Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO1] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO1]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:40 - 13:15
sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-01-31 11:40 : 13:15 sala 1104/1105
Budynek dydaktyczny - główny A
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Jaronowska
Literatura:

Temat I.

Literatura:

1) Sergiusz Hessen, Opis koncepcji pedagogiki filozoficznej /w:/ Moje życie, /w:/ S. Hessen, Dzieła zebrane Tom V. Pisma pomniejsze, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.48-51.

2) Zbigniew Kwieciński, Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty –potrzeba całościowego ujęcia) /w:/ Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996 , s. 37-44.

3) Irena Wojnar. Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.15-26

Temat II.

Literatura:

1) I. Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Halart 2011) Rozdział 1 Dlaczego musimy znieść szkołę, Nie zaszkodzi lektura całości

Temat III.

Literatura:

1) Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 2007, s. 122-174.(opcjonalnie Przedmowa, Bogusław Śliwerski s. 9-16)

2)Jagna Rybaczek, Przekraczanie tematów tabu we współczesnych książkach dla dzieci, Tekst opublikowany w: Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, Red. nauk. Andrzej Ciążela, Sylwia Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017, s. 343-359.

Temat IV.

Literatura:

1) James W. Botkin, Mahdi Elmandjra, Mircea Malitza, Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982, Rozdział I i II. S. 39-107 opcjonalnie Bogdan Suchodolski, Przedmowa do wydania polskiego, s. 5-23

2) Tomasz S. Markiewka, Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat, Czarna Owca, Warszawa 2021, s. 7-21; 55-82

3) Nicolas Carr, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013, s. 123-184 (Rozdziały Prawdziwe oblicze książki, Mózg żonglera) opcjonalnie s. 9-53 – Przedmowa rozdział I i II.

4) Martin Ford, Świt Robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy’ Warszawa 2016, s. 7-15; 139-154; 257 – 290.

5) Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1978; Warszawa 2000)Najlepiej całość. Jeżeli nie to s. 25 czyli pierwsze strony rozdziału I. Przeszłość. Kultury postfiguratywne czyli nieocenieni przodkowie. i Rozdział III Przyszłość. Kultury prefiguratywne czyli zagadkowe dzieci. s. 106-147 z oraz rozumieć przynajmniej tytuł z Rozdziału II Teraźniejszość. Kultury kofiguratywne czyli odnalezieni rówieśnicy.

Zakres tematów:

Zakres tematów:

I. Pedagogika ogólna w tradycyjnym ujęciu. Próba współczesnych ujęć pedagogiki ogólnej.

II. Pytania o podstawy myślenia o edukacji – radykalny sprzeciw wobec pozornych oczywistości – deskolaryzacja.

III. Pytania o podstawy myślenia o edukacji – radykalny sprzeciw wobec pozornych oczywistości – antypedagogika.

IV. Pedagogika wobec wyzwań rozwoju cywilizacji współczesnej i perspektywy zagrożenia globalną katastrofą klimatyczną.

Metody dydaktyczne:

-dyskusje

-indywidualne wystąpienia uczestników dekonstruujące treści materiałów źródłowych

-praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach mierzona liczbą uzyskanych plusów za aktywność

- indywidualne wystąpienia uczestników będące wyrazem zastosowania strategii dekonstrukcji treści materiałów źródłowych

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DMPC 6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)