Wybrane zagadnienia teorii wychowania [PE-2M-BTW]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane zagadnienia teorii wychowania [PE-2M-BTW] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Jarosław Gara |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ujęta jest w programie zajęć przy poszczególnych tematach. Literatura uzupełniająca: Śliwerski B., Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58. Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995. Benner D., Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym, Warszawa 2015, s. 69-232. Folkierska A., Dialog i wychowanie, w: Kwartalnik Pedagogiczny 1/1986. Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, red. E. Dąbrowa, D. Jankowska, APS, Warszawa 2008. Gara J., Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1. Gara J., Filozoficzne przesłanki intersubiektywności dialogiki aktów wychowania, „Horyzonty Wychowania” 7/2007 (12). Gara J., Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2007 nr. 1. Gordon T,, Wychowanie bez porażek, PAX 1991. Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115. Gromkowska-Melosik A., Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200. Grzywa A., Manipulacja – mechanizm psychologiczny, Kraśnik 1997. Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, IMPULS 1995. Karkowska M., Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60. Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65. Kruger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139. Kubiak-Szymborska E., W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23. Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64. Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, PAN 1992. Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28. Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92. Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53. Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260. Nawrot R., Manipulacja społeczna przegląd technik i wybranych wyników badań, „Przegląd Psychologiczny” 1989, nr. 1. Nowak M., Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170. Nowak M., Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur, Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176. Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, red. J. Reykowski, Warszawa 1976. Petrykowski P.P., Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54. Pytanie, dialog, wychowanie, red. J. Rutkowiak, PWN 1992. Rutkowiak J., O dialogu edukacyjnym: rusztowanie kategorialne, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, T. III, ks. 2., red. S. Wołoszyn, Kielce 1998. Schulz R., Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160. Szczurek-Boruta A., Toruń 2012, s. 409-431. Szmyd K., Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104. Śliwerski B., Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50. Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Kraków 1998. Śliwerski B., Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284. Tchorzewski A. M. de, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52. Tchorzewski A.M.de, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48. Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207. Witkowski L., Psychomanipulacje, Wrocław 2004. Zubulewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84. |
Zakres tematów: |
Wybrane zagadnienia teorii wychowania Wymiar godzinowy: 30 ćw./stacjonarne Forma organizacyjna: ćwiczenia (do wykładu) I. Wprowadzenie – program, lektury, wymagania. Wprowadzenie w współczesne tendencje i problemy teorii i praktyki wychowania. Moduł I. Wybrane zagadnienia określające dyscyplinarne podstawy teorii wychowania II. Podstawowe pojęcia i dyscyplinarna tożsamość teorii wychowania Literatura obowiązkowa: J. Górniewicz, Teoria wychowania (wybrane problemy), Olsztyn 2008, s. 11-49 Literatura zalecana: B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76. III. Zadania teorii wychowania oraz jej relacja z praktyką Literatura obowiązkowa: M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 39-57. Literatura zalecana: B. Śliwerski, Istota i przedmiot badań teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 14-27. IV. Podstawowe wymiary i swoistość struktury procesu wychowania Literatura obowiązkowa: J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 73-95 Literatura zalecana: M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 288-318. V. Podstawy dyskursu aksjologicznego w teorii wychowania Literatura obowiązkowa: Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 158-181. Literatura zalecana: U. Ostrowska, Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk 2006, 391-415. VI. Podstawy dyskursu teleologicznego w teorii wychowania Literatura obowiązkowa: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132. Literatura zalecana: B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96. VII. Wybrane modele interpretacji socjalizacji w teorii wychowania (podejście behawioralne i interakcjonistyczne) Literatura obowiązkowa: F. W. Kron, Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012, s. 88-96, 112-131. Literatura zalecana: K.J. Tillmann, Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171. Moduł II. Teoretyczne aspekty wybranych zjawisk i problemów współczesnych odziaływań wychowawczych VIII. Relacje wychowawcze i umiejętności interpersonalne w wychowaniu Literatura obowiązkowa: Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, s. 155-182. Literatura zalecana: E. Bochno, Nieprzypadkowe spotkania, czyli o rozmowie w wychowaniu, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 91-108. IX. Upodmiotowienie a problem stosowania manipulacji w wychowaniu Literatura obowiązkowa: Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 111-137. Literatura zalecana: Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, s. 321-337. X. Językowy charakter wywierania wpływów wychowawczych Literatura obowiązkowa: R. Wawrzyniak—Beszterda, Język w wychowaniu – naturalne medium czy narzędzie wpływu? Recz o tym, co się dzieje w klasie szkolnej, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 67-90. Literatura zalecana: R. Koselleck, O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji”, w: tenże, Semantyka historyczna, Poznań 2012, s. 425-454. XI. Zastosowanie i skuteczność technik odziaływań wychowawczych Literatura obowiązkowa: M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 231-264. Literatura zalecana: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 170-195. XII. Antyrozwojowe wymiary kształtowania postaw konformizmu i uległości w wychowaniu Literatura obowiązkowa: M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, rozdz. 10, w: 263-288. Literatura zalecana: J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 8, s. 181-206. XIII. Źródła powstawania oraz strategie rozwiązywania trudności wychowawczych Literatura obowiązkowa: T.E. Dąbrowska, B. Wojciechowska Charlak, Między praktyka a teorią wychowania, Lublin 2005, s. 153-173. Literatura zalecana: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 195-224. XIV. Samowychowanie jako praca nad sobą i dopełnienie procesu wychowania Literatura obowiązkowa: B. Śliwerski, teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010, s. 153-178. Literatura zalecana: I. Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000, s. 187-214. XV. Podsumowanie zajęć: współczesna perspektywa procesów, zjawisk i tendencji w kontekście teorii i praktyki wychowania. Kolokwium zaliczeniowe Wymagania: 1. znajomość lektur obowiązkowych, 2. obecność i aktywny udział w ćwiczeniach, 3. zaliczenie kolokwium końcowego. |
Metody dydaktyczne: |
Praca z książką, Dyskusja, praca w grupach, „burza mózgów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe. Skala punktów: 1-10. Próg zaliczenia 50%. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DUPE 1 - moduł kierunkowy B |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.