Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży [PY-5F-PDK]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży [PY-5F-PDK] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Zn]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Kruk-Rogucka | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gałecki, P. [Red.] (2023). Badanie stanu psychicznego. Rozpoznania według ICD-11. Wrocław: Edra Urban & Partner. 2. Gałecki, P., Szulc, A. (2023). Psychiatria. Rozpoznania według ICD-11 (tom 1 i 2). Wrocław: Edra Urban & Partner. 3. Goodman, R., Scott, St. (2003). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wrocław: Urban & Partner. 4. Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L. i Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa. PWN. 5. Janas-Kozik, M., Wolańczyk ,T. (2021). Psychiatria dzieci i młodzieży (tom 1 i 2). Warszawa: PZWL. 6. Jerzak, M. (red.) (2015). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość́. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 7. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 8. Kmita, G. (2022). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-5. Warszawa: Wyd. „Fundament”. 9. Kutscher, M. L., Attwood, T. i Wolff, R. R. (2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi: ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Liber. 10. Taylor, C. (2023). Zaburzenia przywiązania u dzieci i młodzieży. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 11. Tarkowski, Z. (2016). Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Literatura uzupełniająca: 1. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238). 2. Bloomquist, M., L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Bourne, E. J. (2011). Lęk i fobia. Praktyczny podręcznik dla osób z zaburzeniami lękowymi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Bryńska, A. (2007). Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Rozpoznanie, etiologia, terapia poznawczo-behawioralna. Kraków: WUJ. 5. Chrestman, K. R., Schechtman, E.G., Foa, E. (2014). Odzyskaj życie po traumie. Przedłużona ekspozycja w terapii PTSD nastolatków. Poradnik pacjenta. Sopot: GWP. 6. Czub, M. (2015). Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie. Sopot: GWP 7. DuPaul, G., Kern, L. (2014). Małe dzieci z ADHD. Wczesna identyfikacja i interwencja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 8. Foa, E.B., Yadin, E., Lichner, T.K. (2016). Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. Terapia ekspozycji i powstrzymania reakcji. Sopot: GWP 9. Sęk, H. (red.), Psychologia kliniczna (451-498). Warszawa: PWN. 10. Howarth, R., Fisher, P. (2005). Jak pokonywać problemy behawioralne i emocjonalne u dzieci i młodzieży. Warszawa: Liber. 11. Józefik, B., Wolska, M. (2009). Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży. Warszawa: Hachette 12. Kendall, Ph.C., Choudhury, M., Hudson, J., Webb, A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u młodzieży. Podręcznik terapeuty. Program lęk. Sopot: GWP. 14. Kołakowski, A. (red.) (2012). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot: GWP. 15. Kościelska, H. (2000). Psychologia kliniczna dziecka. W: Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (t. 3, s. 623-648). Warszawa: PWN 16. Zdankiewicz-Ścigała, E., Odachowska, E., Tworek, B. (2018). Early childhood trauma, alexithymia, dissociation and the power of the body self. Wczesnodziecięca trauma, aleksytymia i dysocjacja a siła Ja cielesnego. Psychiatria Psychologia Kliniczna 2018, 18 (3), p. 255–270. 17. Odachowska E., Woźniak-Prus, M. (2018). Trudna diagnoza. Kontrowersje wokół PTSD i ADHD. Psychologia Wychowawcza 2018; 55 (13): 7-24. 18. Pilecka, B. (1995). Wybrane problemy samobójstw młodzieży. Fundacja "Masz Szansę". 19. Sacker, I.M., Zimmer, M.A. (2008). Wolę umrzeć niż przytyć. Jak zrozumieć i pokonać anoreksję i bulimię? Poznań: Media Rodzina of Poznań. 20. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP. Warszawa: Wyd. EMU. 21. Wells, A. (2010). Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii. Kraków: Wydawnictwo UJ. 22. Wycisk, J., Ziółkowska, B. (2010). Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia – jak pomóc nastolatkom w szkole. Warszawa: Difin. 23. Young, S., Bramham, J. (2012). Psychoterapia poznawczo-behawioralna ADHD nastolatków i dorosłych. Praktyczny przewodnik po terapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Plan zajęć: 1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Specyfika poszczególnych faz rozwoju z perspektywy psychologii klinicznej. Wybrane techniki diagnostyczne stosowane w diagnozie i terapii dzieci i młodzieży. 2. Problemy psychologiczne dzieci urodzonych przedwcześnie. Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci. 3. Zaburzenia zachowania i emocji występujące u dzieci. Dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju - diagnoza różnicowa, formy pomocy. 4. Problemy psychologiczne okresu dorastania – zachowania ryzykowne u nastolatków, używanie substancji psychoaktywnych, uzależnienia behawioralne. Zaburzenia przywiązania i ich znaczenie dla rozwoju człowieka. 5. Kolokwium. Zaburzenia nastroju u dzieci i młodzieży. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- przygotowanie i zaprezentowanie w grupie projektu na wybrane zagadnienie z obszaru psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, - studium przypadku, - praca w małych grupach, - dyskusje na forum grupy. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium pisemne (zaliczane od 60% poprawnych odpowiedzi), - obecność na zajęciach, - aktywność na zajęciach. Nakład pracy studenta: 15 godz. zajęć + 10 godz. przygotowanie projektu + 10 godz. przygotowanie się do kolokwium. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa III ZM/PY PKL2 Link do grupy na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AvsP08XulIbCpJBq7nljguLoofVeSE82m57CUSqHuQEA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c92bf60-0c4f-4eb1-99cc-4f67a0655122&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.