Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tożsamość zawodowa pedagoga [PE-3F-TZP] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Tożsamość zawodowa pedagoga [PE-3F-TZP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:50 - 11:25
sala 2222
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Szurowska
Literatura:

Podstawowa:

1. Brzezińska, A. I. (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość zawodowa nauczycieli: Między anomią a autonomią. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

3. Piekarski, J. (2013). Refleksyjność w zawodzie nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Uzupełniająca:

1. Day, C., & Gu, Q. (2010). The New Lives of Teachers. London: Routledge.

2. Kelchtermans, G. (2009). Who I am in how I teach is the message: Self‐understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching, 15(2), 257-272.

3. Palmer, P. J. (2007). The Courage to Teach: Exploring the Inner Landscape of a Teacher's Life. San Francisco: Jossey-Bass.

Zakres tematów:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem tożsamości zawodowej pedagoga, jej kształtowaniem się oraz znaczeniem w praktyce pedagogicznej. Przedmiot ma na celu rozwinięcie świadomości własnej tożsamości zawodowej u przyszłych pedagogów oraz wyposażenie ich w narzędzia do refleksji nad własnym rozwojem zawodowym.

Treści programowe:

1. Wprowadzenie do tożsamości zawodowej: Definicje, teorie i znaczenie tożsamości zawodowej w kontekście pedagogicznym.

2. Elementy składowe tożsamości zawodowej pedagoga: Kompetencje, wartości, przekonania, etyka zawodowa.

3. Proces kształtowania tożsamości zawodowej: Czynniki wpływające na rozwój tożsamości zawodowej – edukacja, doświadczenie zawodowe, refleksja.

4. Modele tożsamości zawodowej pedagoga: Różne podejścia teoretyczne i ich praktyczne zastosowanie.

5. Refleksyjna praktyka zawodowa: Metody i narzędzia wspierające refleksję nad własną praktyką pedagogiczną.

6. Rozwój zawodowy pedagoga: Planowanie kariery, ciągłe kształcenie i doskonalenie zawodowe.

7. Tożsamość zawodowa a wyzwania współczesnej edukacji: Zmieniające się role i oczekiwania wobec pedagogów.

Szczegółowy opis zajęć:

01.10. Zajęcia organizacyjne, podział na zespoły, omówienie i przydzielenie zadań, szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia z każdym zespołem oraz omówienie formy zaliczenia

08.10. Ćwiczenia rozwijające umiejętność poznawania siebie i innych: identyfikacja z przedmiotem, Mój kram, Moja korona, Wiatr porażki i Wiatr sukcesu, pedagogiczne nie(szczęście), Pedagog jest jak…, Jestem z siebie dumna, dumny!

15.10. praca w grupach – przygotowanie wywiadu w terenie (wywiad z pedagogiem, który ślad w duszy wychowanków zostawia…)

22.10. Wywiad/prezentacja – grupa I i II

29.10. Wywiad/prezentacja – grupa III i IV

05.11. Prezentacje grupowe z dyskusją i ćwiczeniami dla grupy

Grupa I:

Wprowadzenie do tożsamości zawodowej: Definicje, teorie i znaczenie tożsamości zawodowej w kontekście pedagogicznym. Elementy składowe tożsamości zawodowej pedagoga: Kompetencje, wartości, przekonania, etyka zawodowa, takt i nietakt w zawodzie pedagoga

Grupa II.

Proces kształtowania tożsamości zawodowej: Czynniki wpływające na rozwój tożsamości zawodowej – edukacja, doświadczenie zawodowe, refleksja. Modele tożsamości zawodowej pedagoga: Różne podejścia teoretyczne i ich praktyczne zastosowanie.

12.11. Prezentacja grupowe z dyskusją i ćwiczeniami dla grupy

Grupa III:

Rozwój zawodowy pedagoga a rozwój własny: Planowanie kariery, ciągłe kształcenie i doskonalenie zawodowe. Refleksyjna praktyka zawodowa: Metody i narzędzia wspierające refleksję nad własną praktyką pedagogiczną.

Grupa IV:

Tożsamość zawodowa a wyzwania współczesnej edukacji: Zmieniające się role i oczekiwania wobec pedagogów, rozwój technologiczny i cyberprzestrzeń, globalizacja i międzykulturowość, wizerunek społeczny pedagoga

19.11. Zaliczenie - ocena zaprezentowanych zadań/ ocena zaangażowania, refleksji, doboru metod i form przekazu wpływającego na zaangażowanie i i zainteresowanie słuchaczy, ocena umiejętności dokonywania analizy treści biograficznych pod kątem kształtowania osobowości człowieka i jego tożsamości zawodowej, obecność i aktywność podczas zajęć, współpraca w grupie.

Metody dydaktyczne:

• Wykłady interaktywne

• Dyskusje grupowe

• Studium przypadku

• Ćwiczenia praktyczne i rozwojowe

• Refleksja indywidualna i grupowa

• Analiza tekstów i literatury fachowej

gry dydaktyczne

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na podstawie:

- oceny przygotowanych prac zaliczeniowych/ opracowanie merytoryczne oraz prezentacja pracy na zajęciach;

- obecności i aktywnego uczestnictwa w wykonywaniu zadań na zajęciach oraz dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- oceny wywiadu i umiejętności dokonywania analizy treści biograficznych w odniesieniu do kształtowania tożsamości zawodowej;

- oceny współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu).

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa III DZPE (ASK + EMD)

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h

Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 18 h

Metody wykorzystywane podczas zajęć:

• Wykłady interaktywne

• Dyskusje grupowe

• Studium przypadku

• Ćwiczenia praktyczne i rozwojowe

• Refleksja indywidualna i grupowa

• Analiza tekstów i literatury fachowej

gry dydaktyczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)