Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-AZE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Uryga
Prowadzący grup: Marta Poruszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

pisemna praca zaliczeniowa , obecność i aktywność na zajęciach

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

1. Przyczyny i uwarunkowania powstawania alternatyw edukacyjnych.

2. Miejsce alternatyw edukacyjnych na mapie współczesnych paradygmatów dydaktyki.

3. Narodziny pedagogiki i koncepcja tradycyjnej szkoły herbartowskiej.

4. Wizje edukacji w ujęciu behawiorystycznym, naturalistycznym i progresywistycznym.

5. Najważniejsze koncepcje odrzucające model szkoły tradycyjnej - pedagogika Nowego Wychowania.

6. Dydaktyka libertariańska: koncepcje Alexandra Sutherlanda Neil’a oraz teoria odszkolnienia Ivana Illicha. Powstanie wolnych szkół demokratycznych oraz ruchu edukacji domowej i unschoolingu.

7. Szkoły demokratyczne, przedszkola i szkoły leśne oraz edukacja domowa w Polsce – spotkania z praktykami.

8. Innowacje pedagogiczne- teoria i praktyka. Przykłady szkół i programów autorskich w Polsce.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

- Śiwerski Bogumił, Rozmus Andrzej "Alternatywy w edukacji", Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Impuls,, Kraków 2018

- Śliwerski Bogumił, "Współczesne teorie i nurty wychowania"Impuls, Kraków 2015

- Klus-Stańska "Paradygmaty dydaktyki-myśleć teorią o praktyce", PWN Warszawa 2018

- Grudzińska Joanna (film ) "Revolution Ecole 1918-1939" Francja 2016

LITERATURA UZUEPEŁNIAJĄCA:

- Holt John "Zamiast edukacji" Implus, Karków 2007

- Śliwerski Bogumił "Wyspy oporu edukacyjnego"Impuls Kraków 2008

- Budajczak Marek "Edukacja domowa....po latach" Iosephicum,Ćwiklice 2020

- Louv Richard "Ostatnie dziecko lasu. Jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury."Mamania Warszawa, 2008

- Juul Jesper "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?"MiND Podkowa Leśna, 2014

- Montessori Maria "O kształtowaniu się człowieka" PWN, Association Montessori Internationale, Warszawa 2019

- Korczak Janusz "Jak kochać dziecko?Dziecko w rodzinie", Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2012

- Khan Salman "Akademia Khana. Szkoła bez granic", Media Rodzina Poznań 2012

- Bielecka-Prus "Rodzina w edukacji domowej" Warszawa 2018

- Szulc Anna "Nowa szkoła" Natuli, Łódź 2019

- Illich Ivan "Odszkolnić społeczeństwo" Bęc Zmiana, Warszawa 2010

- Gawlicz Katarzyna, https://wsiz.edu.pl/galeria-filmow/dr-katarzyna-gawlicz-szkoly-demokratyczne-w-polsce-raport-z-badan-dolnoslaskiej-szkoly-wyzszej-i-instytutu-badan-edukacyjnych/ (prelekcja szkoły demokratyczne w Polsce, wystąpienie podczas konferencji „Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?”, WSIiZ Rzeszów, 11.06.2018)

Uwagi:

METODY UCZENIA SIĘ: wykład, wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, prelekcja, metody eksponujące (film, pokaz)

NAKŁAD PRACY STUDENTA: 3 ECTS

FORMA AKTYWNOŚCI:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Praca zaliczeniowa: 25 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)