Przemiany pracy. Od pracy fizycznej do jej automatyzacji i cyfryzacji [00-FF-POF]
Semestr letni 2023/2024
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Przemiany pracy. Od pracy fizycznej do jej automatyzacji i cyfryzacji [00-FF-POF] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/2024 [2023L]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Zielińska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Podstawowa literatura do części wykładowej: (1) Stephen Edgell (2006), The sociology of work. Continuity and change in paid and unpaid work, Londyn: Sage; (2) Mirosława Marody, Anna Giza-Poleszczuk Przemiany pracy, [w:] M. Marody, A. Giza-Poleszczuk (red.) Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar; (3) Richard Sennett (2006) Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA Literatura do konwersatorium: 4) Saskia Sassen (2007), Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; (5) Barbara Ehrenreich (2006), Pracować za grosze i (nie)przeżyć, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B; (6) Arlie R. Hochschild (2009), Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; (7) Adam Mrozowicki, Jan Czarzasty (2020), Oswajanie niepewności. Studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, Warszawa: Scholar; (8) Weronika Blanka Adamkiewicz, Justyna Zielińska Praca w „małej gastronomii” z perspektywy zatrudnionych. Studium przypadku w Warszawie i Wiedniu – artykuł naukowy [w druku]; (9) Jamie Woodcock (2017) Working the phones. Control and resistance in call centres, London: Pluto Press; (10) Justyna Zielińska (2019) Surveillance in the workplace: the impact of new technologies on legal and social standards in Poland and Germany. Report: work package 4 – contact centres – Poland, raport projektu Nadzór w miejscu pracy: wpływ nowych technologii na normy prawne i społeczne w Polsce i Niemczech [tekst niepublikowany]; (11) Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa: WUW; (12) Juliusz Gardawski, Adam Mrozowicki, Jacek Burski, Jan Czarzasty, Mateusz Karolak (2022) Polacy pracujący w czasie Covid-19, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Część wykładowa: 1. Pojęcie pracy i historyczna transformacja pracy 2. Praca i alienacja 3. Fordyzm: powstanie, rozwój i zanik 4. Neofordyzm i postfordyzm jako reakcja na kryzys fordyzmu 5. Bezrobocie i podzatrudnienie Konwersatorium: 1. Specyfika pracy w sektorze usługowym 2. Problematyka pracy emocjonalnej 3. Destandaryzacja i prekaryzacja pracy 4. Zarządzanie pracą i pracownikami na przykładzie branży call center 5. Automatyzacja i cyfryzacja pracy 6. Praca w dobie polikryzysu. Praca osób w zawodach związanych z świadczeniem usług medycznych z zakresu psychoterapii i psychiatrii 7. Jakość pracy i przyszłość pracy |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Część wykładowa: wykład z użyciem prezentacji w PowerPoint, dyskusja Konwersatorium: praca z tekstem (prezentowanie lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Część wykładowa: egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru z treści wykładów i zadanej książki, obecność na wykładach Konwersatorium: obecność na zajęciach, prezentacja lektury, udział w dyskusji |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
fakultet - III DZSC NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI: Wykład: - uczestnictwo w wykładzie - 15 h - przygotowanie do zaliczenia wykładu - 15 h - zapoznanie się z literaturą - 15 h Konwersatorium: - uczestnictwo w zajęciach - 15 h - przygotowanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji - 30 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.