Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Górka-Strzałkowska |
Literatura: |
1.Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Katarzyna Segiet. Chowania, 2010, s. 129-137. 2. Kategorie dzieciństwa - od Ellen Key do współczesności. Maria Szczepska-Pustkowska. 3.. Dziecko w historii - pojęcie godności i poszanowania praw dziecka. Elwira Kryńska. 4.Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. Barbara Smolińska-Theiss. Chowania, 2010, s. 13-26. 5..Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Ewa Jarosz. Pedagogika społeczna, 2017, s. 57-80. 6.Sposoby rozumienia dzieci i dzieciństwa w perspektywie socjokulturowej. Joanna Maria Garbula, Małgorzata Kowalik-Olubińska. Problemy opiekuńczo-wychowawcze, 2019, s. 3-10. 7. Konstruowanie obrazu dziecka i dzieićctwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturbwej. Joanna Garbusa, Małgorzata Kowalik-Olubińska. 8. Dzieciństwo: Projekt w kryzysie. Maja Brzozowska-Brywczyńska. Kultura i społeczeństwo, 2020, s. 5-24. 9. 30-lecie Konwencji oprawach dziecka - edukacyjne dziedzictwo Janusza Korczaka. Barbara Smolińska-Theiss, Pedagogiką społeczna, 2020, s. 11-16. 10. Godność dziecka– odkrywana, zdobywana, niszczona. Barbara Smolińska-Theiss, Horyzonty Wychowania, 2006, s. 1-18. 11. Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem. Iwona Samborska. Artykuły Naukowe, 2018, s. 13-25. 12. Janusz Korczak i prawa dziecka jako zdolność sprawcza. 2017, s. 54-68. 13. Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji. Maja Brzozowska. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 2017, s. 45-64. 14. Partycypacja dzieci a rozwój zaangażowania obywatelskiego. Pedagogiką społeczna, 2016, s. 67-86. 15. Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Maja Brzozowska-Brywczyńska, Folia Sociologica, 2014, s. 1-17. 16. Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. Paulina Bunio-Mroczek. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2021, s. 1-21. 17. Raport Dzieci się liczą 2022. 18. Liebel M., Markowską-Manista U., (2017). Prawa dziecka w kontekście międzygulturowosci. Janusz Korczak na nowo odczytany. 19. Kehily M.J., (2008). Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. |
Zakres tematów: |
1. Dziecko i dzieciństwo jako wartość i współczesność. 2. Kategorie dzieciństwa. 3. Historia dzieciństwa. 4. Rozwój badań nad dzieciństwem. 5. Sposoby rozumienia dzieci i dzieciństwa w perspektywie socjokultorwej. 6. Dzieciństwo: projekt w kryzysie. Zagrożenia.Nowe postaci dzieciństwa. 7. Konwencja o prawach dziecka. 8. Perspektywa "dobra dziecka" w badaniach nad dzieciństwem. Konstrukcje troski o dziecko. 9. Janusz Korczak i prawa dziecka. 10. Partycypacja dzieci a rozwój zaangażowania obywatelskiego. 11. Prawo dziecka do partycypacji. 12. Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. 13.Dziecięce obywatelstwo. 14. Raport : Dzieci się liczą. 15. Aktualne dylematy związane z dzieckiem i dzieciństwem w przestrzeni życia społecznego, kulturowego, rodzinnego. |
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach: - metoda projektu (prezentacja multimedialna, plansze) - metoda koncentrująca się na studencie (autoprezentacja) - dyskusja (debata oksfordzka, dyskusja panelowa, drzewo decyzyjne) - gry dydaktyczne, burza mózgów, - metoda symulacji, - metody aktywizujące. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach - egzamin pisemny w formie testu - prezentacje multimedialne (ustalone kryterium oceniania prezentacji) - praca zespołowa na zajęciach - prowadzenie dyskusji |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DMPW 1 NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30h Lektura tekstów na ćwiczeniach - 25h Przygotowanie się do egzaminu - 20 h 75 h - 3 pkt. ECTS METODY KSZTAŁCENIA: - metoda problemowa - dyskusja - praca z tekstem - badanie w działaniu - praca w grupach https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AgMTMlqiywAzEC4QBOEdeu-b6EJcWcrW2Vj7llSSODXY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5193f92-ca42-4c64-a0dd-fe7e4698f5cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.