Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO1]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Pedagogika ogólna [PC-5F-PEO1] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Jaronowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Temat I. Literatura: 1) Sergiusz Hessen, Opis koncepcji pedagogiki filozoficznej /w:/ Moje życie, /w:/ S. Hessen, Dzieła zebrane Tom V. Pisma pomniejsze, Wyd. „Żak”, Warszawa 1997, s.48-51. 2) Zbigniew Kwieciński, Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty –potrzeba całościowego ujęcia) /w:/ Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Red T. Jaworska, R. Leppert, Impuls, Kraków 1996 , s. 37-44. 3) Irena Wojnar. Jedność i różnorodność pedagogiki zwanej ogólną, /w:/ Tejże, Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akad. „Żak”, Warszawa 2000, s.15-26 Temat II. Literatura: 1) I. Illich, Odszkolnić społeczeństwo, Halart 2011) Rozdział 1 Dlaczego musimy znieść szkołę, Nie zaszkodzi lektura całości Temat III. Literatura: 1) Hubertus von Schoenebeck, Antypedagogika. Być i wspierać zamiast wychowywać, Warszawa 2007, s. 122-174.(opcjonalnie Przedmowa, Bogusław Śliwerski s. 9-16) 2)Jagna Rybaczek, Przekraczanie tematów tabu we współczesnych książkach dla dzieci, Tekst opublikowany w: Transgresja jako motyw refleksji nad wychowaniem, Red. nauk. Andrzej Ciążela, Sylwia Jaronowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017, s. 343-359. Temat IV. Literatura: 1) James W. Botkin, Mahdi Elmandjra, Mircea Malitza, Uczyć się bez granic. Jak zewrzeć „lukę ludzką”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982, Rozdział I i II. S. 39-107 opcjonalnie Bogdan Suchodolski, Przedmowa do wydania polskiego, s. 5-23 2) Tomasz S. Markiewka, Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat, Czarna Owca, Warszawa 2021, s. 7-21; 55-82 3) Nicolas Carr, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Helion, Gliwice 2013, s. 123-184 (Rozdziały Prawdziwe oblicze książki, Mózg żonglera) opcjonalnie s. 9-53 – Przedmowa rozdział I i II. 4) Martin Ford, Świt Robotów. Czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy’ Warszawa 2016, s. 7-15; 139-154; 257 – 290. 5) Margaret Mead, Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 1978; Warszawa 2000)Najlepiej całość. Jeżeli nie to s. 25 czyli pierwsze strony rozdziału I. Przeszłość. Kultury postfiguratywne czyli nieocenieni przodkowie. i Rozdział III Przyszłość. Kultury prefiguratywne czyli zagadkowe dzieci. s. 106-147 z oraz rozumieć przynajmniej tytuł z Rozdziału II Teraźniejszość. Kultury kofiguratywne czyli odnalezieni rówieśnicy. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematów: I. Pedagogika ogólna w tradycyjnym ujęciu. Próba współczesnych ujęć pedagogiki ogólnej. II. Pytania o podstawy myślenia o edukacji – radykalny sprzeciw wobec pozornych oczywistości – deskolaryzacja. III. Pytania o podstawy myślenia o edukacji – radykalny sprzeciw wobec pozornych oczywistości – antypedagogika. IV. Pedagogika wobec wyzwań rozwoju cywilizacji współczesnej i perspektywy zagrożenia globalną katastrofą klimatyczną. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
-dyskusje -indywidualne wystąpienia uczestników dekonstruujące treści materiałów źródłowych -praca w grupach |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach mierzona liczbą uzyskanych plusów za aktywność - indywidualne wystąpienia uczestników będące wyrazem zastosowania strategii dekonstrukcji treści materiałów źródłowych |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DMPC 6 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.