Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztat wychowawczy pedagoga [PC-5F-WWP] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024 [2023Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. Gurycka, Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990; M. Łobocki, W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, WSiP, Warszawa 1990; T. Lewandowska-Kidoń, B. Kalinowska-Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Wyd. UMCS, Lublin 2016. J.Homplewicz: etyka pedagogiczna, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 1996. Literatura uzupełniająca: G. King, Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, GWP, Gdańsk 2003; B. Śliwerski, Myśleć jak pedagog, GWP, Sopot 2010; E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000; M. Łobocki, Teoria wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. |
||||||||
Zakres tematów: |
Szczegółowy opis zajęć: 08.10.2023. I. Zajęcia organizacyjne, podział na zespoły, omówienie i przydzielenie zadań, szczegółowe omówienie wybranego zagadnienia z każdym zespołem oraz omówienie formy zaliczenia Film „Cudotwórczyni” + refleksje, przemyślenia, wnioski. 28.10.2023. II. Osobowość i autorytet pedagoga w wybranych koncepcjach pedagogicznych. Przedstawienie wyników ankiet/ 30 nauczycieli wychowania przedszkolnego, 30 nauczycieli szkół podstawowych, 30 nauczycieli szkół średnich. Pedagog szkolny/przedszkolny – kwalifikacje, funkcje, zadania, trudności, wyzwania…/ wywiad z pedagogiem przedszkolnym i szkolnym na temat trudności, zadań, współpracy itp. 26.11.2023. III. Dziecko ze specjalnymi potrzebami w szkole i w przedszkolu (również dziecko zdolne) - zadania wychowawcze pedagoga – kształtowanie postawy prointegracyjnej/ Projekt lekcji, spotkań, zebrań, szkoleń, lista ośrodków (fundacji, stowarzyszeń, poradni). Zakres, metody, formy współpracy z nauczycielami i rodzicami. Agresja, uzależnienia, wagary – zadania wychowawcze pedagoga – rozwijanie inteligencji społecznej, emocjonalnej i moralnej (ważnych dla radzenia z emocjami oraz dobrego funkcjonowania w życiu szkolnym, rodzinnym itd.)/ Projekt lekcji, spotkań, zebrań, szkoleń, lista ośrodków (fundacji, stowarzyszeń, poradni). Zakres, metody, formy współpracy z nauczycielami i rodzicami. Zaliczenie: ocena przygotowanych prezentacji, zaangażowanie i praca w grupach, obecność na zajęciach. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), poglądowe (film, prezentacja), ćwiczenia praktyczne, twórcze i rozwojowe (grupowe i indywidualne) |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), |
||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa III ZM/PC-TPE Nakład pracy studenta godziny kontaktowe (ćwiczenia) -9h przygotowanie do zajęć- 10h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.