Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia z elementami statystyki [PS-3F-MST] Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodologia z elementami statystyki [PS-3F-MST]
Zajęcia: Semestr letni 2023/2024 [2023L] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
sala 3413
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-04-09 15:20 : 16:55 sala 3413
Budynek z aulami C
2024-04-16 15:20 : 16:55 sala 3413
Budynek z aulami C
2024-04-23 15:20 : 16:55 sala 3413
Budynek z aulami C
2024-05-07 15:20 : 16:55 sala 3413
Budynek z aulami C
2024-05-14 15:20 : 16:55 sala 3413
Budynek z aulami C
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magdalena Stankowska
Literatura:

1. Wprowadzenie.

2. Cel badań. Jednostki analizy

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 110-119,

3. Pytania badacze. Podstawowe zasady dotyczące tworzenia ankiet

M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 105-126.

E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 267-303.

4. Skale pomiarowe. Rzetelność i trafność w badaniach pedagogicznych

M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 69-82.

5. Sposoby doboru respondentów. Realizacja badań ilościowych

M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 163-176.

6. Prezentacja danych ilościowych. Tworzenie tabel i wykresów

7. Miary tendencji centralnej – średnia, modalna, mediana

G.A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, 1999, s. 69-84

8. Wybrane pojęcia statystyczne - próba, populacja, odchylenie standardowe, krzywa Gaussa, Centralne Twierdzenie Graniczne

G. Wieczorkowska, J. Wierzbicki, Statystyka. Od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 144-177.

9. Hipotezy badawcze. Zasady dotyczące tworzenia hipotez. Testowanie hipotez

M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 127-132.

G. Wieczorkowska, J. Wierzbicki, Statystyka. Od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 187-215.

10. Badania jakościowe, a badania ilościowe. Wprowadzenie w problematykę badań jakościowych

M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 82-86

D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022, s. 3-15.

11. Prowadzenie wywiadu jakościowego

D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022, s. 191-234)

12. Badania fokusowe. Praktyczne aspekty prowadzenia badań

R. Barbour, Badania fokusowe, PWN, Warszawa 2011, s. 127-152, s. 170-228

13. Analiza danych jakościowych

D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022, s. 235-266)

14. Badania społeczne realizowane online. Ankiety online.

P. Siuda, Ankieta internetowa: zalety i wady – rekapitulacja [w:] Metody badań online, (red.) P. Siuda, Gdańsk, s. 28-81

15. Dylematy etyczne i trudności w trakcie realizacji badań

A. Golczyńska- Grondas, K. Waniek, Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XVIII, nr 4, s. 6–33. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume60/PSJ_18_4_Golczynska-Grondas_Waniek.pdf

S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa PWN 2020. s. 60-72.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie.

2. Cel badań. Jednostki analizy

3. Pytania badacze. Podstawowe zasady dotyczące tworzenia ankiet

4. Skale pomiarowe. Rzetelność i trafność w badaniach pedagogicznych

5. Sposoby doboru respondentów. Realizacja badań ilościowych.

6. Prezentacja danych ilościowych. Tworzenie tabel i wykresów

7. Miary tendencji centralnej – średnia, modalna, mediana

8. Wybrane pojęcia statystyczne - próba, populacja, odchylenie standardowe, krzywa Gaussa, Centralne Twierdzenie Graniczne

9. Hipotezy badawcze. Zasady dotyczące tworzenia hipotez. Testowanie hipotez

10. Badania jakościowe, a badania ilościowe. Wprowadzenie w problematykę badań jakościowych

11. Prowadzenie wywiadu jakościowego

12. Badania fokusowe. Praktyczne aspekty prowadzenia badań fokusowych

13. Analiza danych jakościowych

14. Badania społeczne realizowane online. Ankiety online.

15. Dylematy etyczne i trudności w trakcie realizacji badań

Metody dydaktyczne:

miniwykład, dyskusja dydaktyczna, praca z teksem, praca w grupach, prezentacja w programie Power Point

Metody i kryteria oceniania:

podstawą zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz praca w trakcie zajęć ( również w grupach) i wykonywanie bieżących prac domowych

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa I DZPS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)