Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN]
Semestr letni 2023/2024
Wykład,
grupa nr 2
Przedmiot: | Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności [AK-0F-PAN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:20 - 16:55
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 67 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Wałachowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Chrzanowska, I. (2020). Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Literatura uzupełniająca Byra, S. (2012). Przystosowanie do życia z niepełnosprawnością ruchową i chorobą przewlekłą: struktura i uwarunkowania. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia: realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (IBUK Libra) Muzyka-Furtak, E. (red.) (2015). Surdologopedia: teoria i praktyka. Gdańsk: Harmonia Universalis. Sowa, J. (2017). Proces rehabilitacji. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze. Stepulak, M. Z. (2018). Światło i dźwięki: psychologiczne i interdyscyplinarne uwarunkowania niepełnosprawności sensorycznej. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Zaorska, M. (2015). Niepełnosprawność sprzężona: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Zaorska, M. (2021). Edukacja i rehabilitacja osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (surdotyflopedagogika): wybrane aspekty i obszary. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kilian, M. (2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". (IBUK Libra) Zasępa, E., Misiec, M. (2021). Doświadczając starości: zdrowie psychiczne osób starszych. Warszawa: Difin. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną: procesy poznawcze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls. (IBUK Libra) Zeidler, W. (red.) (2007). Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Niepełnosprawność: charakterystyka zagadnienia (terminologia, definicje, modele niepełnosprawności, przyczyny, stopnie niepełnosprawności, klasyfikacje niepełnosprawności). Jakość życia i sytuacja społeczna osób z niepełnosprawnością. 2. Postawy społeczne wobec choroby przewlekłej i niepełnosprawności. Potrzeby osób z niepełnosprawnością. 3. Wybrane problemy psychologiczne osób z niepełnosprawnością. Proces adaptacji do niepełnosprawności. 4. Rehabilitacja kompleksowa: charakterystyka zagadnienia (proces rehabilitacji w definicjach; cele rehabilitacji; rodzaje rehabilitacji: lecznicza, psychologiczna, pedagogiczna, zawodowa, społeczna; podstawy prawne procesu rehabilitacji). 5. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu wzroku. 6. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu słuchu. 7. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej. 8. Psychospołeczne aspekty spektrum zaburzeń autystycznych. 9. Psychospołeczne aspekty choroby przewlekłej. 10. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności narządu ruchu. 11. Psychospołeczne aspekty niepełnosprawności sprzężonej. 12. Psychospołeczne aspekty okresu starości w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności. 13. Sytuacja rodzin osób z niepełnosprawnością. Społeczne role osób z niepełnosprawnością: życie rodzinne i rodzicielstwo. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Opis metod kształcenia: • wykład konwencjonalny w formie zdalnej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych; • narzędzia komunikacji elektronicznej: aplikacja MS Teams (platforma dla zajęć wykładowych; archiwizacja prezentacji multimedialnych z wykładów na kanale grupy w Pliki/Teams); poczta mailowa w domenie APS, czat MS Teams (indywidualny kontakt z wykładowcą); Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych – 30 godz. (wykład) liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć – 10 godz. liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia – 20 godz. liczba godzin przeznaczona na inne zadania – 0 godz. sumaryczna liczba godzin (2 pkt. ECTS) – 60 godz. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test z zaliczeniem na ocenę obejmujący materiał dydaktyczny z wykładów (forma: test z pytaniami wielokrotnego wyboru oceniany według zasady uwzględniającej „punkty ujemne”). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Kontakt do koordynatora przedmiotu: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) Link do zespołu grupy wykładowej na MS Teams (I DZPE) gr. 2: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3Av-f0Lec-48LeSWLTkhs_5SHKofH3D19lhjPQPGAyNbY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d6f88644-89ef-417f-add9-d74698007a3a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa wykładowa I DZPE |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.