Konstruowanie programów psychoprofilaktycznych [PY-5S-KPP1]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Konstruowanie programów psychoprofilaktycznych [PY-5S-KPP1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Knopp | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Gaś, Z. B. (2000). Psychoprofilaktyka: Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Wydawnictwo UMCS. Szymańska, J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. ORE. Dodatkowa: Goldstein, A. P., Nensen, R., Daleflod, B., Kalt, M. (red.). (2013). Nowe perpektywy treningu zastępowania agresji. Praktyka, badania naukowe i wdrożenia. Instytut "Amity". Korczak, J., Adamczyk, A. (red.). (2011). Propozycje szkolnej profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Fundacja Dziękuję Nie Biorę. Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Wydawnictwo UŁ. Libiszowska-Żółtkowska, M., Ostrowska, K. (red.). (2008). Agresja w szkole: Diagnoza i profilaktyka. Wydawnictwo Difin. Portman, R. (1999). Gry i zabawy przeciwko agresji. Wydawnictwo Jedność. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Psychoprofilaktyka i psychologia uzależnień – podstawowe informacje. - Zachowania ryzykowne - przyczyny i sposoby przeciwdziałania. - Propagowanie zdrowego stylu życia. Higiena psychiczna i zachowania prozdrowotne. Konsekwencje psychologiczne stresu i strategie radzenia sobie z nim. - Profilaktyka i przeciwdziałanie agresji i przemocy. - Metodologia konstruowania programu profilaktycznego. - Etapy konstruowania programu psychoprofilaktycznego w szkole. - Standardy jakości, skuteczność i ewaluacja programów psychoprofilaktycznych. - Błędy w konstruowaniu programów psychoprofilaktycznych. Zagadnienia etyczne związane z psychoprofilaktyką. - Współpraca międzyinstytucjonalna w zakresie psychoprofilaktyki oraz aktywizacja środowiska wychowawczego. Ostatnia część zajęć obejmować będzie próbę samodzielnego skonstruowania programu profilaktyki zachowań agresywnych u dzieci (w oparciu o wiedzę i umiejętności uzyskane na zajęciach) oraz jego praktyczną realizację. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody kształcenia: prezentacja, dyskusja, burza mózgów, metoda projektowa, praca w małych grupach, giełda pomysłów, praca z tekstem naukowym, działania praktyczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: ocena aktywności na zajęciach (obecność na zajęciach jest obowiązkowa) ocena pracy pisemnej - samodzielnie skonstruowanego w oparciu o informacje przekazane na zajęciach, programu profilaktyki zachowań agresywnych u dzieci ocena praktycznej realizacji programu (przeprowadzonych warsztatów z dziećmi) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa IV DMPY-WIK 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.