Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (studia stacjonarne I stopnia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-3E-P-POW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (studia stacjonarne I stopnia) |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika o profilu praktycznym. kierownik: dr hab., prof. APS Barbara Smolinska-Theiss |
Pełny opis: |
Specjalność koncentruje się na problematyce wsparcia pedagogicznego i opiece nad dzieckiem w rodzinie, szkole, środowisku lokalnym. W centrum zainteresowań znajdują się :praca edukacyjno-opiekuńcza z rodziną, wsparcie socjalne rodziny, opieka nad dzieckiem, asystencja, piecza zastępcza. Specjalność przygotowuje do pracy w szkole oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych poraz socjalnych. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza o profilu praktycznym analizuje rozwój dziecka i rodziny w szerokiej perspektywie społeczno-kulturowej i psychologicznej. Skupia się zarówno na czynnikach utrudniających, jak i wspomagających ten rozwój. Pokazuje biograficzne doświadczenia, kapitał ludzki i społeczny, który dziecko zdobywa w rodzinie i wnosi do szkoły i innych placówek wychowawczych. Postrzega szkołę, przedszkole, żłobek, klubik, jako centralną instytucję wychowawczą wpisaną w środowisko lokalne, rozwijaną dzięki siłom tego środowiska i współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli. |
Literatura: |
Literatura obowiazkowa do egzaminu: E. Gruszczyk-Kolczyńska,/Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu/, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014 (rozdziały: 1., 2., 5.) lub E. Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska "Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć", Wyd. Bliżej Przedszkola (1 wybrany rozdział) B. Smolińska-Theiss,/Korczakowskie narracje pedagogiczne/, Impuls, Kraków 2014 (Dostępny wsystemie Ibuk Libra – książki elektroniczne) Rozmowa kwalifikacyjna, badająca motywacje oraz predyspozycje kandydatow na specjalność. |
Efekty uczenia się: |
Egzamin na specjalność odbędzie się 24 XI 17 o godzinie 9.30 wpok. 3309 |
Metody i kryteria oceniania: |
Rozmowa kwalifikacyjna, badająca motywacje oraz predyspozycje kandydatow na specjalność. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.