Trening umiejętności tutorskich [WS-3F-TUT]
Semestr zimowy 2023/2024
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 3
Przedmiot: | Trening umiejętności tutorskich [WS-3F-TUT] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Wioletta Dziarnowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Dziedziczak-Foltyn A., Karpińska-Musiał B., Sarnat-Ciastko A., (2020), Tutoring drogą do doskonałości akademickiej, Gdańsk: Impuls Szala, M., Fingas, B., Czekierda, P., Tutoring. Teoria praktyka studia przypadków; Warszawa: Wolters-Kluwer Sarnat-Ciastko, A., (2016), Tutoring w polskiej szkole, Warszawa: Difin Panońko, M., Karpińska-Musiał B.,(2018), Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, Warszawa: Wolters-Kluwer Literatura uzupełniająca: Carson, R., (2003), Poskramianie swojego gremlina, Katowice: KOS; Mietzel, G., ( 2002), Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli; Gdańsk: GWP; |
Zakres tematów: |
1. Tutoring – geneza, definicja, cele i formy działania. Tutoring a coaching i mentoring – tutoring wśród innych form edukacji spersonalizowanej. Proces tutorski i ontologia relacji tutor-tutee – charakterystyka, ćwiczenia praktyczne. 2. Zasady etyczne w procesie tutorskim i ich praktyczne egzemplifikacje. Dyskusja na podstawie studium przypadków. 3. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: diagnoza potrzeb rozwojowych tutee. 4. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: rozmowa otwierająca proces tutorski – wyznaczanie celów rozwojowych, wizytówka tutora, potrzeby tutee w procesie, kontrakt tutorski. 5. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: pytania otwarte w procesie tutorskim - pytania sondujące, pogłębiające i scalające. 6. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: podstawowe kompetencje tutorskie – aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, kontrola procesu tutorskiego. 7. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: modele rozmowy tutorskiej, esej tutorski. 8. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: techniki poszerzania samoświadomości tutee, techniki stymulujące aktywne poszukiwanie rozwiązań przez tutee. 9. Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: techniki pracy z przekonaniami ograniczającymi i innymi barierami rozwojowymi tutee, sesja kończąca proces tutorski, informacja zwrotna dla tutora. 10. Ja jako tutor: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej. 11. Ja jako tutor: Wprowadzenie w „narzędziownik” tutora: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej. 12. Ja jako tutor: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej. 13. Ja jako tutor: peer to peer tutoring – praktyczne ćwiczenie tutoringu w grupie zajęciowej. 14. Mój indywidualny styl tutorski: diagnoza własnej ekspertyzy i wybór stylu komunikacyjnego. 15. Podsumowanie zajęć: Minikonferencja plakatowa p.t. Tutoringowe mikrokosmosy. |
Metody dydaktyczne: |
miniwykłady, case studies, brainstorming, symulacja sesji tutorskicjh, peer to peer tutoring, tutoring cafe, wielogłowy tutor |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajęciach i sporządzenie raportu z procesu tutorskiego- 45 h przygotowanie do zaliczenia i prezentacji posteru dot. tutoringu - 20 h 2 ECTS |
Uwagi: |
grupa warsztatowa II DZWS 2A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.