Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia teorii wychowania [PE-2M-BTW] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wybrane zagadnienia teorii wychowania [PE-2M-BTW]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024 [2023Zn] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Joanna Antosik
Literatura:

Wprowadzenie – program, lektury, wymagania. Wprowadzenie w współczesne tendencje i problemy teorii i praktyki wychowania.

I. Zadania teorii wychowania oraz jej relacja z praktyką

Literatura obowiązkowa:

M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 39-57.

Literatura zalecana:

B. Śliwerski, Istota i przedmiot badań teorii wychowania, w: Pedagogika, tom. 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, s. 14-27.

II. Podstawowe wymiary i swoistość struktury procesu wychowania

Literatura obowiązkowa:

J. Górniewicz, Teoria wychowania, Olsztyn 2008, s. 73-95

Literatura zalecana:

M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008, s. 288-318.

III. Podstawy dyskursu teleologicznego w teorii wychowania

Literatura obowiązkowa:

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 97-132.

Literatura zalecana:

B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012, s. 67-96.

IV. Upodmiotowienie a problem stosowania manipulacji w wychowaniu

Literatura obowiązkowa:

Cz. Wiśniewski, Wychowanie – studia teoriopoznawcze i aksjologiczne, Łódź 2009, s. 111-137.

Literatura zalecana:

Z. Kosyrz, Stosunki interpersonalne między wychowawcą a wychowankiem, w: tenże, Osobowość wychowawcy, Warszawa 2005, s. 321-337.

V. Zastosowanie i skuteczność technik odziaływań wychowawczych

Literatura obowiązkowa:

M. Łobocki, Teoria wychowania, Kraków 2004, s. 231-264.

Literatura zalecana:

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 170-195.

VI. Źródła powstawania oraz strategie rozwiązywania trudności wychowawczych

Literatura obowiązkowa:

T.E. Dąbrowska, B. Wojciechowska Charlak, Między praktyka a teorią wychowania, Lublin 2005, s. 153-173.

Literatura zalecana:

E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz, 2002, s. 195-224.

VII. Samowychowanie jako praca nad sobą i dopełnienie procesu wychowania

Literatura obowiązkowa:

B. Śliwerski, teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010, s. 153-178.

Literatura zalecana:

I. Wojnar, Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa 2000, s. 187-214.

Zakres tematów:

19.11:

- Wprowadzenie – program, lektury, wymagania. Wprowadzenie w współczesne tendencje i problemy teorii i praktyki wychowania.

- Zadania teorii wychowania oraz jej relacja z praktyką

3.12:

- Podstawowe wymiary i swoistość struktury procesu wychowania

- Podstawy dyskursu teleologicznego w teorii wychowania

9.12:

- Upodmiotowienie a problem stosowania manipulacji w wychowaniu

- Zastosowanie i skuteczność technik odziaływań wychowawczych

13.01:

- Źródła powstawania oraz strategie rozwiązywania trudności wychowawczych

- Samowychowanie jako praca nad sobą i dopełnienie procesu wychowania

14.01:

- Podsumowanie zajęć: współczesna perspektywa procesów, zjawisk i tendencji w kontekście teorii i praktyki wychowania. Kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów, praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja panelowa, realizacja zadań indywidualnych i grupowych, mapa mózgu

Metody i kryteria oceniania:

1. Znajomość lektur obowiązkowych;

2. Obecność i aktywny udział w ćwiczeniach;

3. Zaliczenie kolokwium końcowego (uzyskanie minimum 51%)

Uwagi:

gr. ćwiczeniowa II ZU/PE-1 - moduł kierunkowy B

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)