Psychologia rozwoju człowieka [PY-5F-PRC]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia rozwoju człowieka [PY-5F-PRC] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024 [2023Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Bieńkowska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: 1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Beisert, M. (red.) (2004). Seksualność w cyklu życia człowieka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke. 3. Birch, A., Malim, T. (2001). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN 4. Brzezińska A. I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Brzezińska, A. I, Appelt, K., Ziółkowska, B. (2008). Co i jak bada psychologia rozwoju? W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 99-112). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Donaldson, M. (1986). Myślenie dzieci, Warszawa: Wiedza Powszechna 7. Kubler-Ross, E. (2008). Śmierć. Ostatni etap rozwoju. Warszawa: Laurum. 8. Maurer, D., Maurer, Ch. (1994). Świat noworodka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Oleś, P. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 10. Turner, J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. 11. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć: 1. Sprawy organizacyjne. Psychologia rozwoju człowieka – wprowadzenie Ciąża i rozwój dziecka w okresie prenatalnym Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 1. Okres prenatalny, s. 17-46. Schaffer, D.R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 3. Rozwój prenatalny i narodziny, s. 119-144. 2. Poród i rozwój dziecka w okresie noworodkowym Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo: podrozdział 2.1.1. Faza noworodka, s. 47-51; Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 3. Rozwój prenatalny i narodziny, s. 145-159. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym Literatura obowiązkowa: Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 4. Niemowlęctwo, s. 163-187. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo, s. 51-77. Rozwój dziecka w okresie poniemowlęcym Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo, s. 67-78. 3. Rozwój dziecka w okresie średniego dzieciństwa. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy. Dziecięce teorie umysłu. Rozwój komunikacji, rozwój emocjonalny i rozwój społeczny Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 3. Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, s. 83-123. Schaffer, R. (2014). Psychologia dziecka. PWN. Rozdział 6. Dziecko jako naukowiec, s. 181-214 oraz rozdział 7. Dziecko jako praktykant: Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju, s. 217-244. Rozwój dziecka w okresie późnego dzieciństwa. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy. Rozwój moralny. Gotowość szkolna Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 4. Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, s. 130-156. 4. Rozwój w okresie adolescencji. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy. Rozwój społeczny, rozwój emocjonalny i rozwój osobowości Kolokwium 1 (z treści zajęć 1-3) Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 5. Adolescencja, s. 163-199. Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 10. Dorastanie, s. 259-286. 5. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości Literatura obowiązkowa: Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 11. Wczesna dorosłość, s. 287-311. Rozwój w okresie średniej dorosłości Literatura obowiązkowa: Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 12. Średnia dorosłość, s. 312-325. Rozwój w okresie późnej dorosłości Literatura obowiązkowa: Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 13. Późna dorosłość, s. 326-350. Śmierć i żałoba Literatura obowiązkowa: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rozdział 19. Umieranie, śmierć i utrata bliskiej osoby, s. 615-647. Kolokwium 2 (z treści zajęć 4-5) Podsumowanie zajęć i zaliczenia |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja, dyskusja, praca z tekstem. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: • dwóch kolokwiów (testów wiadomości obejmujących problematykę ćwiczeń i treść lektur obowiązkowych, w których za każdym razem należy uzyskać ponad połowę punktów), • wystąpienia (stanowiącego relację z badań*), • aktywności podczas wykonywania zadań realizowanych w trakcie zajęć. * W prezentacji stanowiącej relację z badań należy uwzględnić: - cel badania - zmienne wraz z ich definicjami - informację o osobach badanych - informację o zastosowanych narzędziach - opis procedury badania - najważniejsze wyniki i wnioski |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PY 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.