Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy języka polskiego dla nauczycieli wychowania przedszkolnego [PW-5F-PJP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Beata Szurowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Romanek B., Kultura słowa. Podręcznik dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej , Rzeszów, 2017 Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180 Szurowska B. , Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75 Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. Literatura uzupełniająca: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin, 2004. Markowski A. (red.), Nowy słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2000. Przybylska R., (2003), Wstęp do nauki o języku polskim: podręcznik dla szkół wyższych, Kraków. |
Zakres tematów: |
Szczegółowy opis zajęć: 01.10. spotkanie organizacyjne, podział na grupy, wybór i omówienie zadań. 08.10. praca w grupach – przygotowanie wybranych zadań pod kierunkiem nauczyciela, omówienie ankiety i formy prezentacji „Książka dla przedszkolaka” 15.10. hospitacje, przeprowadzenie ankiety w przedszkolach 22.10. książka dla przedszkolaka/ grupa I i II 29.10. książka dla przedszkolaka/ grupa III i IV 05.11. prezentacja wyników ankiet, dyskusja i podsumowanie wyników 12.11. Test o okresach literackich 19.11. praca w grupach. Wybór okresu literackiego i utworu. Propozycje wykorzystania utworu literackiego w przedszkolu – inspiracja do działań polonistycznych, matematycznych, przyrodniczych, muzycznych, plastycznych, fizycznych (ruchowych), społecznych. 26.11. Test gramatyczny 03.12. praca w grupach. Zabawne opowiadanie w tematyce czterech pór roku: Wiosna z przewagą czasowników+ działania fizyczne (ruchowe z muzycznymi), Lato: rzeczowników+ działania przyrodnicze, Jesień: przymiotników+ działania plastyczne, Zima: liczebników+ działania matematyczne. 10.12. Test ortograficzny 17.12. – Praca w grupach. Wybór ciekawych pomocy, rymowanek, zagadek, wierszy, które można wykorzystać w edukacji małego dziecka/ 3 propozycje. Rebusy z każdą trudnością ortograficzną: rz/ż, h/ch, u/ó 07.01. - Teatr i zabawy dramowe w przedszkolu z zaangażowaniem grupy – wykonanie pacynek, kostiumów, kukiełek + przedstawienie. 14.01. Prezentacje grupowe ze wszystkich zajęć 21.01. Zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone metodami asymilacji wiedzy, metodami problemowymi, gier dydaktycznych, mikronauczania, metodami aktywizującymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu) |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DMPW 1 nakład pracy studenta: * obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 30 godzin * przeprowadzenie ankiety w placówkach przedszkolnych i opracowanie wyników 8 godzin * przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, testów, quizów, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 24 godziny |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.