Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tożsamości w supermarkecie kultury [SC-3S-TSK] Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Tożsamości w supermarkecie kultury [SC-3S-TSK]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:40 - 13:15
sala 4325
Budynek D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Mateusz Bieńkowski
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa.

2. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa.

3. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa.

4. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa.

5. Burszta Wojciech, 2013, Kotwice pewności.Wojny kulturowe z popnacjonalizmem w tle, Wyd. Iskry, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

• Harari Yuval Noah, 21 lekcji na XXI wiek, Wydawnictwo Literackie , Warszawa 2018.

• Scheffer Paul, Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wydawnictwo Czarne, Warszawa 2010.

• Pasamonik Barbara, Rola płci w integracji europejskich muzułmanów, Nomos, Warszawa 2013.

• Bauman Zygmunt, Obcy u naszych drzwi, PWN, Warszawa 2016.

• Pasamonik Barbara, „Malowanie strasznego diabła” - metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce, [w:] Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, pod red. B. Pasamonik, U. Markowskiej-Manista, Tom 1, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2013.

• Kajta Justyna, Kto się sprzeciwia różnorodności? O tożsamości uczestników ruchu nacjonalistycznego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXII 2013.

• Dejny Dagna, Amisze – fenomen wychowania endemicznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

• Bassam Tibi, Fundamentalizm religijny, PIW, Warszawa 1997.

• Kubiński Grzegorz, Czarny kolor popkultury. Państwo islamskie i kultura popularna, Nomos, Kraków 2018.

• Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość. Przeł. Karolina Lebek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

• Snyder Timothy, O tyranii. Dwadzieścia lekcji z dwudziestego wieku, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2017

• Boni M., Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości, Raport Fundacji im. S. Batorego, s. 7-31, 116-146, https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2021/05/Mlodzi_2020.pdf

Zakres tematów:

Ćwiczenia:

1. Współczesne tożsamości zbiorowe: wstępna diagnoza sytuacji

2. Homo sapiens nadaje światu sens

3. Młodzi 2020 – w poszukiwaniu tożsamości

4. Tożsamości migracyjne: imigranci z Europy Wschodniej a wewnątrzunijni migranci w Polsce – jakie problemy i wyzwania?

5. Tożsamości migracyjne: zderzenie międzykulturowe

6. Tożsamości migracyjne: wykluczenie społeczne

7. Kryzys uchodźczy wyzwaniem dla europejskich tożsamości

8. Tożsamości etniczne: konflikty etniczne

9. Tożsamości narodowe: renesans nacjonalizmu

10. Tożsamości religijne: reaktywny fundamentalizm kulturowy

11. Tożsamości religijne: od fundamentalizmu do terroryzmu

12. Uwodzicielska moc radykalnych ideologii

13. Retrotopie czyli „powroty do przeszłości”

14. Dyskretny urok dyktatury – jak uniknąć powtórki z historii?

15. Homo sapiens traci kontrolę nad tożsamością „Ja”

Metody dydaktyczne:

Referat z prezentacją multimedialną, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, analiza studium przypadku.

Metody i kryteria oceniania:

Nakład pracy studenta:

1. Udział w ćwiczeniach: 30 h

2. Przygotowywanie się do zajęć (czytanie lektur), przygotowanie prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do kolokwium i wejściówek: 30 h

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa II DZSC SBM 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-1 (2025-04-18)