Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC] Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Ln] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-06-28 13:15 : 15:40 sala 1107/1108
Budynek dydaktyczny - główny A
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Hryniewicka
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN.

Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Wydawnictwo APS.

Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332)

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN.

Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: przedstawienie programu i struktury zajęć oraz podstawowej literatury i kryterium zaliczenia.

2. Okres prenatalny – charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka przed urodzeniem, stadia rozwoju warunki optymalizacji rozwoju oraz czynniki zaburzające rozwój prenatalny sziecka.

3. Poród i okres noworodkowy: czas trwania, etapy porodu, czynniki ryzyka, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, odruchy bezwarunkowe, kierunki rozwoju (cefalokaudalny, proksymodystalny, łokciowo-promieniowy), skale do badania poziomu rozwoju dziecka po urodzeniu.

4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: lokomocja, rozwój manipulacji i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego, rozwój kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny: osiągnięcia stadium sensoyczno-motorycznego – teoria Piageta, etapy i kierunki rozwoju mowy dziecka, rozwój społeczno-emocjonalny, problem hospitalizacji, rozwój zabawy i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka.

5. Okres przedszkolny – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: rozwój pojęć, diagnoza rozwoju intelektualnego na podstawie rysunku, podstawowe formy aktywności. ogólna charakterystyka zabaw i twórczości dziecięcej, ich znaczenie dla rozwoju dziecka, rozwój społeczno-moralny i poznawczy, rozwój pojęcia Ja, kryteria dojrzałości szkolnej

6. Młodszy wiek szkolny: rozwój procesów poznawczych, kształtowanie się sfery działania, rozwój społecznych relacji z innymi, rola grupy rówieśniczej, analiza procesu nauczania, rola stylów nauczania w formowaniu się sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych, trudności w nauczaniu i wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, ich przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania.

7. Kształtowanie się osobowości u młodzieży w okresie dojrzewania: wczesna adolescencja – zmiany fizyczne i psychologiczne związane z dojrzewaniem (rozwój poznawczy, społeczny, główne rodzaje działalności, kształtowanie się tożsamości), późna adolescencja- wiek młodzieńczy (rozbudowa związków interpersonalnych, kształtowanie się autonomii moralnej, aktywność społeczna)

8. Rozwój we wczesnym okresie dorosłości i w wieku średnim: wydarzenia życiowe, rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny, syndrom pustego gniazda, kryzys wieku średniego, zmiana aktywności związana z przejściem na emeryturę.

9. Specyficzne problemy i potrzeby człowieka starego oraz chorego terminalnie.

Metody dydaktyczne:

Metody nauczania: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo oraz wygłoszenie referatu na wybrany temat ustalony podczas 1-szych zajęć organizacyjnych

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa I ZZ/Lo1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)