Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej [PC-5F-PIW1] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024 [2023Zn]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 45 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Konieczna, Magda Lejzerowicz | ||||||||
Literatura: |
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Borowska Beszta. B. Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Impuks, Kraków 2012. Gajdzica Z. Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011. Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo APS, Warszawa Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN. Gajdzica Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. |
||||||||
Zakres tematów: |
Cele i zadania edukacji integracyjnej i włączającej Teoretyczne założenia modelu edukacji inkluzyjnej (podobieństwa i różnice w edukacji integracyjnej, włączającej i specjalnej). Integracja a inkluzja – ekskluzja, różnice. Podstawy prawne edukacji integracyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe. Wielowymiarowość edukacji włączającej (instytucjonalny, interpersonalny, intrapsychiczny). Kompetencje nauczyciela wynikające z modelu wspierania ucznia. Kształcenie integracyjne i włączające na świecie – przykłady rozwiązań praktycznych. Bariery i czynniki wspomagające kształcenie integracyjne i włączające. Przygotowanie szkoły i klasy integracyjnej do przyjęcia ucznia ze SPE. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test kontrolny pisemny (obowiązkowy) Udział w dyskusji, wypowiedź ustna; aktywność na zajęciach (wykonanie zadań indywidualnych i zespołowych) Praca dodatkowa (nieobowiązkowa) Literatura dodatkowa (1 pytanie otwarte na teście kontrolnym): Hanna żuraw, Teoretyczne i praktyczne aspekty integracji społecznej w systemie edukacji. W: E. M. Kulesza, D. Al-Khamisy, P. Zalewska (red.), OD INTEGRACJI DO INKLUZJI. 30 lat edukacji integracyjnej – idea i rzeczywistość (s. 73-96). Warszawa: Wydawnictwo APS http://www.aps.edu.pl/media/3259878/kulesza_al-khamisy_zalewska_od_integracji_1.pdf |
||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa II ZM/PC EGZAMIN 10 II g. 11.35 w sali 1115 - w trakcie sesji – egzamin I termin (obowiązkowy) EGZAMIN POPRAWKOWY 17 lutego godź. 13.00 sala 3088 (termin obowiązkowy) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.