Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 15 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Julia Serwa |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład / ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład / ćwiczenia) Kilian, M. (red.) (2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Impuls. Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A. Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra) Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE. Szczepanik, R. (2011). Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) |
Zakres tematów: |
1. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady pracy pedagogicznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami komunikacji językowej. 3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia chorującego przewlekle. 4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z trudnościami adaptacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych lub zmiany środowiska edukacyjnego. 5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zaniedbanego środowiskowo i zagrożonego niedostosowaniem społecznym. 6. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. 7. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową. 8. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia uzdolnionego. 9. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. 10. Normalizacja i dostosowanie środowiska szkolnego jako element wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. 11. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. Współpraca z rodziną ucznia. 12. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym jako konsekwencja zaspokojenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. |
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Dwa kolokwia obejmujące materiał dydaktyczny ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot). 2. Dwie prace zaliczeniowe związane z wykorzystaniem wybranych metod pracy pedagoga specjalnego. |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DMPC 6 Link do grupy na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEdEb75p3ebM3vL9REzaFZZ2x_ozIFt2l2QmArBunBy41%40thread.tacv2/conversations?groupId=9d7605f6-28fa-47fa-b0a3-794346e6a9f8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.