Psychologia rozwoju człowieka [PY-5F-PRC]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Psychologia rozwoju człowieka [PY-5F-PRC] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 26 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Agnieszka Bieńkowska |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: 1. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 2. Beisert, M. (red.) (2004). Seksualność w cyklu życia człowieka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. Domke. 3. Birch, A., Malim, T. (2001). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN 4. Brzezińska A. I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 5. Brzezińska, A. I, Appelt, K., Ziółkowska, B. (2008). Co i jak bada psychologia rozwoju? W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2 (s. 99-112). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 6. Donaldson, M. (1986). Myślenie dzieci, Warszawa: Wiedza Powszechna 7. Kubler-Ross, E. (2008). Śmierć. Ostatni etap rozwoju. Warszawa: Laurum. 8. Maurer, D., Maurer, Ch. (1994). Świat noworodka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Oleś, P. (2000). Psychologia przełomu połowy życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL. 10. Turner, J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP. 11. Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. |
Zakres tematów: |
Tematyka zajęć i literatura obowiązkowa: 1. Sprawy organizacyjne. Psychologia rozwoju człowieka – wprowadzenie 2. Ciąża i rozwój dziecka w okresie prenatalnym Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 1. Okres prenatalny, s. 17-46. Schaffer, D.R., Kipp, K. (2014). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 3. Rozwój prenatalny i narodziny, s. 119-144. 3. Poród i rozwój dziecka w okresie noworodkowym Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo: podrozdział 2.1.1. Faza noworodka, s. 47-51; Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 3. Rozwój prenatalny i narodziny, s. 145-159. 4. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym Literatura obowiązkowa: Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Harmonia Universalis. Rozdział 4. Niemowlęctwo, s. 163-187. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo, s. 51-77. 5. Rozwój dziecka w okresie poniemowlęcym Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 2. Wczesne dzieciństwo, s. 67-78. 6. Rozwój dziecka w okresie średniego dzieciństwa. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy Kolokwium 1 (z treści 5 pierwszych zajęć) Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 3. Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, s. 83-104. Schaffer, R. (2014). Psychologia dziecka. PWN. Rozdział 6. Dziecko jako naukowiec, s. 181-214 oraz rozdział 7. Dziecko jako praktykant: Wygotskiego społeczno-poznawcza teoria rozwoju, s. 217-244. 7. Rozwój dziecka w okresie średniego dzieciństwa. Dziecięce teorie umysłu. Rozwój komunikacji, rozwój emocjonalny i rozwój społeczny Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 3. Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, s. 104-123. 8. Rozwój dziecka w okresie późnego dzieciństwa. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy. Rozwój moralny. Gotowość szkolna Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 4. Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, s. 130-156. 9. Rozwój w okresie adolescencji. Ogólna charakterystyka. Rozwój poznawczy Kolokwium 2 (z treści zajęć 6-8) Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 5. Adolescencja, s. 163-175. 10. Rozwój w okresie adolescencji. Rozwój społeczny, rozwój emocjonalny i rozwój osobowości Literatura obowiązkowa: Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 10. Dorastanie, s. 259-286. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2000 i in.). Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. PWN. Rozdział 5. Adolescencja, s. 175-199. 11. Rozwój w okresie wczesnej dorosłości Literatura obowiązkowa: Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 11. Wczesna dorosłość, s. 287-311. 12. Rozwój w okresie średniej dorosłości Literatura obowiązkowa: Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 12. Średnia dorosłość, s. 312-325. 13. Rozwój w okresie późnej dorosłości Literatura obowiązkowa: Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. PWN. Rozdział 13. Późna dorosłość, s. 326-350. 14. Śmierć i żałoba Literatura obowiązkowa: Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Rozdział 19. Umieranie, śmierć i utrata bliskiej osoby, s. 615-647. Kolokwium 3 (z treści zajęć 9-14) 15. Podsumowanie zajęć i zaliczenia |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, pokaz, praca z tekstem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: • trzech kolokwiów (testów wiadomości obejmujących problematykę ćwiczeń i treść lektur obowiązkowych, w których za każdym razem należy uzyskać ponad połowę punktów), • wystąpienia (stanowiącego relację z badań*), • aktywności podczas wykonywania zadań realizowanych w trakcie zajęć. * W prezentacji stanowiącej relację z badań należy uwzględnić: - cel badania - zmienne wraz z ich definicjami - informację o osobach badanych - informację o zastosowanych narzędziach - opis procedury badania - najważniejsze wyniki i wnioski |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPY 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.