Tożsamość zawodowa pedagoga [PE-3F-TZP]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Tożsamość zawodowa pedagoga [PE-3F-TZP] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa: 1. Brzezińska, A. I. (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość zawodowa nauczycieli: Między anomią a autonomią. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 3. Piekarski, J. (2013). Refleksyjność w zawodzie nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Uzupełniająca: 1. Day, C., & Gu, Q. (2010). The New Lives of Teachers. London: Routledge. 2. Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: Self‐understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching, 15(2), 257-272. 3. Palmer, P. J. (2007). The Courage to Teach: Exploring the Inner Landscape of a Teacher's Life. San Francisco: Jossey-Bass. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem tożsamości zawodowej pedagoga, jej kształtowaniem się oraz znaczeniem w praktyce pedagogicznej. Przedmiot ma na celu rozwinięcie świadomości własnej tożsamości zawodowej u przyszłych pedagogów oraz wyposażenie ich w narzędzia do refleksji nad własnym rozwojem zawodowym. Treści programowe: 1. Wprowadzenie do tożsamości zawodowej: Definicje, teorie i znaczenie tożsamości zawodowej w kontekście pedagogicznym. 2. Elementy składowe tożsamości zawodowej pedagoga: Kompetencje, wartości, przekonania, etyka zawodowa. 3. Proces kształtowania tożsamości zawodowej: Czynniki wpływające na rozwój tożsamości zawodowej – edukacja, doświadczenie zawodowe, refleksja. 4. Modele tożsamości zawodowej pedagoga: Różne podejścia teoretyczne i ich praktyczne zastosowanie. 5. Refleksyjna praktyka zawodowa: Metody i narzędzia wspierające refleksję nad własną praktyką pedagogiczną. 6. Rozwój zawodowy pedagoga: Planowanie kariery, ciągłe kształcenie i doskonalenie zawodowe. 7. Tożsamość zawodowa a wyzwania współczesnej edukacji: Zmieniające się role i oczekiwania wobec pedagogów. Szczegółowy opis zajęć: 01.10. Zajęcia organizacyjne, podział na zespoły, omówienie i przydzielenie zadań, szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia z każdym zespołem oraz omówienie formy zaliczenia 08.10. Ćwiczenia rozwijające umiejętność poznawania siebie i innych: identyfikacja z przedmiotem, Mój kram, Moja korona, Wiatr porażki i Wiatr sukcesu, pedagogiczne nie(szczęście), Pedagog jest jak…, Jestem z siebie dumna, dumny! 15.10. praca w grupach – przygotowanie wywiadu w terenie (wywiad z pedagogiem, który ślad w duszy wychowanków zostawia…) 22.10. Wywiad/prezentacja – grupa I i II 29.10. Wywiad/prezentacja – grupa III i IV 05.11. Prezentacje grupowe z dyskusją i ćwiczeniami dla grupy Grupa I: Wprowadzenie do tożsamości zawodowej: Definicje, teorie i znaczenie tożsamości zawodowej w kontekście pedagogicznym. Elementy składowe tożsamości zawodowej pedagoga: Kompetencje, wartości, przekonania, etyka zawodowa, takt i nietakt w zawodzie pedagoga Grupa II. Proces kształtowania tożsamości zawodowej: Czynniki wpływające na rozwój tożsamości zawodowej – edukacja, doświadczenie zawodowe, refleksja. Modele tożsamości zawodowej pedagoga: Różne podejścia teoretyczne i ich praktyczne zastosowanie. 12.11. Prezentacja grupowe z dyskusją i ćwiczeniami dla grupy Grupa III: Rozwój zawodowy pedagoga a rozwój własny: Planowanie kariery, ciągłe kształcenie i doskonalenie zawodowe. Refleksyjna praktyka zawodowa: Metody i narzędzia wspierające refleksję nad własną praktyką pedagogiczną. Grupa IV: Tożsamość zawodowa a wyzwania współczesnej edukacji: Zmieniające się role i oczekiwania wobec pedagogów, rozwój technologiczny i cyberprzestrzeń, globalizacja i międzykulturowość, wizerunek społeczny pedagoga 19.11. Zaliczenie - ocena zaprezentowanych zadań/ ocena zaangażowania, refleksji, doboru metod i form przekazu wpływającego na zaangażowanie i i zainteresowanie słuchaczy, ocena umiejętności dokonywania analizy treści biograficznych pod kątem kształtowania osobowości człowieka i jego tożsamości zawodowej, obecność i aktywność podczas zajęć, współpraca w grupie. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• Wykłady interaktywne • Dyskusje grupowe • Studium przypadku • Ćwiczenia praktyczne i rozwojowe • Refleksja indywidualna i grupowa • Analiza tekstów i literatury fachowej gry dydaktyczne |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie: - oceny przygotowanych prac zaliczeniowych/ opracowanie merytoryczne oraz prezentacja pracy na zajęciach; - obecności i aktywnego uczestnictwa w wykonywaniu zadań na zajęciach oraz dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - oceny wywiadu i umiejętności dokonywania analizy treści biograficznych w odniesieniu do kształtowania tożsamości zawodowej; - oceny współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu). |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZPE (ASK + EMD) Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 h Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 18 h Metody wykorzystywane podczas zajęć: • Wykłady interaktywne • Dyskusje grupowe • Studium przypadku • Ćwiczenia praktyczne i rozwojowe • Refleksja indywidualna i grupowa • Analiza tekstów i literatury fachowej gry dydaktyczne |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.