Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC] | ||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Ln]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana) |
||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||
Prowadzący: | Anna Hryniewicka | ||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN. Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Wydawnictwo APS. Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332) Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. |
||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć: przedstawienie programu i struktury zajęć oraz podstawowej literatury i kryterium zaliczenia. 2. Okres prenatalny – charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka przed urodzeniem, stadia rozwoju warunki optymalizacji rozwoju oraz czynniki zaburzające rozwój prenatalny sziecka. 3. Poród i okres noworodkowy: czas trwania, etapy porodu, czynniki ryzyka, wcześniactwo, adaptacja noworodka do zmiany środowiska, odruchy bezwarunkowe, kierunki rozwoju (cefalokaudalny, proksymodystalny, łokciowo-promieniowy), skale do badania poziomu rozwoju dziecka po urodzeniu. 4. Okres niemowlęcy i poniemowlęcy – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: lokomocja, rozwój manipulacji i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego, rozwój kompetencji komunikacyjnej, rozwój intelektualny: osiągnięcia stadium sensoyczno-motorycznego – teoria Piageta, etapy i kierunki rozwoju mowy dziecka, rozwój społeczno-emocjonalny, problem hospitalizacji, rozwój zabawy i jej znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka. 5. Okres przedszkolny – rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny i emocjonalny: rozwój pojęć, diagnoza rozwoju intelektualnego na podstawie rysunku, podstawowe formy aktywności. ogólna charakterystyka zabaw i twórczości dziecięcej, ich znaczenie dla rozwoju dziecka, rozwój społeczno-moralny i poznawczy, rozwój pojęcia Ja, kryteria dojrzałości szkolnej 6. Młodszy wiek szkolny: rozwój procesów poznawczych, kształtowanie się sfery działania, rozwój społecznych relacji z innymi, rola grupy rówieśniczej, analiza procesu nauczania, rola stylów nauczania w formowaniu się sukcesów i niepowodzeń edukacyjnych, trudności w nauczaniu i wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, ich przyczyny, rodzaje i sposoby zapobiegania. 7. Kształtowanie się osobowości u młodzieży w okresie dojrzewania: wczesna adolescencja – zmiany fizyczne i psychologiczne związane z dojrzewaniem (rozwój poznawczy, społeczny, główne rodzaje działalności, kształtowanie się tożsamości), późna adolescencja- wiek młodzieńczy (rozbudowa związków interpersonalnych, kształtowanie się autonomii moralnej, aktywność społeczna) 8. Rozwój we wczesnym okresie dorosłości i w wieku średnim: wydarzenia życiowe, rozwój fizyczny, poznawczy i społeczny, syndrom pustego gniazda, kryzys wieku średniego, zmiana aktywności związana z przejściem na emeryturę. 9. Specyficzne problemy i potrzeby człowieka starego oraz chorego terminalnie. |
||||
Metody dydaktyczne: |
Metody nauczania: metody ćwiczebne, konwersatorium, dyskusja moderowana, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych |
||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo oraz wygłoszenie referatu na wybrany temat ustalony podczas 1-szych zajęć organizacyjnych |
||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa I ZZ/Lo1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.