Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki [WS-3F-PPG] Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki [WS-3F-PPG]
Zajęcia: Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3080 (aula B)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 3083 (aula A)
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 26
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Korczak
Literatura:

Literatura

1. Bińczycka, J. (2005). Między swobodą a przemocą w wychowaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

2. Hejnicka-Bezwińska, T. (2008). Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

3. Janke, A. W. (2005). Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Adam Marszałek.

4. Korczak, J. (2012). Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

5. Kron, F.W. (2012). Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Sopot. GWP.

6. Kunowski, S. Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa, 2004

7. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (2019). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

8. Łobocki, M. (2006). Teoria wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

9. Montessori, M. (2014). Odkrycie dziecka. Łódź: Wydawnictwo Palatum.

10. Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe i Profesjonalne.

11. Ostrowska, U. (2006). Aksjologiczne podstawy wychowania, w: B. Śliwerski (red.). Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, tom 1, Gdańsk: GWP.

12. Śliwerski, B. (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

13. Śliwerski, B. (2016). Wychowanie. Pojęcie – znaczenie – dylematy. W. B. Śliwerski (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, tom 1, Gdańsk: GWP.

Zakres tematów:

1. Geneza terminu pedagogika oraz jej ówczesne rozumienie i interpretowanie;

2. Historia przemian w interpretowaniu roli pedagogiki oraz postacie z tymi przemianami utożsamiana;

3. Uwspółcześnione rozumienie pedagogiki;

4. Rola i przedmiot pedagogiki;

5. Integracyjny i interdyscyplinarny charakter pedagogiki;

6. Podstawowe dyscypliny pedagogiki;

7. Różnice interpretacyjne między pedagogiką a pedagogią;

8. Paradygmaty pedagogiki współczesnej;

9. Rozumienie różnych nurtów myślenia o pedagogice.

10. Charakterystyka wybranych współczesnych kierunków pedagogicznych.

11. Omówienie podstawowych kategorii pojęciowych pedagogiki: edukacja, kształcenie, nauczanie, socjalizacja, inkulturacja, opieka, podmiotowość, samorealizacja, samowychowanie.

12. Proces wychowania i jego koncepcje, funkcje, struktura, właściwości i dynamika, jako przedmiot zainteresowania pedagogiki.

13. Antropologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania;

14. Granice swobody i przymusu w wychowaniu – ramy dyskursu.

15. Współczesne główne środowiska i praktyki wychowawcze (tradycyjne i emancypacyjne).

16. Wychowanie uprzedmiatawiające.

17. Nowe wychowanie i odkrycie podmiotowości dziecka oraz wskazanie jego praw oraz współcześni jego kontynuatorzy.

18. Procesy społeczne w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym.

19. Praca opiekuńczo wychowawcza w wychowaniu naturalnym i instytucjonalnym.

20. Modele współczesnej szkoły.

21. Funkcje i cele edukacji szkolnej

22. Ukryte programy szkoły i instytucji edukacyjnych.

23. Przymus i przemoc w środowiskach domu i szkoły.

24. Zagrożenia dzieci i młodzieży: agresja i przemoc, uzależnienia, wpływy destrukcyjnych podkultur.

25. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjno-kulturowych.

Metody dydaktyczne:

wykład problemowy konwersatoryjny, dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy (pytania otwarte i zamknięte), jego zaliczenie wymaga uzyskania minimum 51% punktów możliwych do zdobycia.

Uwagi:

gr. wykładowa I ZZ/WS (wspólny z RE)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)