Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC] Semestr letni 2024/2025
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii [LO-3F-PIC]
Zajęcia: Semestr letni 2024/2025 [2024L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 4112
Budynek D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2025-04-01 11:40 : 13:15 sala 4112
Budynek D
2025-04-08 11:40 : 13:15 sala 4112
Budynek D
2025-04-15 11:40 : 12:25 sala 4112
Budynek D
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anna Hryniewicka
Literatura:

Literatura podstawowa:

Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.

Brzezińska A. (red.) (2000). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP

Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia. T.2. Warszawa: PWN.

Schaffer D.R., Kipp K. (2014) Psychologia rozwoju. od dziecka ku dorosłości. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura uzupełniająca:

Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Wydawnictwo APS.

Kielar-Turska M. (2000). Rozwój w pełnym cyklu życia, [w:] J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. T. 1. Rozdz. 8 (s. 285-332)

Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.). (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN.

Birsch A., Malim T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie, Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.

Zakres tematów:

Przedmiot, problemy, zadania oraz miejsce współczesnej psychologii rozwoju w całokształcie wiedzy o człowieku. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Podstawowe pojęcia i modele rozwoju psychoruchowy dziecka. Zasady i prawidłowości rozwoju psychicznego człowiek: mechanizmy zmian rozwojowych; dojrzewanie, uczenie się, socjalizacja; rozwój psychiczny jako proces wypełniania zadań życiowych; nabywanie wczesnych doświadczeń. Okresy sensytywne i krytyczne w rozwoju człowieka; klasyfikacja i modele zdarzeń życiowych. Czynniki warunkujące prawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego dziecka. Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka. Sposoby odróżniania zachowań normatywnych od patologicznych: kryterium statystyczne, społeczno-kliniczne, rozwojowe i psychiatryczne. Pojęcie normy i patologii w psychologii klinicznej. Wybrane zagadnienia psychopatologii wieku rozwojowego (rozległe zaburzenia rozwojowe: niepełnosprawność intelektualna i autyzm; zaburzenia nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, specyficzne trudności w uczeniu się). Paradygmat salutogenetyczny w psychologii rozwoju i psychologii klinicznej.

Metody dydaktyczne:

wykład kursowy, konwersatorium, dyskusja moderowana, studia przypadków, objaśnienie, opisowo-krytyczna analiza źródeł, analiza materiałów filmowych, realizacja zadań praktycznych i projektowych

Metody i kryteria oceniania:

uzyskanie poprawnej oceny ze sprawdzianu pisemnego o charakterze testu wielokrotnego wyboru obejmującego materiał omówiony przez prowadzącego oraz zdobyty samodzielnie zgodnie ze wskazaniami przekazanymi podczas 1-szych zajęć organizacyjnych

Uwagi:

grupa wykładowa I DZLO

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 godzin

Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin

Przygotowanie zadań projektowych / ćwiczeń- 10 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 90

Liczba pkt. ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)