Etyka w mediach [SC-2S-ETM]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Etyka w mediach [SC-2S-ETM] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Stachowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007. 2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008. 4. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003. 5. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007. 6. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. 7. Karta Etyczna Mediów. 8. Kodeks Etyki Reklamy. 9. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ. 10. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP. 11. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP. 12. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej. 13. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy. 14. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations. 15. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. 16. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z roku 2018", INDID, Warszawa 2019. 17. "Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej", Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005. 18. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003. 19. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty). 20. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty). 21. Maciej Mrozowski, "Spektator in spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN, Polsat", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 22. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 23. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010. 24. Agnieszka Stępińska, Szymon Ossowski, "Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011. 25. Anna Gruhn, "Skargi do Rady Reklamy (2007-2008) jako przejaw demokracji konsumentów w Polsce", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011. 26. Paweł Urbaniak, "System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego", „Studia Medioznawcze” 2(45)2011. 27. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011. 28. Adam Bodziak, "Reklama grzeszy bezkarnie", „Gazeta Wyborcza”. 29. Natalia Hatalska, "Wiek paradosksów. Czy technologia nas ocali?", wydawnictwo Znak. Kraków 2021. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka życia publicznego, komunikacja społeczna a media (2 godz.) 2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.) 3. Dyskusja na temat niezależności mediów (2 godz.) 4. Mechanizmy kształtowania rynku mediów: prawo prasowe, prawo autorskie, deontologia mediów. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych (2 godz.) 5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.) 6. Granice wolności mediów – wolność a odpowiedzialność społeczna mediów; mowa nienawiści (2 godz.) 7. Etyczne dylematy dziennikarstwa śledczego (2 godz.) 8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.) 9. Mechanizm skandalizacji w mediach a kultura obnażania (2 godz.) 10. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.) 11. Etyczne dylematy kultury obrazkowej - G. Sartorii, P. Bourdieu (4 godz.) 12. Etyczne dylematy reportera, fotoreportera oraz odbiorcy (2 godz.) 13. Paradoksy nowych technologii. Netykieta w teorii i w praktyce (2 godz.) 14. Podsumowanie (2 godz.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, analiza przekazow medialnych, prezentacje multimedialne |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne (analiza etyczna wybranego przekazu medialnego; etyczna ocena wybranej reklamy społecznej); w przypadku niewystarczającej aktywności na zajęciach odpowiedź ustna w formie pytań rekonstruujących wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagająca wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DUSC SOM |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.