Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktywizm edukacyjny – jak o(d)pór może zmienić szkołę

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-AKE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktywizm edukacyjny – jak o(d)pór może zmienić szkołę
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Pełny opis:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Uryga
Prowadzący grup: Danuta Uryga
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób weryfikacji efektów uczenia się:

- ocena zadań indywidualnych (wybór przypadku do analizy; prezentacja przypadku i jego analiza), według wskazanych kryteriów;

- ocena zadań zespołowych (tworzenie "mapy" zjawiska, wypracowanie kluczowych kategorii analizy, tworzenie definicji zjawiska, prowadzenie dyskusji), na podstawie ustalonych celów poszczególnych zadań.

Pełny opis:

Cel konwersatorium ma charakter poznawczy - przedmiotem eksploracji jest stosunkowo nowe w Polsce zjawisko aktywizmu edukacyjnego. W trakcie zajęć uczestnicy/uczestniczki będą mieli okazję do stworzenia narzędzia jego analizy i zdefiniowania go w perspektywie istotnych dla pedagogiki kategorii teoretycznych (podmiotowość, emancypacja, empowerment, opór, transformacja). Praca analityczna będzie przebiegać na wybranych przykładach aktywizmu edukacyjnego.

Treści:

1. Aktywizm - rozpoznanie pola znaczeniowego terminu; identyfikacja kluczowych kategorii analizy.

2. Aktywizm edukacyjny - wybór, prezentacja i analiza przykładów; rewizja pola znaczeniowego i listy kategorii.

3. Pojęcia pedagogiczne pomocne w rozumieniu aktywizmu edukacyjnego (lektury).

4. Tworzenie definicji aktywizmu edukacyjnego

Literatura:

G. Biesta (2013). Uczący się, Student, Mówiący – o znaczeniu nazywania tych, których nauczamy. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 63(3).

M. Czerepaniak-Walczak (2020). Iluzja upełnomocnienia jako środka emancypacji w edukacji i poprzez edukację. W: R. Włodarczyk, Utopia a edukacja, t. IV, ss. 127-142.

A. Babicka-Wirkus (2019). Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Wolters-Kluwer.

P. Zańko (2020) Pedagogie oporu. Oficyna Wydawnicza "Impuls"

Uwagi:

Metody kształcenia:

Analiza przypadku, praca z tekstem, dyskusja, praca warsztatowa (wymiana doświadczeń/opinii; formułowanie wniosków ogólnych).

W ramach zajęć studentki/studenci realizują:

godziny kontaktowe: 15 godz.

przygotowanie prezentacji (w tym wyszukiwanie informacji, konsultacje z prowadzącą, analiza danych): 15 godz.

lektura: 15 godz.

Razem: 45 godz., co odpowiada 2 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)