Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych [PY-5F-ZSB]
Semestr zimowy 2024/2025
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 5
Przedmiot: | Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych [PY-5F-ZSB] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Świderska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura dodatkowa: Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: PWN (wybrane fragmenty). Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. London: Sage. Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do programu IBM SPSS Statistics – zapoznanie studentów z programem poprzez wprowadzenie przykładowych ankiet. Przypomnienie podstawowych pojęć związanych z metodologią badań: schematy badawcze, zmienne zależne i niezależne, rodzaje skal pomiarowych, itp. 2. Przygotowywanie bazy danych do pracy (rekodowanie zmiennych, problematyka braków danych) oraz sposoby tworzenia wskaźników zmiennych (proste dodawanie, funkcje SUM i MEAN). 3. Opis i prezentacja danych - statystyki opisowe (miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu), tabelaryczne i graficzne przedstawianie struktury danych (sporządzanie tabel statystycznych i ich interpretacja, sporządzanie wykresów statystycznych i ich interpretacja; dostosowanie rodzaju wykresu do natury danych). 4. Zastosowanie zdobytej wiedzy w pracy z danymi - cz. I. 5. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Hipotezy statystyczne i ich postać. Błędy wnioskowania. 6. Analiza danych z wykorzystanie nieparametrycznych testów z rodziny chi-kwadrat. Miary kontyngencji. 7. Określanie wartości podstawowych miar współzależności (r-Pearsona, tau-b Kendalla) i ich interpretacja. 8. Testowanie hipotez statystycznych – średnie (testy istotności dla jednej średniej, testy istotności różnicy między dwiema średnimi). Pomiar zależny i niezależny. Testy parametryczne i nieparametryczne. 9. Zastosowanie zdobytej wiedzy w pracy z danymi - cz. II. 10. Porównywanie więcej niż dwóch średnich - jednozmiennowa, jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA) i test H Kruskala-Wallisa. 11. Analiza regresji liniowej z jednym predyktorem. 12. Zastosowanie zdobytej wiedzy w pracy z danymi - cz. III. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody warsztatowe: prowadzący omawia elementy obsługi programu lub analizy oraz prezentuje sposób ich przeprowadzenia. Studenci przeprowadzają analizy na komputerach i powtarzają je w różnych wariantach, korzystając z programu SPSS. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń i składowe oceny końcowej z zajęć: 1) Obecność: Dopuszczalne są 2 nieobecności (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione czy nie). 2) Składowe oceny końcowej: kolokwium sprawdzające wiedzę - dla podanych hipotez należy wykonać analizę statystyczną w SPSSie przy użyciu odpowiednich testów, a następnie napisać raport z analiz zgodny ze standardami APA Kryteria premiujące: 1) prace domowe 2) aktywność na zajęciach Aby uzyskać ocenę dostateczną (3) Student powinien uzbierać co najmniej 51% punktów. Poniżej znajduje się szczegółowa rozpiska progów zaliczenia (wartości podane w %): 91-100 - ocena bardzo dobra (5) 81-90 - ocena dobra plus (4+) 71-80 - ocena dobra (4) 61-70 - ocena dostateczna plus (3+) 51-60 - ocena dostateczna (3) do 50 - ocena niedostateczna (2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa warsztatowa II DMPY 3A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.