Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Ln]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana) |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Anna Hryniewicka | ||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka. Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN. Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Wydawnictwo APS. Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332) Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN. Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN. |
||||||||
Zakres tematów: |
Przedmiot, problemy, zadania oraz miejsce współczesnej psychologii rozwoju w całokształcie wiedzy o człowieku. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Podstawowe pojęcia i modele rozwoju psychoruchowy dziecka. Zasady i prawidłowości rozwoju psychicznego człowiek: mechanizmy zmian rozwojowych; dojrzewanie, uczenie się, socjalizacja; rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych; nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne w rozwoju człowieka; klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka. Sposoby odróżniania zachowań normatywnych od patologicznych: kryterium statystyczne, społeczno-kliniczne, rozwojowe i psychiatryczne. Pojęcie normy i patologii w psychologii klinicznej. Wybrane zagadnienia psychopatologii wieku rozwojowego (rozległe zaburzenia rozwojowe: niepełnosprawność intelektualna i autyzm; zaburzenia nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, specyficzne trudności w uczeniu się). Paradygmat salutogenetyczny w psychologii rozwoju i psychologii klinicznej. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy, |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Uzyskanie poprawnej oceny ze sprawdzianu pisemnego o charakterze testu wielokrotnego wyboru obejmującego materiał omówiony przez prowadzącego oraz zdobyty samodzielnie zgodnie ze wskazaniami przekazanymi podczas 1-szych zajęć organizacyjnych |
||||||||
Uwagi: |
gr. wykładowa I ZZ/LO1 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 18 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 10 godzin Łączna liczba godzin aktywności - 90 Liczba pkt. ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.