Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:30 - 15:05
sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-12-17 13:30 : 15:05 sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
2025-01-07 13:30 : 15:05 sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
2025-01-14 13:30 : 15:05 sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
2025-01-21 13:30 : 15:05 sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017

Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180

Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75

Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001.

Literatura uzupełniająca:

Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002.

Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004.

Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000.

Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków.

Zakres tematów:

Szczegółowy opis zajęć:

01.10. spotkanie organizacyjne, podział na grupy, wybór i omówienie zadań.

08.10. praca w grupach – przygotowanie wybranych zadań pod kierunkiem nauczyciela, omówienie ankiety i formy prezentacji „Książka dla przedszkolaka”

15.10. hospitacje, przeprowadzenie ankiety w przedszkolach

22.10. książka dla przedszkolaka/ grupa I i II

29.10. książka dla przedszkolaka/ grupa III i IV

05.11. prezentacja wyników ankiet, dyskusja i podsumowanie wyników

12.11. Test o okresach literackich

19.11. praca w grupach. Wybór okresu literackiego i utworu. Propozycje wykorzystania utworu literackiego w przedszkolu – inspiracja do działań polonistycznych, matematycznych, przyrodniczych, muzycznych, plastycznych, fizycznych (ruchowych), społecznych.

26.11. Test gramatyczny

03.12. praca w grupach. Zabawne opowiadanie w tematyce czterech pór roku: Wiosna z przewagą czasowników+ działania fizyczne (ruchowe z muzycznymi), Lato: rzeczowników+ działania przyrodnicze, Jesień: przymiotników+ działania plastyczne, Zima: liczebników+ działania matematyczne.

10.12. Test ortograficzny

17.12. – Praca w grupach. Wybór ciekawych pomocy, rymowanek, zagadek, wierszy, które można wykorzystać w edukacji małego dziecka/ 3 propozycje. Rebusy z każdą trudnością ortograficzną: rz/ż, h/ch, u/ó

07.01. - Teatr i zabawy dramowe w przedszkolu z zaangażowaniem grupy – wykonanie pacynek, kostiumów, kukiełek + przedstawienie.

14.01. Prezentacje grupowe ze wszystkich zajęć

21.01. Zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone metodami asymilacji wiedzy, metodami problemowymi, gier dydaktycznych, mikronauczania, metodami aktywizującymi.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu)

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DMPW 2

nakład pracy studenta:

* obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin

* przeprowadzenie ankiety w placówkach przedszkolnych i opracowanie wyników 8 godzin

* przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, testów, quizów, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 24 godziny

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)