Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Zn]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 49 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Mateusz Radzki | ||||||||||
Literatura: |
1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. 2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki). 2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania. 3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu. 4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka. 5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm). |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone według planu zajęć. Metodą wspomagającą jest kontakt mailowy, na który studenci otrzymają materiały z zajęć. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny. 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. |
||||||||||
Uwagi: |
gr. wykładowa IV ZM/PC-zajęcia w formie zdalnej |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.