Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Egzamin na specjalność (nauczycielska): logopedia (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)

General data

Course ID: 0000-4E-LOG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Egzamin na specjalność (nauczycielska): logopedia (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)
Organizational unit: Faculty of Pedagogical Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna.

Kierownik specjalności: dr Danuta Emiluta-Rozya

Full description: (in Polish)

Absolwent studiów I stopnia specjalności „logopedia” otrzymuje tytuł „licencjata pedagogiki specjalnej w zakresie logopedii”. W czasie studiów I stopnia przyswoił wiedzę w zakresie pedagogicznych, psychologicznych, medycznych i lingwistycznych podstaw dziedziny zajmującej się zaburzeniami w językowym porozumiewaniu się. Zna normy rozwoju mowy, potrafi rozpoznać dzieci z nieprawidłowościami w tym zakresie oraz realizować profilaktykę logopedyczną. Otrzymał podstawy wiedzy z różnych form patologii mowy i pełną wiedzę dotycząca zaburzeń wymowy (dyslalii) oraz stanów opóźnionego rozwoju mowy. Absolwent opanował umiejętności praktyczne w zakresie: prowadzenia logopedycznych badań przesiewowych, diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami wymowy (dyslalii) oraz zajęć mających na celu likwidowanie trudności w czytaniu i pisaniu (pozostających w związku z zaburzeniami mowy). Podczas studiów I stopnia absolwent zdobywa także podstawy umożliwiające dalsze kształcenie się (na studiach II stopnia) w celu uzyskania pełnych kwalifikacji do wykonywania zawodu logopedy.

Absolwent uzyska kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – logopedy w następujących placówkach oświatowych: w przedszkolach, także specjalnych; w szkołach podstawowych i gimnazjach, także specjalnych oraz w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.

Według ustaleń środowiska logopedycznego oraz dla poszerzenia możliwości zatrudnienia absolwent powinien dążyć do uzyskania tytułu magistra, czyli kontynuować studia na specjalności logopedia II stopnia. Plan tych studiów w APS jest nadbudową studiów 3-letnich, tzn. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia diagnozy i terapii osób z zaburzeniami w komunikacji językowej (także pochodzenia mózgowego) w różnym wieku (od noworodkowego do wieku starczego) zarówno w placówkach resortu oświaty, jak i służby zdrowia.

Bibliography: (in Polish)

Literatura do egzaminu:

• T. Milewski „Językoznawstwo”, PWN, 2009 lub każde wydanie (tylko wybrane zagadnienia z rozdziału I i II),

• A. Markowski „Wielki słownik poprawnej polszczyzny” PWN, 2006, tom II (wybrać hasła, które są odpowiedzią na podane zagadnienia),

• D. Emiluta-Rozya „Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym” CMPP-P, 2006 (proszę zwrócić uwagę na rok wydania),

• D. Emiluta-Rozya „Modyfikacja zestawienia form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya” [w:] J. Porayski-Pomsta (red.) Diagnoza i terapia w logopedii. ELIPSA, 2008 albo D. Emiluta-Rozya „Formy zaburzeń mowy” [w:] Grabias S., Kurkowski M. (red.) Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Wyd. UMCS, 2012 (przedruk wyżej podanego artykułu),

• D. Emiluta-Rozya „Kąpiel słowna jako metoda profilaktyki i terapii logopedycznej” [w:] E. Lewandowska-TarasiukE., J. Lichoń, B. Mossakowska (red.) Terapia słowem, Wyd. Pani Twardowska, 2016 (wymagany jest tylko fragment dotyczący przedmiotu i zadań logopedii).

Zagadnienia egzaminacyjne:

1.Pojęcie znaku; pojęcie systemu; pojęcie systemu znaków.

2.Podział znaków według rodzaju kanału informacji, według rodzaju funkcji i struktury znaku.

3.Definicja języka

4.Cechy języka - społeczność, abstrakcyjność, bycie tworem - krótko scharakteryzować każdą cechę.

5.Pojęcie mowy; fazy mowy;

6.Co to jest strukturalizm? Podstawowe założenia strukturalizmu; nazwiska twórców tego kierunku;

7.Pojęcie fonemu i opozycji fonologicznej;

8.Co to jest norma językowa? Jakie poziomy normy wyróżnia się ? (proszę podać przykłady)

9. Co to jest uzus językowy? Jaka jest relacja uzusu do normy? (proszę podać przykłady);

10. Co to jest kodyfikacja normy językowej? Wymienić słowniki poprawnościowe języka polskiego i ich autorów;

11. Co to jest błąd językowy? Jakie typy błędów wyodrębnia się? (proszę podać przykłady);

12. Co to jest akcent? Jaki typ akcentu jest w języku polskim? Jaka jest podstawowa reguła akcentowania polskich wyrazów? Jakie są odstępstwa od tej reguły? (proszę podać przykłady);

13. Jakie odmiany języka polskiego wyróżnia się? Różnica między językiem ogólnopolskim a gwarami, językiem mówionym a pisanym, językiem potocznym a oficjalnym; style funkcjonalne polszczyzny ogólnej,

14.Jakie rodzaje ćwiczeń są prowadzone w ramach wspomagania rozwoju mowy dziecka, ich cele i krótka charakterystyka

15. Zasady prowadzenia ćwiczeń logopedycznych

16. Stan mowy dzieci w wieku przedszkolnym

17. Przedmiot i zadania logopedii

18. Krótka charakterystyka różnych zaburzeń mowy (w oparciu o Zestawienie form zaburzeń mowy H. Mierzejewskiej i D. Emiluty-Rozya, 2008)

1.Pojęcie znaku; pojęcie systemu; pojęcie systemu znaków.

2.Podział znaków według rodzaju kanału informacji, według rodzaju funkcji i struktury znaku.

3.Definicja języka

4.Cechy języka - społeczność, abstrakcyjność, bycie tworem - krótko scharakteryzować każdą cechę.

5.Pojęcie mowy; fazy mowy;

6.Co to jest strukturalizm? Podstawowe założenia strukturalizmu; nazwiska twórców tego kierunku;

7.Pojęcie fonemu i opozycji fonologicznej;

8.Co to jest norma językowa? Jakie poziomy normy wyróżnia się (proszę podać przykłady) ?

9. Co to jest uzus językowy? Jaka jest relacja uzusu do normy? (proszę podać przykłady);

10. Co to jest kodyfikacja normy językowej? Wymienić słowniki poprawnościowe języka polskiego i ich autorów;

11. Co to jest błąd językowy? Jakie typy błędów wyodrębnia się? (proszę podać przykłady);

12. Co to jest akcent? Jaki typ akcentu jest w języku polskim? Jaka jest podstawowa reguła akcentowania polskich wyrazów? Jakie są odstępstwa od tej reguły? (proszę podać przykłady);

13. Jakie odmiany języka polskiego wyróżnia się? Różnica między językiem ogólnopolskim a gwarami, językiem mówionym a pisanym, językiem potocznym a oficjalnym; style funkcjonalne polszczyzny ogólnej,

14. Jakie rodzaje ćwiczeń są prowadzone w ramach wspomagania rozwoju mowy dziecka, ich cele i krótka charakterystyka

15. Zasady prowadzenia ćwiczeń logopedycznych

16. Stan mowy dzieci w wieku przedszkolnym

17. Przedmiot i zadania logopedii

18. Krótka charakterystyka różnych zaburzeń mowy (w oparciu o zestawienie form zaburzeń mowy, 2007)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

I etap egzaminów:

Rozmowy kwalifikacyjne na specjalność Logopedia odbęda się dnia 5.11.2018 w salach 3317 od godziny 13.30 oraz 3316 od godziny 15.00.Kandydaci podzieleni sa na 2 grupy. Listy osób znajdują się na drzwiach sal 3316 i 3317.

II etap egzaminów:

Data: 26.11.18 r. od godz. 8.30 , pok.3315

Kolejność wchodzenia na egzamin jest alfabetyczna, na osobę przewidujemy ok.10 minut.

Proszę nie przychodzić zbyt wcześnie, jeżeli nazwiska studentów zaczynają się na dalsze litery alfabetu.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)