Podstawy pedagogiki korekcyjnej [PW-5S-POK]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki korekcyjnej [PW-5S-POK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Rola | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M. (2003). Ryzyko dysleksji: problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Borowiecka R.(2015) Dziecko w równowadze. Koordynacja i słuch. Program ćwiczeń integracji międzypółkulowej dla dzieci z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (APD). Warszawa: Centrum Edukacji. Czajkowska I., Herda K. (2005). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP Jastrząb, J. (2002). Usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych dzieci dyslektycznych. Warszawa: CMPP-P. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kaja B. (2003) (red.): Diagnoza dysleksji. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Kurkowski, Z. M., Kruczyńska, A. (2015). Rozwój funkcji słuchowych. W: E. Muzyka-Furtak (red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia. Skorek E.M (2025) (red.), Terapia pedagogiczna - tom I i II. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej. Literatura uzupełniająca Grabałowska, K. (2005). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu: poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych. Toruń: Dom Organizatora. Cieszyńska J.(2001)Nauka czytania krok po kroku „Jak przeciwdziałać dysleksji”. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Rostkowska, J. (2019). Aktywny Trening Słuchowy – element terapii pacjentów z zaburzeniami przetwarzania słuchowego(APD). Nowa Audiofonologia, 3(4), 39-43. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ĆWICZENIA Rozpoznawanie objawów zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych na podstawie analizy wyników diagnozy oraz wytworów dziecka. Usprawnianie percepcji słuchowej i wzrokowej. Doskonalenie sprawności manualnej. Gry i zabawy w terapii pedagogicznej. Sposoby ułatwiające opanowanie nauki czytania i pisania Techniki szybkiej nauki w terapii pedagogicznej. Zasady współpracy z rodziną w procesie terapii. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacja interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. Podczas zajęć zostanie wykorzystana • praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami; • praca indywidualna z wykorzystaniem platform edukacyjnych, filmów oraz materiałów dydaktycznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
80% obecności na zajęciach – stanowi to warunek dopuszczenia do zaliczenia, • przygotowanie do zajęć i aktywna praca na zajęciach, • skonstruowanie programu pracy z uczniem z trudnościami w nauce czytania i pisania, • przeprowadzenie fragmentu zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla ucznia z trudnościami w nauce. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa V DMPW - moduł. korekcyjny 1 Sposób pomiarów efektów kształcenia: • obecności na zajęciach, • aktywna praca na zajęciach, • skonstruowanie programu pracy z uczniem z trudnościami w nauce czytania i pisania, • przeprowadzenie fragmentu zajęć korekcyjno – kompensacyjnych dla ucznia z trudnościami w nauce. Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacja interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu. Nakład pracy: Liczba godzin kontaktowych15 Przygotowanie się do zajęć:10 Przygotowanie do zaliczenia:10 Przygotowanie ćwiczeń zaliczeniowych, prezentacji, projektu 20 Inne formy 10 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta- 50 Liczba punktów ECTS-2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.