Doradztwo zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-DZS]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Doradztwo zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PC-5F-DZS] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mieczysław Sędzicki | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Pozycje literatury: Knopik T., „Kapitał różnorodności. Doradztwo zawodowe dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi” https://doradztwo.ore.edu.pl/kapital-roznorodnosci-doradztwo-zawodowe-dla-uczniow-ze-zroznicowanymi-potrzebami-edukacyjnymi/ Górka B., Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla dzieci i młodzieży w szkołach i ośrodkach specjalnych https://doradztwo.ore.edu.pl/poradnictwo-edukacyjno-zawodowe-dla-dzieci-mlodziezy-szkolach-osrodkach-specjalnych/ Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy https://doradztwo.ore.edu.pl/warsztat-diagnostyczny-doradcy-zawodowego/ Sołtysińska G., ABC doradcy zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych. Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego https://doradztwo.ore.edu.pl/abc-doradcy-zawodowego-poradnictwo-zawodowe-dla-osob-niepelnosprawnych-materialy-dla-szkolnego-doradcy-zawodowego/ Pisula D., ABC doradcy zawodowego. Rozmowa doradcza https://doradztwo.ore.edu.pl/abc-doradcy-zawodowego-rozmowa-doradcza/ Informator o zawodach szkolnictwa branżowego https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/informator-o-zawodach-szkolnictwa-branzowego.pdf Adresy: https://doradztwo.ore.edu.pl/materialy/ https://mapakarier.org/assets/ideas/downloads/szkola_praca_przyszlosc_mapa_karier.pdf https://doradztwoszkolne.pl/ https://zpe.gov.pl/szukaj?query=Scenariusze+zaj%C4%99%C4%87:+doradztwo+zawodowe https://www.pcen.gda.pl/serwisy-tematyczne/doradztwo-zawodowe/platformy-portale-zasoby-edukacyjne-dla-doradcow/ Narzędzia diagnostyczne dla doradców zawodowych https://doradztwo.ore.edu.pl/narzedzia-diagnostyczne-dla-doradcow-zawodowych/ |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATY WARSZTATÓW Ograniczenia i możliwości zawodowe uczniów z: - z niepełnosprawnością intelektualną - z autyzmem - z dysfunkcją wzroku - z dysfunkcją słuchu - niedostosowanych społecznie/ zagrożonych niedostosowaniem - z trudnościami w uczeniu się PRZYGOTOWANIE LEKCJI Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO W OBSZARZE NP. Poczucie własnej wartości, a wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej Zainteresowania zawodowe. Wartości i potrzeby a planowanie kariery Zawody, kwalifikacje zawodowe. Rynek pracy dla osób z niepełnosprawnością Szkolne i pozaszkolne formy kształcenia zawodowego Autoprezentacja na rynku pracy Dokumenty kwalifikacyjne, rozmowa kwalifikacyjna |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą nast. metody kształcenia/uczenia się, w tym: - dyskusja na forum, - indywidualna (i zespołowa) praca osoby studiującej nad podanymi zagadnieniami m.in. w formie opracowania prezentacji, zagadnień oraz ich przedstawienia/omówienia na forum grupy |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena wykonania prac cząstkowych (wkład pracy, zaangażowanie, wykorzystanie źródeł, odbiór przez grupę ćwiczeniową, itp.), - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa V DMPC-TPE Dla grupy ćwiczeniowej w ramach zespołu w MTeams: pierwszy folder będzie dotyczył – podstawowych pojęć (każda grupa ma opracować wersję elektroniczną i wgrać); drugi folder dotyczyć będzie prezentacji o ograniczeniach i możliwościach osób z niepełnosprawnościami (wybrany rodzaj) trzeci folder - przykładowe konspekty zajęć z zakresu doradztwa zawodowego (zrealizowane w trakcie warsztatów) KAŻDY PLIK POWINIEN BYĆ TAK SAMO OPISANY: POJĘCIA KowalskaNowakCyrowska NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ WZROKU Kowalska NowakCyrowska KONSPEKT KowalskaNowakCyrowska |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.