Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (studia stacjonarne I stopnia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-3E-P-EPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna (studia stacjonarne I stopnia) |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika o profilu praktycznym. Limit w roku ak. 2016/2017 - 60 osób. |
Pełny opis: |
Absolwent specjalności uzyskuje kompleksowe merytoryczne i praktyczne przygotowanie do pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu pedagogiki i psychologii, która umożliwia ocenę i skuteczne wspieranie rozwoju dziecka, kształtowania dziecięcych wiadomości i umiejętności oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych. Jest wyposażony w umiejętności potrzebne do współpracy z pedagogami - specjalistami (psycholog, logopeda, pedagog specjalny) oraz rodzicami dziecka uczęszczającego do przedszkola i klas I-III. Absolwent jest przygotowany do wychowania i nauczania dzieci w róznych formach organizacyjnych wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej. Specjalność daje kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w róznego typu placówkach wychowania przedszkolnego oraz w kalsach I-III szkoły podstawowej. |
Literatura: |
Studenci wybierający specjalność edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna oraz wychowanie żłobkowe i przedszkolne mają przygotować się na egzamin w następującym kryteriach: 1. Przestudiować wybrane rozdziały z następujących publikacji: • Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w szkole (red. E. Gruszczyk- Kolczyńska, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014) rozdziały: Wstęp. Kamienie milowe wyznaczające zmiany w wychowaniu przedszkolnym ostatniego pół wieku (s. 13 – 17) O procesie uczenia się dzieci. Relacja pomiędzy edukacją domową, przedszkolną i szkolną (s. 27 – 47) Organizacja procesu uczenia się starszych przedszkolaków w różnych formach działalności przedszkola (s. 77 – 94) • Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w szkole. Jak świadomie je wychowywać w domu i w przedszkolu, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2013) rozdziały 1, 2, 3, 4 i 5 części pierwszej (s. 19 -73). 2. Proszę przynieść na egzamin do wglądu dokumentację świadczącą o osobistych działaniach podejmowanych w zakresie wychowania i edukacji dzieci. Mogą to być: dyplomy, rekomendacje, zaświadczenia, serie fotografii dokumentujące prowadzone zajęcia z dziećmi np. z obozu zuchowego. |
Efekty uczenia się: |
Egzamin na specjalność odbędzie się 24XI 16 o godzinie 8.00 w budynku przy ul. Czerniakowskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uwaga: W trakcie egzaminu trzeba będzie odpowiedzieć na pytania dotyczące problemów opisanych w podanych publikacjach oraz krótko opowiedzieć o swojej działalności pedagogicznej i przedstawić do wglądu dokumentację wymienioną w punkcie 2-gim. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.