Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemiany pracy. Od pracy fizycznej do jej automatyzacji i cyfryzacji [00-FF-POF] Semestr letni 2023/2024
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przemiany pracy. Od pracy fizycznej do jej automatyzacji i cyfryzacji [00-FF-POF]
Zajęcia: Semestr letni 2023/2024 [2023L] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:40 - 13:15
sala 4313
Budynek D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Justyna Zielińska
Literatura:

Podstawowa literatura do części wykładowej:

(1) Stephen Edgell (2006), The sociology of work. Continuity and change in paid and unpaid work, Londyn: Sage;

(2) Mirosława Marody, Anna Giza-Poleszczuk Przemiany pracy, [w:] M. Marody, A. Giza-Poleszczuk (red.) Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar;

(3) Richard Sennett (2006) Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA

Literatura do konwersatorium:

4) Saskia Sassen (2007), Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; (5) Barbara Ehrenreich (2006), Pracować za grosze i (nie)przeżyć, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B; (6) Arlie R. Hochschild (2009), Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; (7) Adam Mrozowicki, Jan Czarzasty (2020), Oswajanie niepewności. Studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, Warszawa: Scholar; (8) Weronika Blanka Adamkiewicz, Justyna Zielińska Praca w „małej gastronomii” z perspektywy zatrudnionych. Studium przypadku w Warszawie i Wiedniu – artykuł naukowy [w druku]; (9) Jamie Woodcock (2017) Working the phones. Control and resistance in call centres, London: Pluto Press; (10) Justyna Zielińska (2019) Surveillance in the workplace: the impact of new technologies on legal and social standards in Poland and Germany. Report: work package 4 – contact centres – Poland, raport projektu Nadzór w miejscu pracy: wpływ nowych technologii na normy prawne i społeczne w Polsce i Niemczech [tekst niepublikowany]; (11) Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch (2020) Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa: WUW; (12) Juliusz Gardawski, Adam Mrozowicki, Jacek Burski, Jan Czarzasty, Mateusz Karolak (2022) Polacy pracujący w czasie Covid-19, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zakres tematów:

Część wykładowa:

1. Pojęcie pracy i historyczna transformacja pracy

2. Praca i alienacja

3. Fordyzm: powstanie, rozwój i zanik

4. Neofordyzm i postfordyzm jako reakcja na kryzys fordyzmu

5. Bezrobocie i podzatrudnienie

Konwersatorium:

1. Specyfika pracy w sektorze usługowym

2. Problematyka pracy emocjonalnej

3. Destandaryzacja i prekaryzacja pracy

4. Zarządzanie pracą i pracownikami na przykładzie branży call center

5. Automatyzacja i cyfryzacja pracy

6. Praca w dobie polikryzysu. Praca osób w zawodach związanych z świadczeniem usług medycznych z zakresu psychoterapii i psychiatrii

7. Jakość pracy i przyszłość pracy

Metody dydaktyczne:

Część wykładowa: wykład z użyciem prezentacji w PowerPoint, dyskusja

Konwersatorium: praca z tekstem (prezentowanie lektur), dyskusje tematyczne, burza mózgów

Metody i kryteria oceniania:

Część wykładowa: egzamin w formie testu wielokrotnego wyboru z treści wykładów i zadanej książki, obecność na wykładach

Konwersatorium: obecność na zajęciach, prezentacja lektury, udział w dyskusji

Uwagi:

fakultet - III DZSC

NAKŁAD PRACY STUDENTA/STUDENTKI:

Wykład:

- uczestnictwo w wykładzie - 15 h

- przygotowanie do zaliczenia wykładu - 15 h

- zapoznanie się z literaturą - 15 h

Konwersatorium:

- uczestnictwo w zajęciach - 15 h

- przygotowanie się do zajęć, przygotowanie prezentacji - 30 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)