Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Egzamin na specjalność (nauczycielska): wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, wychowanie przedszkolne (studia niestacjonarne I stopnia)

General data

Course ID: 000N-4E-WWR-WY
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Egzamin na specjalność (nauczycielska): wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, wychowanie przedszkolne (studia niestacjonarne I stopnia)
Organizational unit: Faculty of Pedagogical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów niestacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna.

Kierownik specjalności: dr Radosław Piotrowicz

Full description: (in Polish)

Studia przygotowują specjalistów w zakresie:

1) Rewalidacji oraz intensywnego wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych, począwszy od pierwszych tygodni życia do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole. Także do udzielania szybkiej i długotrwałej pomocy rodzinom tych dzieci

2) nauczania i wychowania dziecka w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesanoszkolnej

Po ukończeniu studiów absolwent posiada w wiedzę dotyczącą:

- rozwoju psychoruchowego (prawidłowego i zaburzonego) człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od poczęcia do 7 roku życia dziecka;

- skutecznego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka : proces uczenia się i jego mechanizmy, dopasowanie procesu uczenia się do możliwości rozwojowych dziecka, mechanizmy uczenia się itd.;

- ważnych problemów rodziny ( zdrowej i zaburzonej ) wychowującej dziecko z niepełną sprawnością: wspieranie, pomoc, poradnictwo itp.

- diagnozy dziecka dla podjęcia wczesnej interwencji, intensywnego wspomagania rozwoju i zapewnienia szans edukacyjnych;

- planowania, konstruowania i realizowania programów intensywnego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka o specjalnych potrzebach rozwojowych dla zapewniania mu szans edukacyjnych;

- systemów opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym i jego rodziny na świecie i w Polsce.

- kształtowania wiadomości i umiejętności dzieci we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Podstawie programowej);

- wychowywania dzieci tak, aby rozróżniały dobro i zło i wybierały dobro, potrafiły kulturalnie zwracać się do innych, były odważne, prawdomówne, znały swoje miejsce w rodzinie i były do niej przywiązane, wiedziały, że mieszkają w Polsce, znały hymn i flagę naszego kraju, rozumiały, że Polska jest w Unii Europejskiej;

- organizowania i prowadzenia placówek przedszkolnych (w tym także alternatywnych formy wychowania przedszkolnego);

- metod zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych w szkole;

- prowadzenia zajęć zgodnie z zakresem Podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej.

Ponadto absolwenci specjalności zostaną wyposażeni w następujące umiejętności:

- wspieranie rodziców w trudach wychowywania dziecka o zaburzonym rozwoju (lub dziecka niepełnosprawnego) i udzielania pomocy w docieraniu do różnych specjalistów, a także w uzyskiwaniu świadczeń socjalnych;

- współpracy z rodzicami dzieci przedszkolnych i małych uczniów w zakresie optymalizacji ich wychowania i kształcenia;

- podejmowanie i przeprowadzanie diagnozy dziecka na użytek działań wspierających jego rozwój, w tym także współpraca z lekarzami, psychologami, rehabilitantami, logopedami;

- stwarzania warunków do optymalnego rozwoju psychoruchowego małego i przedszkolnego dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub niepełnosprawność;

- intensywnego wspomagania rozwoju psychoruchowego małych i przedszkolnych dzieci tak, aby potrafiły lepiej poznawać i rozumieć siebie oraz swe otoczenie i mogły korzystać z dobrodziejstwa szkolnej edukacji;

- współpracy ze specjalistami z poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży i z kierownictwem i nauczycielami szkół, do których będą uczęszczać absolwenci przedszkola;

- korzystania z literatury obcojęzycznej i komunikowania się ze specjalistami w jednym z języków Unii Europejskiej.

pracy nad sobą w zakresie rozpoznawania własnych uczuć i radzenia sobie z nimi, a także wrażliwości, akceptacji i tolerancji, asertywnego reagowania itp.

Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może podjąć pracę:

1) na stanowisku rehabilitanta- terapeuty w :

- Ośrodkach wczesnej interwencji,

- Specjalistycznych poradniach: rehabilitacji, zdrowia psychicznego, zaburzeń i wad rozwojowych, dziennych ośrodkach rehabilitacji dla dzieci z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego,

2) na stanowisku nauczyciela w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w p lacówkach edukacyjnych realizujących wczesnego wspomagania rozwoju (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, szkoły specjalne)

3) na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej

- przedszkola ogólnodostępne, przedszkola integracyjne

- kl. I-III szkoła podstawowa ogólnodostępna, szkoła integracyjna

4) na stanowisku opiekuna, wychowawcy – kluby malucha, żłobki

- Absolwent specjalności wychowanie przedszkolne zdobywa wiedzę i umiejętności dotyczące rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Jest przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z dziećmi, ale także z ich rodzinami; potrafi współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju. Może zatem podjąć następującą pracę:

- nauczyciela w przedszkolach publicznych i niepublicznych;

- doradcy pedagogicznego w środowisku lokalnym w zakresie problematyki rodzin z małymi dziećmi;

- lidera współpracy pomiędzy przedszkolem i szkołą.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)