Metodologia z elementami statystyki [PS-3F-MST]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodologia z elementami statystyki [PS-3F-MST] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Stankowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Wprowadzenie. 2. Cel badań. Jednostki analizy E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 110-119, 3. Pytania badacze. Podstawowe zasady dotyczące tworzenia ankiet M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 105-126. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 267-303. 4. Skale pomiarowe. Rzetelność i trafność w badaniach pedagogicznych M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 69-82. 5. Sposoby doboru respondentów. Realizacja badań ilościowych M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 163-176. 6. Prezentacja danych ilościowych. Tworzenie tabel i wykresów 7. Miary tendencji centralnej – średnia, modalna, mediana G.A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, 1999, s. 69-84 8. Wybrane pojęcia statystyczne - próba, populacja, odchylenie standardowe, krzywa Gaussa, Centralne Twierdzenie Graniczne G. Wieczorkowska, J. Wierzbicki, Statystyka. Od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 144-177. 9. Hipotezy badawcze. Zasady dotyczące tworzenia hipotez. Testowanie hipotez M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 127-132. G. Wieczorkowska, J. Wierzbicki, Statystyka. Od teorii do praktyki. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 187-215. 10. Badania jakościowe, a badania ilościowe. Wprowadzenie w problematykę badań jakościowych M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010, s. 82-86 D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022, s. 3-15. 11. Prowadzenie wywiadu jakościowego D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022, s. 191-234) 12. Badania fokusowe. Praktyczne aspekty prowadzenia badań R. Barbour, Badania fokusowe, PWN, Warszawa 2011, s. 127-152, s. 170-228 13. Analiza danych jakościowych D. Maison, Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne, PWN, Warszawa 2022, s. 235-266) 14. Badania społeczne realizowane online. Ankiety online. P. Siuda, Ankieta internetowa: zalety i wady – rekapitulacja [w:] Metody badań online, (red.) P. Siuda, Gdańsk, s. 28-81 15. Dylematy etyczne i trudności w trakcie realizacji badań A. Golczyńska- Grondas, K. Waniek, Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XVIII, nr 4, s. 6–33. http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume60/PSJ_18_4_Golczynska-Grondas_Waniek.pdf S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa PWN 2020. s. 60-72. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. 2. Cel badań. Jednostki analizy 3. Pytania badacze. Podstawowe zasady dotyczące tworzenia ankiet 4. Skale pomiarowe. Rzetelność i trafność w badaniach pedagogicznych 5. Sposoby doboru respondentów. Realizacja badań ilościowych. 6. Prezentacja danych ilościowych. Tworzenie tabel i wykresów 7. Miary tendencji centralnej – średnia, modalna, mediana 8. Wybrane pojęcia statystyczne - próba, populacja, odchylenie standardowe, krzywa Gaussa, Centralne Twierdzenie Graniczne 9. Hipotezy badawcze. Zasady dotyczące tworzenia hipotez. Testowanie hipotez 10. Badania jakościowe, a badania ilościowe. Wprowadzenie w problematykę badań jakościowych 11. Prowadzenie wywiadu jakościowego 12. Badania fokusowe. Praktyczne aspekty prowadzenia badań fokusowych 13. Analiza danych jakościowych 14. Badania społeczne realizowane online. Ankiety online. 15. Dylematy etyczne i trudności w trakcie realizacji badań |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
miniwykład, dyskusja dydaktyczna, praca z teksem, praca w grupach, prezentacja w programie Power Point |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
podstawą zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat oraz praca w trakcie zajęć ( również w grupach) i wykonywanie bieżących prac domowych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DZPS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.