Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PC-5S-KAA]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Komunikacja alternatywna i wspomagająca osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PC-5S-KAA] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Julia Serwa |
Literatura: |
Baraniewicz, D., Baraniewicz, M. (2017). Osoba z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w drodze do dorosłości. Niepełnosprawność, 25, 102-111. Błeszyński, J.J. (2013). Niepełnosprawność intelektualna. Mowa-język-komunikacja. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Chmielowska-Marmucka, A., Górska, B. (2015). O komunikacji interpersonalnej–werbalnej, niewerbalnej i wokalnej wymianie sygnałów w kontekście edukacyjnym. Problemy współczesnej pedagogiki, 1(1), 25-39. Cytowska, B., Drzazga, A. (2015). Znaczenie i wykorzystanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w porozumiewaniu się z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Winczura (red.) Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza-edukacja-terapia, (s. 337-353). Kraków: Impuls. Grycman, M. (2014). Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji: poradnik nie tylko dla rodziców. Kwidzyn: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania. Grycman, M., Jerzyk, M., Bucyk, M. (2020). Model aktywny. Komunikacja wspomagająca i alternatywna. Kwidzyń: Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania. Kielin, J. (2014). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kielin, J., Klimek-Markowicz, K. (2016) Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane – program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim. Warszawa: „Pod wiatr”. Marcinkowska, B. (2013) Model Kompetencji komunikacyjnych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – w poszukiwaniu wzajemności i współpracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Marcinkowska, B. (2016). Gdy słowa znaczą niewiele – o komunikowaniu się z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. W: E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Licheński, B. Mossakowska, Słowa, obrazy, dźwięki. Terapia słowem. Warszawa: Wydawnictwo Pani Twardowska, s.144-154. |
Zakres tematów: |
1. Specyfika pracy z dziećmi w Spektrum Autyzmu 2. Kluczowe umiejętności warunkujące rozwój komunikacji dzieci z ASD 3. Pojęcie komunikacji oraz komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC 4. Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej 5. Środowisko oraz rola partnerów komunikacyjnych w komunikacji AAC 6. Diagnoza - Ocena predyspozycji dziecka do zastosowania wspomagających lub/i alternatywnych metod komunikacji. 7. Indywidualny System Komunikacji - dobór metod alternatywnych lub/i wspomagających komunikacji. 8. Modelowanie w komunikacji AAC 9. Porozumiewanie się z użyciem AAC- zasady pracy z dzieckiem. 10. Komunikacja dzieci w spektrum Autyzmu 11. Komunikacja dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością 12. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie narzędzi do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością – wykorzystanie niskiej technologii 13. Rodzaje, dobór oraz wykorzystanie narzędzi do komunikacji z dzieckiem z niepełnosprawnością – wykorzystanie wysokiej technologii 14. Dostosowanie i organizacja przestrzeni w komunikacji 15. Tworzenie strategii komunikacyjnych 16. Kryteria skuteczności oddziaływań w Komunikacji wspomagającej i alternatywnej - AAC |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja Praca z tekstem Praca z materiałem filmowym Działania praktyczne Metoda sytuacyjna |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna Test jednokrotnego wyboru z pytaniami otwartymi |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa IV DMPC-TEA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/ zaliczenia: 10 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania: 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 5 Metody kształcenia: podające, praktycznego działania, projekt Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.