Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia teorii wychowania [PE-2M-BTW] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wybrane zagadnienia teorii wychowania [PE-2M-BTW]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:50 - 11:25
sala 1206
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Gara
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ujęta jest w programie zajęć przy poszczególnych tematach.

Literatura uzupełniająca:

Śliwerski B., Badania porównawcze teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 51-58.

Bauman Z., Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń 1995.

Benner D., Pedagogika ogólna. Wprowadzenie do myślenia i działania pedagogicznego w ujęciu systematycznym i historyczno-problemowym, Warszawa 2015, s. 69-232.

Folkierska A., Dialog i wychowanie, w: Kwartalnik Pedagogiczny 1/1986.

Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: Pedagogika dialogu. Dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego, red. E. Dąbrowa, D. Jankowska, APS, Warszawa 2008.

Gara J., Filozoficzna kategoria totalności jako heurystyka pseudopedagogiczności, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2009 nr. 1.

Gara J., Filozoficzne przesłanki intersubiektywności dialogiki aktów wychowania, „Horyzonty Wychowania” 7/2007 (12).

Gara J., Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2007 nr. 1.

Gordon T,, Wychowanie bez porażek, PAX 1991.

Górniewicz J., Kategorie pedagogiczne, Olsztyn 2000, s. 13-115.

Gromkowska-Melosik A., Pat socjalizacyjny. Kontrowersje wokół społecznych konstrukcji kobiecości i męskości, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 5, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, Gdańsk 2010, s. 185-200.

Grzywa A., Manipulacja – mechanizm psychologiczny, Kraśnik 1997.

Karkowska M., Czarnecka W., Przemoc w szkole, IMPULS 1995.

Karkowska M., Socjologia wychowania. Wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna, Łódź 2007, s. 25-60.

Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, w: Alternatywy myślenia o/dla edukacji, red. Z. Kwieciński, Warszawa 2000, s. 21-65.

Kruger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005, s. 15-139.

Kubiak-Szymborska E., W czym wyraża się pluralizm teoretycznej wiedzy o wychowaniu, w: Wychowanie w kręgu pytań, red. E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2013, s. 11-23.

Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003, s. 19-64.

Kwieciński Z., Socjopatologia edukacji, PAN 1992.

Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 13-28.

Łobocki M., Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 59-92.

Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007, s. 15-53.

Mikiewicz P., Kapitał społeczny i edukacja, Warszawa 2012, s. 90-135, 191-260.

Nawrot R., Manipulacja społeczna przegląd technik i wybranych wyników badań, „Przegląd Psychologiczny” 1989, nr. 1.

Nowak M., Metodologia pedagogiki między „naukowością/teoretycznością” a „praktycznością”. W: Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków: 2006, s. 145-170.

Nowak M., Od pedagogiki celów do pedagogiki zadań i kompetencji, w: Poza paradygmaty. Pedagogika wielostronna. Księga dedykowana profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu, tom 1, red. E. Ogrodzka-Mazur,

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2001, s. 230-269.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 121-176.

Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, red. J. Reykowski, Warszawa 1976.

Petrykowski P.P., Podstawy teorii wychowania. Wprowadzenie w problematykę, Włocławek 2003, s. 13-54.

Pytanie, dialog, wychowanie, red. J. Rutkowiak, PWN 1992.

Rutkowiak J., O dialogu edukacyjnym: rusztowanie kategorialne, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, T. III, ks. 2., red. S. Wołoszyn, Kielce 1998.

Schulz R., Trzy myśli o aksjologii wychowania, w: Idee pedagogiki filozoficznej, red. S. Sztobryn, B. Śliwerski, Łódź 2003, s. 151-160.

Szczurek-Boruta A., Toruń 2012, s. 409-431.

Szmyd K., Między tradycją a zmianą w teleologii wychowania, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3/2003, s. 91-104.

Śliwerski B., Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 28-50.

Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę? Kraków 1998.

Śliwerski B., Pedagogika ogólna: Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 144-284.

Tchorzewski A. M. de, Wstęp do teorii wychowania, Kraków 2018, s. 17-52.

Tchorzewski A.M.de, Wychowanie na tle różnych koncepcji rzeczywistości społecznej, w: Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, red. A.M. de Tchorzewski, Bydgoszcz 2002, s. 39-48.

Wiśniewski Cz., Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 121-207.

Witkowski L., Psychomanipulacje, Wrocław 2004.

Zubulewicz J., Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Warszawa 2002, s. 8-84.

Zakres tematów:

Wybrane zagadnienia teorii wychowania

Wymiar godzinowy: 30 ćw./stacjonarne

Forma organizacyjna: ćwiczenia (do wykładu)

I. Wprowadzenie – program, lektury, wymagania. Wprowadzenie w współczesne tendencje i problemy teorii i praktyki wychowania.

Moduł I. Wybrane zagadnienia określające dyscyplinarne podstawy teorii wychowania

II. Podstawowe pojęcia i dyscyplinarna tożsamość teorii wychowania

Literatura obowiązkowa:

J. Górniewicz, Teoria wychowania (wybrane problemy), Olsztyn 2008, s. 11-49

Literatura zalecana:

B. Śliwerski, Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk 2006, s. 25-76.

III. Zadania teorii wychowania oraz jej relacja z praktyką

Literatura obowiązkowa:

M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 39-57.

Literatura zalecana:

B. Śliwerski, Istota i przedmiot badań teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 14-27.

IV. Podstawowe wymiary i swoistość struktury procesu wychowania

Literatura obowiązkowa:

J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 73-95

Literatura zalecana:

M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 288-318.

V. Podstawy dyskursu aksjologicznego w teorii wychowania

Literatura obowiązkowa:

Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 158-181.

Literatura zalecana:

U. Ostrowska, Aksjologiczne podstawy wychowania, w: Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk 2006, 391-415.

VI. Podstawy dyskursu teleologicznego w teorii wychowania

Literatura obowiązkowa:

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132.

Literatura zalecana:

B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96.

VII. Wybrane modele interpretacji socjalizacji w teorii wychowania

(podejście behawioralne i interakcjonistyczne)

Literatura obowiązkowa:

F. W. Kron, Pedagogika. Kluczowe zagadnienia, Sopot 2012, s. 88-96, 112-131.

Literatura zalecana:

K.J. Tillmann, Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005, s. 5-39, 110-171.

Moduł II. Teoretyczne aspekty wybranych zjawisk i problemów współczesnych odziaływań wychowawczych

VIII. Relacje wychowawcze i umiejętności interpersonalne w wychowaniu

Literatura obowiązkowa:

Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, s. 155-182.

Literatura zalecana:

E. Bochno, Nieprzypadkowe spotkania, czyli o rozmowie w wychowaniu, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 91-108.

IX. Upodmiotowienie a problem stosowania manipulacji w wychowaniu

Literatura obowiązkowa:

Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 111-137.

Literatura zalecana:

Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, s. 321-337.

X. Językowy charakter wywierania wpływów wychowawczych

Literatura obowiązkowa:

R. Wawrzyniak—Beszterda, Język w wychowaniu – naturalne medium czy narzędzie wpływu? Recz o tym, co się dzieje w klasie szkolnej, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, s. 67-90.

Literatura zalecana:

R. Koselleck, O antropologicznej i semantycznej strukturze edukacji”, w: tenże, Semantyka historyczna, Poznań 2012, s. 425-454.

XI. Zastosowanie i skuteczność technik odziaływań wychowawczych

Literatura obowiązkowa:

M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 231-264.

Literatura zalecana:

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 170-195.

XII. Antyrozwojowe wymiary kształtowania postaw konformizmu i uległości w wychowaniu

Literatura obowiązkowa:

M. Czerepniak-Walczak, Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 4, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2008, rozdz. 10, w: 263-288.

Literatura zalecana:

J. Nowotniak, Ukryty program wychowania, w: Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 3, red. M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007, rozdz. 8, s. 181-206.

XIII. Źródła powstawania oraz strategie rozwiązywania trudności wychowawczych

Literatura obowiązkowa:

T.E. Dąbrowska, B. Wojciechowska Charlak, Między praktyka a teorią wychowania, Lublin 2005, s. 153-173.

Literatura zalecana:

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 195-224.

XIV. Samowychowanie jako praca nad sobą i dopełnienie procesu wychowania

Literatura obowiązkowa:

B. Śliwerski, teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010, s. 153-178.

Literatura zalecana:

I. Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000, s. 187-214.

XV. Podsumowanie zajęć: współczesna perspektywa procesów, zjawisk i tendencji w kontekście teorii i praktyki wychowania. Kolokwium zaliczeniowe

Wymagania:

1. znajomość lektur obowiązkowych,

2. obecność i aktywny udział w ćwiczeniach,

3. zaliczenie kolokwium końcowego.

Metody dydaktyczne:

Praca z książką, Dyskusja, praca w grupach, „burza mózgów.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe. Skala punktów: 1-10. Próg zaliczenia 50%.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa II DUPE 1 - moduł kierunkowy B

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)