Metodologia i metody nauk społecznych [SC-2F-MEM1]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia i metody nauk społecznych [SC-2F-MEM1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magda Prokopczuk |
Literatura: |
Literatura omawiana i dyskutowana na ćwiczeniach: - Giddens, A. 2012. Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012, s.26-43. - Jahoda, M., Lazarsfeld, P.F., Zeisel, H. 2007. Bezrobotni Marienthalu. Oficyna Naukowa (wybrane rozdziały). - Danuta Duch-Krzystoszek, Agata Gruszecka. 2011. Jakościowe podejście w badaniu socjologicznym. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: Wyd. APS, s. 357-378. - Babiński Grzegorz. 1980. Elementy procesu badawczego w: Wybrane zagadnienie z metodologii socjologicznych badań empirycznych. Kraków, ss. 19-35. - Kamil Miszewski. 2005. Socjolog w kryminale: więzienie jako nieprzyjazny teren badań. „Studia Socjologiczne” nr 3, s. 65 – 92. - Renata Ewa Hryciuk. 2008. Od córki do profesjonalistki. Obserwacja uczestnicząca w antropologii: dylematy, ograniczenia i zaskoczenia na przykładzie badań terenowych w mieście Meksyk. W: Barbara Jakubowska i Tomasz Wiślicz (red.) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, Zabrze: Inforteditions. - Rubin Herbert, Irene Rubin (1997). Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. W: Leszek Korporowicz (red.) Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa. - Hammersley Martyn i Paul Atkinson (2000). Metody badań terenowych Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka – rozdz. 5: Wypowiedzi członków grupy: słuchanie i zadawanie pytań, s.131-162. - Hanna Palska. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wyd. IFiS PAN, rozdz. Dane i metoda, s. 27-44, 45-123. - Uwe Flick. 2010. Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN, (wybrane rozdziały). - Dominika Maison. Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa 2017. Rozdział 8: Techniki projekcyjne i techniki wspomagające – sposób na wyjście poza deklaracje. - David Silverman. 2008. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, cz.V. Pisanie rozprawy naukowej, s. 341-387. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne, zasady zaliczania przedmiotu. Podział referatów. 2. „Trening” wyobraźni socjologicznej 3. Cel badania a metoda 4. Co to są badania społeczne? W jakim celu się je prowadzi? 5-6. Proces badawczy 7. Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) - wprowadzenie 8. Indywidualne wywiady pogłębione – sytuacje z terenu 9. Metody jakościowe – co po przeprowadzeniu wywiadów? 10-11. Obserwacja socjologiczna 12-13. Zogniskowane wywiady grupowe w badaniach społecznych i marketingowych 14. Prezentacje i omówienie badań studentów 15. Podsumowanie zajęć. Dobre rady w pisaniu prac magisterskich, jakich błędów nie popełniać |
Metody dydaktyczne: |
praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów |
Metody i kryteria oceniania: |
Student/ka zalicza ćwiczenia na podstawie zdobytych w czasie zajęć punktów. Punktowane są pisemne kolokwia, prace badawcze wykonywane w ramach ćwiczeń (raport z obserwacji, raport z badań zrealizowanych metodą IDI), prezentacje lektur i aktywność na zajęciach. Student/ka uzyskuje zaliczenie przedmiotu, jeśli zdobył/a 50% i powyżej punktów. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DUSC B2 (po kierunkach innych niż socjologia) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.