Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (studia stacjonarne I stopnia)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-3E-P-POW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (studia stacjonarne I stopnia)
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika o profilu praktycznym.

kierownik: dr hab., prof. APS Barbara Smolinska-Theiss

Pełny opis:

Specjalność koncentruje się na problematyce wsparcia pedagogicznego i opiece nad dzieckiem w rodzinie, szkole, środowisku lokalnym. W centrum zainteresowań znajdują się :praca edukacyjno-opiekuńcza z rodziną, wsparcie socjalne rodziny, opieka nad dzieckiem, asystencja, piecza zastępcza. Specjalność przygotowuje do pracy w szkole oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych poraz socjalnych.

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza o profilu praktycznym analizuje rozwój dziecka i rodziny w szerokiej perspektywie społeczno-kulturowej i psychologicznej. Skupia się zarówno na czynnikach utrudniających, jak i wspomagających ten rozwój. Pokazuje biograficzne doświadczenia, kapitał ludzki i społeczny, który dziecko zdobywa w rodzinie i wnosi do szkoły i innych placówek wychowawczych. Postrzega szkołę, przedszkole, żłobek, klubik, jako centralną instytucję wychowawczą wpisaną w środowisko lokalne, rozwijaną dzięki siłom tego środowiska i współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli.

Literatura:

Literatura obowiazkowa do egzaminu:

E. Gruszczyk-Kolczyńska,/Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu/, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014

(rozdziały: 1., 2., 5.) lub E. Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska "Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć", Wyd. Bliżej Przedszkola (1 wybrany rozdział)

B. Smolińska-Theiss,/Korczakowskie narracje pedagogiczne/, Impuls, Kraków 2014 (Dostępny wsystemie Ibuk Libra – książki elektroniczne)

Rozmowa kwalifikacyjna, badająca motywacje oraz predyspozycje kandydatow na specjalność.

Efekty uczenia się:

Egzamin na specjalność odbędzie się 24 XI 17 o godzinie 9.30 wpok. 3309

Metody i kryteria oceniania:

Rozmowa kwalifikacyjna, badająca motywacje oraz predyspozycje kandydatow na specjalność.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)