Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności tutorskich [WS-3F-TUT] Semestr zimowy 2023/2024
Laboratorium/warsztaty, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Trening umiejętności tutorskich [WS-3F-TUT]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z] (zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 8:50 - 9:35
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
każdy czwartek, 9:50 - 11:25
sala 1073/1074
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Wioletta Dziarnowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls

Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer

Sarnat-Ciastko, A., (2016), Tutoring w polskiej szkole, Warszawa: Difin

Panońko, M., Karpińska-Musiał B.,(2018), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Warszawa: Wolters-Kluwer

Literatura uzupełniająca:

Carson, R., (2003), Poskramianie swojego gremlina, Katowice: KOS;

Mietzel, G., ( 2002), Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli; Gdańsk: GWP;

Zakres tematów:

1. Tutoring – geneza, definicja, cele i formy działania. Tutoring a coaching i mentoring – tutoring wśród innych form edukacji spersonalizowanej. Proces tutorski i ontologia relacji tutor-tutee – charakterystyka, ćwiczenia praktyczne.

2. Zasady etyczne w procesie tutorskim i ich praktyczne egzemplifikacje. Dyskusja na podstawie studium przypadków.

3. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: diagnoza potrzeb rozwojowych tutee.

4. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: rozmowa otwierająca proces tutorski – wyznaczanie celów rozwojowych, wizytówka tutora, potrzeby tutee w procesie, kontrakt tutorski.

5. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: pytania otwarte w procesie tutorskim - pytania sondujące, pogłębiające i scalające.

6. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: podstawowe kompetencje tutorskie – aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, kontrola procesu tutorskiego.

7. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: modele rozmowy tutorskiej, esej tutorski.

8. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: techniki poszerzania samoświadomości tutee, techniki stymulujące aktywne poszukiwanie rozwiązań przez tutee.

9. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: techniki pracy z przekonaniami ograniczającymi i innymi barierami rozwojowymi tutee, sesja kończąca proces tutorski, informacja zwrotna dla tutora.

10. Ja jako tutor: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej.

11. Ja jako tutor: Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej.

12. Ja jako tutor: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej.

13. Ja jako tutor: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej.

14. Mój indywidualny styl tutorski: diagnoza własnej ekspertyzy i wybór stylu komunikacyjnego.

15. Podsumowanie zajęć: Minikonferencja plakatowa p.t. Tutoringowe mikrokosmosy.

Metody dydaktyczne:

miniwykłady, case studies, brainstorming, symulacja sesji tutorskicjh, peer to peer tutoring, tutoring cafe, wielogłowy tutor

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach i sporządzenie raportu z procesu tutorskiego- 45 h

przygotowanie do zaliczenia i prezentacji posteru dot. tutoringu - 20 h

2 ECTS

Uwagi:

grupa warsztatowa II DZWS 2A

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)