Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka [PY-5F-PRC] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia rozwoju człowieka [PY-5F-PRC]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024 [2023Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 30
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Agnieszka Bieńkowska
Literatura:

Literatura uzupełniająca:

1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

2. Beisert, M. (red.) (2004). Seksualność w cyklu życia człowieka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke.

3. Birch, A., Malim, T. (2001). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN

4. Brzezińska A. I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

5. Brzezińska, A. I, Appelt, K., Ziółkowska, B. (2008). Co i jak bada psychologia rozwoju? W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 99-112). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

6. Donaldson, M. (1986). Myślenie dzieci, Warszawa: Wiedza Powszechna

7. Kubler-Ross, E. (2008). Śmierć. Ostatni etap rozwoju. Warszawa: Laurum.

8. Maurer, D., Maurer, Ch. (1994). Świat noworodka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

9. Oleś, P. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

10. Turner, J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.

11. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Zakres tematów:

Tematyka zajęć:

1. Sprawy organizacyjne. Psychologia rozwoju człowieka – wprowadzenie

Ciąża i rozwój dziecka w okresie prenatalnym

Literatura obowiązkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 1. Okres prenatalny, s. 17-46.

Schaffer, D.R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 3. Rozwój prenatalny i narodziny, s. 119-144.

2. Poród i rozwój dziecka w okresie noworodkowym

Literatura obowiązkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo: podrozdział 2.1.1. Faza noworodka, s. 47-51;

Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 3. Rozwój prenatalny i narodziny, s. 145-159.

Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym

Literatura obowiązkowa:

Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 4. Niemowlęctwo, s. 163-187.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo, s. 51-77.

Rozwój dziecka w okresie poniemowlęcym

Literatura obowiązkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo, s. 67-78.

3. Rozwój dziecka w okresie średniego dzieciństwa. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy. Dziecięce teorie umysłu. Rozwój komunikacji, rozwój emocjonalny i rozwój społeczny

Literatura obowiązkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 3. Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, s. 83-123.

Schaffer, R. (2014). Psychologia dziecka. PWN. Rozdział 6. Dziecko jako naukowiec, s. 181-214 oraz rozdział 7. Dziecko jako praktykant: Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju, s. 217-244.

Rozwój dziecka w okresie późnego dzieciństwa. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy. Rozwój moralny. Gotowość szkolna

Literatura obowiązkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 4. Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, s. 130-156.

4. Rozwój w okresie adolescencji. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy. Rozwój społeczny, rozwój emocjonalny i rozwój osobowości

Kolokwium 1 (z treści zajęć 1-3)

Literatura obowiązkowa:

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 5. Adolescencja, s. 163-199.

Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 10. Dorastanie, s. 259-286.

5. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości

Literatura obowiązkowa:

Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 11. Wczesna dorosłość, s. 287-311.

Rozwój w okresie średniej dorosłości

Literatura obowiązkowa:

Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 12. Średnia dorosłość, s. 312-325.

Rozwój w okresie późnej dorosłości

Literatura obowiązkowa:

Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 13. Późna dorosłość, s. 326-350.

Śmierć i żałoba

Literatura obowiązkowa:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rozdział 19. Umieranie, śmierć i utrata bliskiej osoby, s. 615-647.

Kolokwium 2 (z treści zajęć 4-5)

Podsumowanie zajęć i zaliczenia

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, dyskusja, praca z tekstem.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie:

• dwóch kolokwiów (testów wiadomości obejmujących problematykę ćwiczeń i treść lektur obowiązkowych, w których za każdym razem należy uzyskać ponad połowę punktów),

• wystąpienia (stanowiącego relację z badań*),

• aktywności podczas wykonywania zadań realizowanych w trakcie zajęć.

* W prezentacji stanowiącej relację z badań należy uwzględnić:

- cel badania

- zmienne wraz z ich definicjami

- informację o osobach badanych

- informację o zastosowanych narzędziach

- opis procedury badania

- najważniejsze wyniki i wnioski

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa II ZM/PY 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)