Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 14
Przedmiot: | Filozofia z elementami logiki [AK-0F-FEL] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 14 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Melonowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, PWN, Warszawa 2004 [student samodzielnie wybiera jednego filozofa]. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, wyd. IFiS PAN, Warszawa 1992, s. 11-55. Kaźmierczak P., Neoarystotelesowska filozofia edukacji w ujęciu Alasdaira MacIntyre’a, Wyd. Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2019, s. 9-50. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126. Michalski K., Radość i ból, groza i sen; Nietzschego opowieść o moralności, w: F. Nietzsche, Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 5-22. Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31. Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491). Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Św. Tomasz z Akwinu, Kwestie quodlibetalne, wyd. IT, W drodze, Toruń - Warszawa - Poznań 2023, s. 96-100, 157-164, 382-387, 530-531. Logika: Arystoteles, Metafizyka, ks. IV, 1005b8–1006a11, przeł. K. Leśniak, Warszawa: PWN 1983 [tekst dostępny pod linkiem: https://filozofuj.eu/arystoteles-zasada-niesprzecznosci/ dostęp 8.10.2023]. Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, PWN, Warszawa 2006, s. 7-21. Priest G., Logika, wyd. UŁ, Łódź 2023, s. 15-29. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Sentencje i aforyzmy oraz ich rola w wychowaniu (starożytność). Filozof jako παιδαγωγός Postać Sokratesa. Logika: przegląd wybranych pozycji książkowych poświęconych logice dla początkujących. 2. Filozofia jako ćwiczenie duchowe - od starożytności do współczesności. Ujęcie problemowo-przeglądowe. Problem cnoty cz. 1. Logika: praca z materiałem tekstowym, pierwsze ćwiczenia. 3. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: wokół problemu samotności i trudu istnienia oraz „délaissement”. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Logika: zasada niesprzeczności. 4. Hermeneutyka: mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Logika: przywołanie zasady niesprzeczności. 5. Powinności, obowiązki, edukacja. Problem cnoty cz. 2. Komunitaryzm. Logika: praca z materiałem tekstowym, drugie ćwiczenia. 6. Estetyka. Rola piękna w dojrzewaniu i wychowaniu. Logika: problem uzasadniania sądów estetycznych. Praca z materiałem tekstowym, trzecie ćwiczenia. Dyskusja. 7. Temat wskazany przez studentów. W bieżącym roku akademickim: śmierć, problem nieśmiertelności duszy (starożytność - średniowiecze). Logika: praca z zadanym materiałem źródłowym. Badanie struktury argumentacyjnej. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podawcza, konwersatoryjna, prezentacja materiału video. Praca w grupach. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedstawienie odręcznych notatek z zadanych lektur. Spełnione kryterium frekwencyjne. Aktywny udział w zajęciach. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla I DMPC 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.