Metodologia badań psychologicznych [PY-5F-MBP]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Metodologia badań psychologicznych [PY-5F-MBP] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 24 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Magdalena Szpojankowska-Puchalska |
Literatura: |
Brzeziński, J. M. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Wydawnictwo naukowe PWN. Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka. Od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Wojciszke, B. (2004). Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44-68). Wydawnictwo Zysk i Ska. Standardy APA: Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Wydawnictwo Liberi Libri. Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560 |
Zakres tematów: |
1) Metoda naukowa - Charakterystyka metody naukowej - Cele metody naukowej (podejście nomotetyczne i idiograficzne) Literatura: Shaugnessy i in., 2002, s. 21-44 2) Struktura procesu badawczego wg Brzezińskiego Literatura: Brzeziński, 2019, s. 65-72 3)Problem i hipoteza badawcza - Pytania dopełnienia i rozstrzygnięcia - Hipotezy kierunkowe i niekierunkowe - Najważniejsze cechy problemu i hipotezy badawczej Literatura: Brzeziński, 2019, s. 51-55 i 58-59 4) Zmienne i ich operacjonalizacja - Zmienne zależne oraz niezależne główne, uboczne i zakłócające - Operacjonalizacja zmiennych (zmienne teoretyczne a wskaźniki) - Skale pomiarowe (skale szacunkowe) - Rzetelność i trafność pomiaru Literatura: Brzeziński, 2019, s. 26-28 i 32-34 Wieczorkowska i Wierzbiński, 2011, s. 32-36 i 44-58 5) Model badawczy - Badanie korelacyjne (korelacje liniowe i krzywoliniowe oraz porównywanie grup) - Korelacja pozorna - Moderator i mediator - Badanie eksperymentalne (wnioskowanie przyczynowo-skutkowe) - Sposoby kontroli zmiennych (pomiar, zamiana na stałą, randomizacja losowa i wiązana) - Trafność wewnętrzna i zewnętrzna - Najważniejsze różnice między badaniem korelacyjnym a eksperymentalnym - Plan grup naturalnych (quasi-eksperyment) Literatura: Shaugnessy i in., 2002, s. 143-159 i 223-251 Wieczorkowska i Wierzbiński, 2011, s. 15-32 6) Metoda doboru próby z populacji - Próba a populacja - Źródła niereprezentatywności próby: tendencyjna selekcja i tendencyjna utrata osób badanych/braki odpowiedzi - Probabilistyczne metody doboru próby: prosty, warstwowy i grupowy (błąd próby, operat losowania) - Nieprobabilistyczne metody doboru próby: celowy, kwotowy, przypadkowy, wygodny, ochotnicy i kula śnieżna Literatura: Brzeziński, 2019, s. 181-192 Shaugnessy i in., 2002, s. 163-171 7) Replikacja badań - Dlaczego należy replikować badania - Replikacje a publikowalność - Konsekwencje braku replikacji - Kryzys replikacyjny Literatura: Wojciszke, 2004 8) Standardy APA - Struktura oraz ogólne zasady pisania raportu badawczego - Cytowanie i bibliografia - Świadoma zgoda i wybrane problemy badań online |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacje multimedialne, dyskusja, praca z literaturą, praca grupowa w schemacie team-based learning i problem-based learning (na zajęciach oraz w ramach projektu badawczego) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia ćwiczeń: – Obecność na ćwiczeniach (możliwe 2 nieobecności) – Uzyskanie minimum 1pkt z projektu badawczego – Uzyskanie minimum 10,25pkt z kolokwium – Uzyskanie łącznie minimum 15pkt |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DMPY 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.