Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Dziecko i dzieciństwo [PW-5F-DDZ]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:40 - 13:15
sala 2120/2121
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Górka-Strzałkowska
Literatura:

1.Dziecko i dzieciństwo jako wartość a współczesność. Katarzyna Segiet​. Chowania, 2010, s. 129-137.

2. Kategorie dzieciństwa - od Ellen Key do współczesności. Maria Szczepska-Pustkowska.

3.. Dziecko w historii - pojęcie godności i poszanowania praw dziecka. Elwira Kryńska.

4.Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. Barbara Smolińska-Theiss​. Chowania, 2010, s. 13-26.

5..Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Ewa Jarosz​. Pedagogika społeczna, 2017, s. 57-80.

6.Sposoby rozumienia dzieci i dzieciństwa w perspektywie socjokulturowej. Joanna Maria Garbula, Małgorzata Kowalik-Olubińska​. Problemy opiekuńczo-wychowawcze, 2019, s. 3-10.

7. Konstruowanie obrazu dziecka i dzieićctwa w perspektywie psychologicznej i socjokulturbwej. Joanna Garbusa, Małgorzata Kowalik-Olubińska.

8. Dzieciństwo: Projekt w kryzysie. Maja Brzozowska-Brywczyńska. Kultura i społeczeństwo, 2020, s. 5-24.

9. 30-lecie Konwencji oprawach dziecka - edukacyjne dziedzictwo Janusza Korczaka. Barbara Smolińska-Theiss, Pedagogiką społeczna, 2020, s. 11-16.

10. Godność dziecka– odkrywana, zdobywana, niszczona. Barbara Smolińska-Theiss​, Horyzonty Wychowania, 2006, s. 1-18.

11. Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem. Iwona Samborska​. Artykuły Naukowe, 2018, s. 13-25.

12. Janusz Korczak i prawa dziecka jako zdolność sprawcza. 2017, s. 54-68.

13. Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji. Maja Brzozowska.​ Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 2017, s. 45-64.

14. Partycypacja dzieci a rozwój zaangażowania obywatelskiego. Pedagogiką społeczna, 2016, s. 67-86.

15. Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie idei dziecięcej partycypacji. Maja Brzozowska-Brywczyńska​, Folia Sociologica, 2014, s. 1-17.

16. Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. Paulina Bunio-Mroczek. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2021, s. 1-21.

17. Raport Dzieci się liczą 2022.

18. Liebel M., Markowską-Manista U., (2017). Prawa dziecka w kontekście międzygulturowosci. Janusz Korczak na nowo odczytany.

19. Kehily M.J., (2008). Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem.

Zakres tematów:

1. Dziecko i dzieciństwo jako wartość i współczesność.

2. Kategorie dzieciństwa.

3. Historia dzieciństwa.

4. Rozwój badań nad dzieciństwem.

5. Sposoby rozumienia dzieci i dzieciństwa w perspektywie socjokultorwej.

6. Dzieciństwo: projekt w kryzysie. Zagrożenia.Nowe postaci dzieciństwa.

7. Konwencja o prawach dziecka.

8. Perspektywa "dobra dziecka" w badaniach nad dzieciństwem. Konstrukcje troski o dziecko.

9. Janusz Korczak i prawa dziecka.

10. Partycypacja dzieci a rozwój zaangażowania obywatelskiego.

11. Prawo dziecka do partycypacji.

12. Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze.

13.Dziecięce obywatelstwo.

14. Raport : Dzieci się liczą.

15. Aktualne dylematy związane z dzieckiem i dzieciństwem w przestrzeni życia społecznego, kulturowego, rodzinnego.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne wykorzystywane na zajęciach:

- metoda projektu (prezentacja multimedialna, plansze)

- metoda koncentrująca się na studencie (autoprezentacja)

- dyskusja (debata oksfordzka, dyskusja panelowa, drzewo decyzyjne)

- gry dydaktyczne, burza mózgów,

- metoda symulacji,

- metody aktywizujące.

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność i zaangażowanie studentów w czasie rzeczywistym na zajęciach

- egzamin pisemny w formie testu

- prezentacje multimedialne (ustalone kryterium oceniania prezentacji)

- praca zespołowa na zajęciach

- prowadzenie dyskusji

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa II DMPW 1

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 30h

Lektura tekstów na ćwiczeniach - 25h

Przygotowanie się do egzaminu - 20 h

75 h - 3 pkt. ECTS

METODY KSZTAŁCENIA:

- metoda problemowa

- dyskusja

- praca z tekstem

- badanie w działaniu

- praca w grupach

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AgMTMlqiywAzEC4QBOEdeu-b6EJcWcrW2Vj7llSSODXY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f5193f92-ca42-4c64-a0dd-fe7e4698f5cd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)