Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Semestr letni 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 20
Przedmiot: | Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 20 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 3. Kodeks Etyczny Nauczyciela. 4. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 5. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 6. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 10. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 7.. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 8. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 9. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. 10. D. Zając, Etyczność pracy zawodowej nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2018. 11. Bogusława Jodłowska, Mądrość jako cel i sens kształcenia pedagogów, w: Kompetencje pedagogów w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej, P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kraków 2008. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu. 2. Kwalifikacje zawodowe a kompetencje praktyczno-moralne. Znaczenie wartości w zawodzie zaufania społecznego i publicznego. 3. Wizerunek pedagoga na tle podejść teoretycznych i praktyki zawodowej. Kategoria ethosu. 4. Dialog i konflikt wartości w pracy pedagoga specjalnego. Miedzy uniwersalizmem a realizmem w przekazie wartości. 5. Wzór osobowy; sylwetka pedagoga; rola i odpowiedzialność społeczna. 6. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników etyk kodeksowych. Krytyczna analiza Kodeksu Etycznego Nauczyciela. 7. Mądrość jako etyczna kategoria w kształceniu pedagogów. 8. Współczesne dylematy etyczne pedagoga. Profesjonalizm zawodowy. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza przypadków, dyskusja podczas zajęć w nawiązaniu do problematyki poruszanej w zaproponowanych tekstach. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć i czynny udział w dyskusji. Metodą wspomagająca jest pisemny esej oceniany w ramach aktywności. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa III DZPE POW 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.