Pedagogika społeczna [PC-5F-PSP]
Semestr letni 2023/2024
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika społeczna [PC-5F-PSP] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 8:50 - 11:25
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 129 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Oksana Dubinina, Maria Zsögön | ||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Cichosz, M. (2020). Pedagogika społeczna. Kraków: Impuls. 2. Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2019). Pedagogika społeczna. In Z. Kwieciński & B. Śliwerski (Eds.), Pedagogika: podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. 3. UNICEF. (2018). Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych. Innocenti Report Card 15. Florencja: UNICEF OFFICE of Research - Innocenti. http://edukacjaidialog.pl/_upload/file/2018_10/niesprawiedliwy_start.pdf 4. Woźniak, R. B. (2012). Mikrosocjologia edukacji w zarysie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 344-350 oraz 353-376). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Środowiskowe uwarunkowania – nierówności społeczne: Kwieciński, Z. (2009). Wolność czy równość w edukacji ? In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW. Mikiewicz, P. (2009). Potencjalny model budowania równych szans w edukacji. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równości (pp. 19–24). Wydawnictwo Naukowe DSW . 264–275 Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Psychiatry, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.1177/0020764007084665 Vân, P. T. (2017). Education as a breaker of poverty: a critical perspective. Papers of Social Pedagogy, 2(7), 34–36. Geneza i tożsamość Hämäläinen, J. (2003). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3(1), 69–80. https://doi.org/10.1177/1468017303003001005 (Geneza) Hämäläinen, J., & Úcar, X. (2016). Presentation: Social pedagogy in the world/Pedagogía Social en el mundo. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 27, 13–18. https://doi.org/10.7179/PSRI Pojęcia, zakres, funkcje, model działania Marynowicz-Hetka, E. (2015). Pedagogika społeczna. Wstępy i kontynuacje. t. I i II. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. A. Przecławska & W. Theiss (Eds.), Pedagogika społeczna. W kręgu pytań. Wydawnictwo Akademickie “Żak.” (1 rozdział) Środowisko, przestrzeń, miejsce: Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna t. 1. (pp. 31-33) Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa. In Pedagogika miejsca (red.) M. Mendel. (pp. 21–37). Mendel, M. (2018). Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła. Wydawnictwo Naukowe Katedra Środowisko rodzinne Piekarski, J. (1986). Zróżnicowanie wychowawcze środowisk rodzinnych w małym mieście. Acta Univeritatis Lodziensis. Folia Psychologica et Psychologica, 15, 3–19. Wiatr, M. (2015). Kategoria „środowisko” w badaniach nad rodziną w polskiej pedagogice społecznej – tradycja i nowe kierunki. Pedagogika Społeczna, 56(2), 101–110. Hołub, J. (2021). Beze mnie jesteś nikim. Przemoc w polskich domach. Czarne. Staśko, M., & Wieczorkiewicz, P. (2020). Gwałt polski. Krytyka Polityczna. Środowisko szkolne: Kruk, J. (2011). Przestrzeń rzeczy, jako środowisko uczenia się, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf (pp. 487-500) Smolińska-Theiss, B. (2015). Funkcja opiekuńczo-wychowawcza szkoły – relikt przeszłości czy współczesne wyzwanie.pdf. Pedagogika Społeczna, 57(3). Środowisko lokalne Theiss, W. (2001). Mała ojczyzna. Kultura. Edukacja. Rozwój lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak" (7-22). + wybrany rozdział Montgomery, C. (2015). Miasto szczęśliwe. Jak Zmienić Nasze Życie. Wysoki Zamek. Kapitał społeczny i społeczeństwo obywatelskie Mikiewicz, P. (2019). Kapitał społeczny i edukacja - różne konceptualizacje i ich konsekwencje dla badań edukacyjnych. In M. J. Szymański (Ed.), Krótkie wykłady z socjologii edukacji (pp. 37–63). Wolters Kluwer Jaros, A., Margiela, D., & Mikiewicz, P. (2009). Niwelowanie nierówności poprzez wzmacnianie kapitału społecznego – historia pewnego projektu. In A. Męczkowska-Christiansen & P. Mikiewicz (Eds.), Idee – diagnozy – nadzieje: szkoła polska a idee równośc (pp. 243–263). Wydawnictwo Naukowe DSW. Bendyk, E. (2020). W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata. Polityka Sp. z o.o. (idea zrównoważonego rozwoju) |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Rodowód pedagogiki społecznej, kształtowanie się tożsamości pedagogiki. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej: środowisko, przestrzeń, miejsce , kapitał ludzki, kulturowy, społeczny, intelektualny, edukacja a globalizacja, rozwój społeczny. 2. Podstawowe środowiska wychowawcze, rodzina, środowisko lokalne, odzyskana przestrzeń publiczna – organizacje pozarządowe, społeczna partycypacja – społeczeństwo obywatelskie. 3. Wybrane problemy edukacyjne i socjalne: marginalizacja, nierówności w edukacji |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, przygotowanie do zajęć z lektur |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA: Refleksyjna analiza treści wykładów (ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi i filmami dydaktycznymi) lektura tekstów na tematy społeczno-kulturowe, polityczne, raportów, wyników badań; Wykorzystanie narzędzi technologicznych Teams, Slido, Quizziz NAKŁAD PRACY STUDENTÓW: godziny kontaktowe 15h przygotowanie do egzaminu - 10h 25h - 1 pkt. ECTS |
||||||||||||
Uwagi: |
grupa wykładowa dla I DMPC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.