Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Myśli o sztuce XX i XXI wieku [EP-2F-MYS] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Myśli o sztuce XX i XXI wieku [EP-2F-MYS]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 6302
Budynek Instytutu Edukacji Artystycznej - Spiska 16 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Durda-Dmitruk
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Baumgarth C. (1987) Futuryzm. Warszawa.

D’Alleva A. (2008) Metody i teorie historii sztuki. Kraków

Grabska B., Morawska E. (oprac., 1969) Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Warszawa.

Hansen O. (2005) Ku formie otwartej. Warszawa.

Kandinsky W. (1996) O duchowości w sztuce. Łódź.

Kandinsky W. (1986) Punkt, linia a płaszczyzna. Warszawa.

Kędziora M., Nowak W., Ryczek J. (red.), Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2012.

Le Corbusier (2013) Kiedy katedry były białe. Warszawa.

Strzemiński Wł. (1928) Unizm w malarstwie.

Strzemiński Wł. (1958) Teoria widzenia

Żmijewski A., Stosowane sztuki społeczne https://utw.uj.edu.pl/documents/6082181/a7f451e7-eb99-4ee9-8ddc-e1f2bf984438

Literatura uzupełniająca:

Bomanowska M. (2011) 7 rozmów o Katarzynie Kobro. Łódź.

Gropius W. (2014). Pełnia architektury. Kraków.

Gryglewicz T., Czy powrót modernizmu? http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)-s195-205/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1994-t-n5_6_(29_30)-s195-205.pdf

Kotula A., Krakowski P. (1973) Sztuka abstrakcyjna. Warszawa.

Matracka-Kościelny A. (red.), Dźwięk – Słowo – Obraz – Myśl. Rozmowy artystów, teoretyków i krytyków sztuki... Podkowa Leśna 1997, s. 47

Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań.

Przyboś J., Rytm i rym, „Linia“, 1931, nr 2

Strzemiński Wł. Kobro K., Kompozycja przestrzeni. Obliczanie rytmu czasoprzestrzennego (1930)

Strzemińska N. (1999) Katarzyna Kobro. Warszawa.

Springer F., Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Warszawa 2013

Sztuka świata t. IX

Turowski A. (1979) W kręgu konstruktywizmu. Warszawa.

Ponadto - materiały dot. twórczości danego artysty współczesnego oraz preferowanej przez niego literatury

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do przedmiotu Myśli o sztuce - zagadnienia, literatura

2. Sztuka jako brama do transcendencji - rozważania teoretyczne Wassilija Kandinskiego (O duchowości w sztuce)

3. O środka wyrazu - refleksja teoretyczna (W. Kandinski, Punk, linia a płaszczyzna)

4. O świadomości widzenia malarskiego i koncepcji wielu realizmów

(Wł. Strzemiński, Teoria widzenia i Unizm w malarstwie)

5. O roli manifestu w sztuce na postawie manifestów futurystycznych

6. Modernizm i modernizmy (np. Le Corbusier, O. Hansen - forma otwarta, współczesne interpretacje)

7. O społecznym funkcjonowaniu sztuki (A. Żmijewski, Stosowane sztuki społeczne)

8. D. Hockney, Wiedza tajemna. Sekrety dawnych mistrzów.

9. Współczesne manifesty i ich rola i znaczenie (np. Marina Abramovic, „Manifest życia artysty”, Jiro Yoshihara, Gutai Art Manifesto, Yves Klein Chelsea Hotel Manifesto, Fluxus manifest, manifest eko-art, film „Manifesto”)

10. Kantor – zapiski

11. Własny manifest

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia z tekstem i prezentacjami multimedialnymi.Dyskusja. Metoda projektowa.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- ocena na podstawie:

- oceny referatu

- wypowiedzi ustnych i aktywności na zajęciach (w oparciu o znajomość tekstów)

- opracowanego własnego manifestu

- obecność na zajęciach (możliwe max. 1 nieobecność)

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DUEP 2

Forma aktywności - nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do zajęć, analiza dzieł sztuki: 10

Praca własna poszukiwawcza: 15

Interpretacja zaliczająca zajęcia: 5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)