Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych [PC-5F-DSP1]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych [PC-5F-DSP1] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 18 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Julita Domiziak, Kamila Miler-Zdanowska, Beata Rajter, Emilia Wojdyła |
Literatura: |
Literatura do tematów: uczeń z zaburzeniami widzenia i uczeń słabowidzący Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. |
Zakres tematów: |
Zaburzenia widzenia, uczniowie słabowidzący, uczniowie niewidomi 1. Elementy anatomii i schorzenia wzroku u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym 2. Wady wzroku i zez. 3. Funkcjonalne konsekwencje schorzeń układu wzrokowego + ćwiczenia w symulatorach - przemieszczenie się, czytanie, pisanie 4. Elementy funkcjonalnej oceny widzenia i testy + ćwiczenia w wykonywaniu podstawowych elementów funkcjonalnej oceny widzenia 5. Trudności w czytaniu i percepcji wzrokowej + analiza: Uczniowie słabowidzący oraz z innymi zaburzeniami widzenia 6. Uczniowie niewidomi – konsekwencje niewidzenia, ćwiczenia w opaskach 7. Uczniowie niewidomi – obszary diagnozy funkcjonalnej w odniesieniu do dziecka niewidomego, dostępne narzędzia diagnostyczne |
Metody dydaktyczne: |
Zaburzenia widzenia, uczniowie słabowidzący, uczniowie niewidomi: praktycznego działania, problemowa, warsztatowa |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaburzenia widzenia, uczniowie słabowidzący, uczniowie niewidomi: kolokwium - test jednokrotnego wyboru |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DMPC-ERW |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.