Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki korekcyjnej [PW-5S-POK] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki korekcyjnej [PW-5S-POK]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 10:35
sala 3429/3430
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Rola
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M. (2003). Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Borowiecka R.(2015) Dziecko w równowadze. Koordynacja i słuch. Program ćwiczeń integracji międzypółkulowej dla dzieci

z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (APD). Warszawa: Centrum Edukacji.

Czajkowska I., Herda K. (2005). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP

Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P.

Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kaja B. (2003) (red.): Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia.

Skorek E.M (2025) (red.), Terapia pedagogiczna - tom I i II. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls

Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

Literatura uzupełniająca

Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora.

Cieszyńska J.(2001)Nauka czytania krok po kroku „Jak przeciwdziałać dysleksji”. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Rostkowska, J. (2019). Aktywny Trening Słuchowy – element terapii pacjentów z zaburzeniami przetwarzania słuchowego(APD). Nowa Audiofonologia, 3(4), 39-43.

Zakres tematów:

ĆWICZENIA

Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych na podstawie analizy wyników diagnozy oraz wytworów dziecka.

Usprawnianie percepcji słuchowej i wzrokowej.

Doskonalenie sprawności manualnej.

Gry i zabawy w terapii pedagogicznej.

Sposoby ułatwiające opanowanie nauki czytania i pisania

Techniki szybkiej nauki w terapii pedagogicznej.

Zasady współpracy z rodziną w procesie terapii.

Metody dydaktyczne:

Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacja interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Podczas zajęć zostanie wykorzystana

• praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami;

• praca indywidualna z wykorzystaniem platform edukacyjnych, filmów oraz materiałów dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

80% obecności na zajęciach – stanowi to warunek dopuszczenia do zaliczenia,

• przygotowanie do zajęć i aktywna praca na zajęciach,

• skonstruowanie programu pracy z uczniem z trudnościami w nauce czytania i pisania,

• przeprowadzenie fragmentu zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla ucznia z trudnościami w nauce.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa V DMPW - moduł. korekcyjny 1

Sposób pomiarów efektów kształcenia:

• obecności na zajęciach,

• aktywna praca na zajęciach,

• skonstruowanie programu pracy z uczniem z trudnościami w nauce czytania i pisania,

• przeprowadzenie fragmentu zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla ucznia z trudnościami w nauce.

Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacja interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu.

Nakład pracy:

Liczba godzin kontaktowych15

Przygotowanie się do zajęć:10

Przygotowanie do zaliczenia:10

Przygotowanie ćwiczeń zaliczeniowych, prezentacji, projektu 20

Inne formy 10

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta- 50

Liczba punktów ECTS-2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)