Indywidualizacja kształcenia uczniów [PW-5S-IKU]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Indywidualizacja kształcenia uczniów [PW-5S-IKU] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Maja Zielińska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bieńkowska, A & Danielewicz, D. (red.). (2022). Rozwój w okresie dzieciństwa. Wsparcie pedagogiczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Difin SA. Czapiga, A. (2005). Zadania terapeutyczne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Indywidualne programy terapeutyczne. W: S. Mihilewicz (red.) (2005). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Impuls. Głodkowska, J. (red.) (2017). Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych. Warszawa: PWN. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: ORE. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: Tanajewska, A& Naprawa, R. & Stawska, J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Difin. Wiśniewska M. (2021). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla specjalistów i rodziców. Wyd. IMPUSL, Kraków Wolny, B. & Lis, M (red). (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjno-informacyjne. Definiowanie i zakres pojęcia indywidualizacji procesu kształcenia uczniów - wprowadzenie do problematyki przedmiotu. 2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia. Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej - wskazania metodyczne. 3. Dziecko/Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie przedszkolnej/w klasie szkolnej. 4. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów w edukacji wczesnoszkolnej (środowisko edukacyjne sprzyjające indywidualizacji procesu kształcenia; kompetencje organizacyjne nauczyciela wspierające proces indywidualizacji kształcenia uczniów; metody pracy nauczyciela dostosowane do potrzeb psychofizycznych i rozwojowych ucznia). 5. Strategie dydaktyczne wspierające indywidualizację procesu kształcenia. 6. Sposoby rozpoznawania potrzeb edukacyjnych uczniów i ich uwarunkowań, w tym zróżnicowanych potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, czy szczególnie uzdolnionych. 7. Zapoznanie z zakresem diagnozy funkcjonalnej i narzędziami stosowanymi w diagnozie. Omówienie wybranych technik diagnostycznych w pedagogice specjalnej. 8. Charakterystyka pracy z uczniami z trudnościami w uczeniu się. 9. Metody i techniki określania indywidualnego potencjału ucznia i wspomaganie w projektowaniu własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej. 10. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do rozpoznawanych indywidualnych potrzeb uczniów, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych. 11. Konstruowanie indywidualnych programów wsparcia dla uczniów z trudnościami w uczeniu się. 12. Organizacja procesu edukacyjnego – planowanie lekcji w klasie zróżnicowanej. 13. Style uczenia a indywidualizacja procesu kształcenia uczniów. 14. Prezentacja konkretnych metod, narzędzi i technik wspierających indywidualizację procesu kształcenia. |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, pokaz, wyjaśnianie, burza mózgów, ćwiczenie, studium przypadku, film, sketchnoting |
Metody i kryteria oceniania: |
Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie: 1. Obecność na zajęciach. 2. Aktywność na zajęciach. 3. Opracowanie projektu dotyczącego indywidualizacji kształcenia dla wybranych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (według zaproponowanego wzoru). Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa V DMPW - moduł. korekcyjny 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.