(in Polish) Egzamin na specjalność (nauczycielska): wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, wychowanie przedszkolne (studia niestacjonarne I stopnia)
General data
Course ID: | 000N-4E-WWR-WY |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Egzamin na specjalność (nauczycielska): wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, wychowanie przedszkolne (studia niestacjonarne I stopnia) |
Organizational unit: | Faculty of Pedagogical Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów niestacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna. Kierownik specjalności: dr Radosław Piotrowicz |
Full description: |
(in Polish) Studia przygotowują specjalistów w zakresie: 1) Rewalidacji oraz intensywnego wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych, począwszy od pierwszych tygodni życia do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole. Także do udzielania szybkiej i długotrwałej pomocy rodzinom tych dzieci 2) nauczania i wychowania dziecka w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesanoszkolnej Po ukończeniu studiów absolwent posiada w wiedzę dotyczącą: - rozwoju psychoruchowego (prawidłowego i zaburzonego) człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od poczęcia do 7 roku życia dziecka; - skutecznego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka : proces uczenia się i jego mechanizmy, dopasowanie procesu uczenia się do możliwości rozwojowych dziecka, mechanizmy uczenia się itd.; - ważnych problemów rodziny ( zdrowej i zaburzonej ) wychowującej dziecko z niepełną sprawnością: wspieranie, pomoc, poradnictwo itp. - diagnozy dziecka dla podjęcia wczesnej interwencji, intensywnego wspomagania rozwoju i zapewnienia szans edukacyjnych; - planowania, konstruowania i realizowania programów intensywnego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka o specjalnych potrzebach rozwojowych dla zapewniania mu szans edukacyjnych; - systemów opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym i jego rodziny na świecie i w Polsce. - kształtowania wiadomości i umiejętności dzieci we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Podstawie programowej); - wychowywania dzieci tak, aby rozróżniały dobro i zło i wybierały dobro, potrafiły kulturalnie zwracać się do innych, były odważne, prawdomówne, znały swoje miejsce w rodzinie i były do niej przywiązane, wiedziały, że mieszkają w Polsce, znały hymn i flagę naszego kraju, rozumiały, że Polska jest w Unii Europejskiej; - organizowania i prowadzenia placówek przedszkolnych (w tym także alternatywnych formy wychowania przedszkolnego); - metod zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych w szkole; - prowadzenia zajęć zgodnie z zakresem Podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. Ponadto absolwenci specjalności zostaną wyposażeni w następujące umiejętności: - wspieranie rodziców w trudach wychowywania dziecka o zaburzonym rozwoju (lub dziecka niepełnosprawnego) i udzielania pomocy w docieraniu do różnych specjalistów, a także w uzyskiwaniu świadczeń socjalnych; - współpracy z rodzicami dzieci przedszkolnych i małych uczniów w zakresie optymalizacji ich wychowania i kształcenia; - podejmowanie i przeprowadzanie diagnozy dziecka na użytek działań wspierających jego rozwój, w tym także współpraca z lekarzami, psychologami, rehabilitantami, logopedami; - stwarzania warunków do optymalnego rozwoju psychoruchowego małego i przedszkolnego dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub niepełnosprawność; - intensywnego wspomagania rozwoju psychoruchowego małych i przedszkolnych dzieci tak, aby potrafiły lepiej poznawać i rozumieć siebie oraz swe otoczenie i mogły korzystać z dobrodziejstwa szkolnej edukacji; - współpracy ze specjalistami z poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży i z kierownictwem i nauczycielami szkół, do których będą uczęszczać absolwenci przedszkola; - korzystania z literatury obcojęzycznej i komunikowania się ze specjalistami w jednym z języków Unii Europejskiej. pracy nad sobą w zakresie rozpoznawania własnych uczuć i radzenia sobie z nimi, a także wrażliwości, akceptacji i tolerancji, asertywnego reagowania itp. Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może podjąć pracę: 1) na stanowisku rehabilitanta- terapeuty w : - Ośrodkach wczesnej interwencji, - Specjalistycznych poradniach: rehabilitacji, zdrowia psychicznego, zaburzeń i wad rozwojowych, dziennych ośrodkach rehabilitacji dla dzieci z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego, 2) na stanowisku nauczyciela w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w p lacówkach edukacyjnych realizujących wczesnego wspomagania rozwoju (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, szkoły specjalne) 3) na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej - przedszkola ogólnodostępne, przedszkola integracyjne - kl. I-III szkoła podstawowa ogólnodostępna, szkoła integracyjna 4) na stanowisku opiekuna, wychowawcy – kluby malucha, żłobki - Absolwent specjalności wychowanie przedszkolne zdobywa wiedzę i umiejętności dotyczące rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Jest przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z dziećmi, ale także z ich rodzinami; potrafi współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju. Może zatem podjąć następującą pracę: - nauczyciela w przedszkolach publicznych i niepublicznych; - doradcy pedagogicznego w środowisku lokalnym w zakresie problematyki rodzin z małymi dziećmi; - lidera współpracy pomiędzy przedszkolem i szkołą. |
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.