Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia i metody nauk społecznych [SC-2F-MEM1] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia i metody nauk społecznych [SC-2F-MEM1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magda Prokopczuk
Literatura:

Literatura omawiana i dyskutowana na ćwiczeniach:

- Giddens, A. 2012. Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012, s.26-43.

- Jahoda, M., Lazarsfeld, P.F., Zeisel, H. 2007. Bezrobotni Marienthalu. Oficyna Naukowa (wybrane rozdziały).

- Danuta Duch-Krzystoszek, Agata Gruszecka. 2011. Jakościowe podejście w badaniu socjologicznym. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa: Wyd. APS, s. 357-378.

- Babiński Grzegorz. 1980. Elementy procesu badawczego w: Wybrane zagadnienie z metodologii socjologicznych badań empirycznych. Kraków, ss. 19-35.

- Kamil Miszewski. 2005. Socjolog w kryminale: więzienie jako nieprzyjazny teren badań. „Studia Socjologiczne” nr 3, s. 65 – 92.

- Renata Ewa Hryciuk. 2008. Od córki do profesjonalistki. Obserwacja uczestnicząca w antropologii: dylematy, ograniczenia i zaskoczenia na przykładzie badań terenowych w mieście Meksyk. W: Barbara Jakubowska i Tomasz Wiślicz (red.) Obserwacja uczestnicząca w badaniach historycznych, Zabrze: Inforteditions.

- Rubin Herbert, Irene Rubin (1997). Jak zmierzać do celu nie wiążąc sobie rąk. Projektowanie wywiadów jakościowych. W: Leszek Korporowicz (red.) Ewaluacja w edukacji. Warszawa: Oficyna Naukowa.

- Hammersley Martyn i Paul Atkinson (2000). Metody badań terenowych Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka – rozdz. 5: Wypowiedzi członków grupy: słuchanie i zadawanie pytań, s.131-162.

- Hanna Palska. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wyd. IFiS PAN, rozdz. Dane i metoda, s. 27-44, 45-123.

- Uwe Flick. 2010. Projektowanie badania jakościowego. Wydawnictwo Naukowe PWN, (wybrane rozdziały).

- Dominika Maison. Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa 2017. Rozdział 8: Techniki projekcyjne i techniki wspomagające – sposób na wyjście poza deklaracje.

- David Silverman. 2008. Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, cz.V. Pisanie rozprawy naukowej, s. 341-387.

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne, zasady zaliczania przedmiotu. Podział referatów.

2. „Trening” wyobraźni socjologicznej

3. Cel badania a metoda

4. Co to są badania społeczne? W jakim celu się je prowadzi?

5-6. Proces badawczy

7. Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) - wprowadzenie

8. Indywidualne wywiady pogłębione – sytuacje z terenu

9. Metody jakościowe – co po przeprowadzeniu wywiadów?

10-11. Obserwacja socjologiczna

12-13. Zogniskowane wywiady grupowe w badaniach społecznych i marketingowych

14. Prezentacje i omówienie badań studentów

15. Podsumowanie zajęć. Dobre rady w pisaniu prac magisterskich, jakich błędów nie popełniać

Metody dydaktyczne:

praca w zespołach, praca z książką (prezentacje lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

Student/ka zalicza ćwiczenia na podstawie zdobytych w czasie zajęć punktów. Punktowane są pisemne kolokwia, prace badawcze wykonywane w ramach ćwiczeń (raport z obserwacji, raport z badań zrealizowanych metodą IDI), prezentacje lektur i aktywność na zajęciach. Student/ka uzyskuje zaliczenie przedmiotu, jeśli zdobył/a 50% i powyżej punktów.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DUSC B2 (po kierunkach innych niż socjologia)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)