Szkoła jako środowisko wychowawcze [PC-5F-SSW]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Szkoła jako środowisko wychowawcze [PC-5F-SSW] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 1115/1116 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 45 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Sylwia Jaronowska | ||||||||
Literatura: |
• Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70. • Drzewiecka-Tymkiewicz K., Rozmowy w kręgu – jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu, Rozmowy w kręgu - jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu (metis.pl) • Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf • Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, s. 857-875. Pozycja dostępna bezpłatnie dla studentów APS na platformie IBUK. • Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI. • Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org). • Kapuścińska M.M., Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany -Edukacja, t. IX (2021). • Klimat psychospołeczny wspierający zdrowie psychiczne członków społeczności szkoły. Koncepcja badania. Autorki badania: Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska. • Koc. K., Współczesność „źle obecna” w szkole podstawowej, czyli o kryzysie edukacji humanistycznej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 2019. • Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. • Konieczna, A., Nasza klasa. Obraz społeczności klas szkolnych: analiza empiryczna wzorów społecznego uczestnictwa jej członków. Wydawnictwo APS, Warszawa 2020, s. 13-27. • Kowolik P., Szkoła jako miejsce edukacji uczniów, Nauczyciel i szkoła 1-2 (18-19) 2003. • Mendel, M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego, w: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 185-223. • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf. • Śliwerski B., Descholersi wobec praw dziecka do wolności uczenia się, Forum oświatowe, N2(66)202. |
||||||||
Zakres tematów: |
Szkoła jako instytucja edukacyjna Cechy środowiska kształcenia i wychowania. Środowisko społeczne klasy i szkoły, zasady funkcjonowania w uwarunkowaniach życia społeczności szkolnej, relacje społeczne i pozycja społeczna ucznia w szkole i klasie. • Kapuścińska M.M., Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany -Edukacja, t. IX (2021). • Kowolik P., Szkoła jako miejsce edukacji uczniów, Nauczyciel i szkoła 1-2 (18-19) 2003. • Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, s. 857-875. Pozycja dostępna bezpłatnie dla studentów APS na platformie IBUK. Klasa szkolna jako grupa psychologicznie zróżnicowana. Konflikty w klasie szkolnej. Strategie i sposoby rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej. Metody pracy wychowawczej w szkole i ich skuteczność. • Konieczna, A., Nasza klasa. Obraz społeczności klas szkolnych: analiza empiryczna wzorów społecznego uczestnictwa jej członków. Wydawnictwo APS, Warszawa 2020, s. 13-27. • Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf • Drzewiecka-Tymkiewicz K., Rozmowy w kręgu – jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu, Rozmowy w kręgu - jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu (metis.pl) Agresja i przemoc w szkole. Szkoła wobec problemów ucznia w sytuacji kryzysowej. Wybrane aspekty problematyki • Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. • Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI. Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole. Techniki poznawania uczniów i ich aspekty etyczne. Badanie klimatu psychospołecznego szkoły • Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org). • Klimat psychospołeczny wspierający zdrowie psychiczne członków społeczności szkoły. Koncepcja badania. Autorki badania: Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska. Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole oraz ich skuteczność. Kształtowanie i zmiana postaw uczniów. Współpraca szkoły z innymi środowiskami wychowawczymi • Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70. • Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf. • Mendel, M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego, w: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 185-223. Dylematy związane z procesem wychowania w szkole - autokratyzm i demokracja w szkole, wychowanie a manipulacja. Kryzys(?) szkoły • Śliwerski B., Descholersi wobec praw dziecka do wolności uczenia się, Forum oświatowe, N2(66)202. • Koc. K., Współczesność „źle obecna” w szkole podstawowej, czyli o kryzysie edukacji humanistycznej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 2019. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
METODY KSZTAŁCENIA: wykład wsparty prezentacjami materiałów audiowizualnych, lektura i analiza tekstów źródłowych |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena uzyskana z pisemnego sprawdzianu w formie testu składającego się z 6 pytań (2 otwartych i 4 zamkniętych) |
||||||||
Uwagi: |
gr.wykładowa II ZM/PC |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.