Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna [PC-5F-PES] Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika specjalna [PC-5F-PES]
Zajęcia: Semestr letni 2023/2024 [2023L] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05
sala 2105
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Julia Serwa
Literatura:

Literatura obowiązkowa (wykład / ćwiczenia)

Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra)

Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. (IBUK Libra)

Literatura uzupełniająca (wykład / ćwiczenia)

Kilian, M. (red.) (2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Impuls.

Niedbalski, J. (2019). Niepełnosprawność i osoby z niepełnosprawnością. Od pasywności i wykluczenia do aktywności życiowej i integracji. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Obuchowska, I. (red.). (2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne S.A.

Sahaj, T. (2013). Niepełnosprawni i niepełnosprawność w mediach. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S. A. (IBUK Libra)

Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji: teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.

Szczepanik, R. (2011). Elementy pedagogiki specjalnej. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra)

Zakres tematów:

1. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady pracy pedagogicznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

2. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami komunikacji językowej.

3. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia chorującego przewlekle.

4. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia z trudnościami adaptacyjnymi wynikającymi z różnic kulturowych lub zmiany środowiska edukacyjnego.

5. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia zaniedbanego środowiskowo i zagrożonego niedostosowaniem społecznym.

6. Sieroctwo społeczne w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej.

7. Specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne ucznia z niepełnosprawnością wielozakresową.

8. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia uzdolnionego.

9. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego.

10. Normalizacja i dostosowanie środowiska szkolnego jako element wyrównywania szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

11. Rola pedagoga specjalnego jako nauczyciela współorganizującego proces kształcenia. Kompetencje profesjonalne pedagoga specjalnego. Współpraca z rodziną ucznia.

12. Twórcza aktywność osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym jako konsekwencja zaspokojenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

Metody dydaktyczne:

Rozmowa kierowana, działania praktyczne/problemowe, miniprojekty grupowe, metody aktywizujące, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy.

Metody i kryteria oceniania:

1. Dwa kolokwia obejmujące materiał dydaktyczny ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji wykładowcy prowadzącego przedmiot).

2. Dwie prace zaliczeniowe związane z wykorzystaniem wybranych metod pracy pedagoga specjalnego.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla I DMPC 6

Link do grupy na Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aEdEb75p3ebM3vL9REzaFZZ2x_ozIFt2l2QmArBunBy41%40thread.tacv2/conversations?groupId=9d7605f6-28fa-47fa-b0a3-794346e6a9f8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)