Tożsamości w supermarkecie kultury [SC-3S-TSK]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Tożsamości w supermarkecie kultury [SC-3S-TSK] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mateusz Bieńkowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa. 2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa. 3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa. 4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa. 5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa. Literatura uzupełniająca: • Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018. • Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010. • Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013. • Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016. • Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013. • Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013. • Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012. • Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997. • Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018. • Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. • Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017 • Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: 1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji 2. Homo sapiens nadaje światu sens 3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości 4. Tożsamości migracyjne: imigranci z Europy Wschodniej a wewnątrzunijni migranci w Polsce – jakie problemy i wyzwania? 5. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe 6. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne 7. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości 8. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne 9. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu 10. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy 11. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu 12. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii 13. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości” 14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii? 15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja” |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w ćwiczeniach: 30 h 2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium i wejściówek: 30 h |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DZSC SBM 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.