Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkoła jako środowisko wychowawcze [PC-5F-SSW] Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Szkoła jako środowisko wychowawcze [PC-5F-SSW]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
sala 1115/1116
Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 45
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Jaronowska
Literatura:

• Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70.

• Drzewiecka-Tymkiewicz K., Rozmowy w kręgu – jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu, Rozmowy w kręgu - jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu (metis.pl)

• Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf

• Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, s. 857-875. Pozycja dostępna bezpłatnie dla studentów APS na platformie IBUK.

• Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI.

• Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org).

• Kapuścińska M.M., Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany -Edukacja, t. IX (2021).

• Klimat psychospołeczny wspierający zdrowie psychiczne członków społeczności szkoły. Koncepcja badania. Autorki badania: Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska.

• Koc. K., Współczesność „źle obecna” w szkole podstawowej, czyli o kryzysie edukacji humanistycznej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 2019.

• Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

• Konieczna, A., Nasza klasa. Obraz społeczności klas szkolnych: analiza empiryczna wzorów społecznego uczestnictwa jej członków. Wydawnictwo APS, Warszawa 2020, s. 13-27.

• Kowolik P., Szkoła jako miejsce edukacji uczniów, Nauczyciel i szkoła 1-2 (18-19) 2003.

• Mendel, M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego, w: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 185-223.

• Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf.

• Śliwerski B., Descholersi wobec praw dziecka do wolności uczenia się, Forum oświatowe, N2(66)202.

Zakres tematów:

Szkoła jako instytucja edukacyjna Cechy środowiska kształcenia i wychowania. Środowisko społeczne klasy i szkoły, zasady funkcjonowania w uwarunkowaniach życia społeczności szkolnej, relacje społeczne i pozycja społeczna ucznia w szkole i klasie.

• Kapuścińska M.M., Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany -Edukacja, t. IX (2021).

• Kowolik P., Szkoła jako miejsce edukacji uczniów, Nauczyciel i szkoła 1-2 (18-19) 2003.

• Gołębniak, B.D. (2019). Proces kształcenia. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, s. 857-875. Pozycja dostępna bezpłatnie dla studentów APS na platformie IBUK.

Klasa szkolna jako grupa psychologicznie zróżnicowana. Konflikty w klasie szkolnej. Strategie i sposoby rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej. Metody pracy wychowawczej w szkole i ich skuteczność.

• Konieczna, A., Nasza klasa. Obraz społeczności klas szkolnych: analiza empiryczna wzorów społecznego uczestnictwa jej członków. Wydawnictwo APS, Warszawa 2020, s. 13-27.

• Gasik, H. Metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole. Warszawa: ORE. Tekst dostępny on-line: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/09/metody-rozwiazywania_all.pdf

• Drzewiecka-Tymkiewicz K., Rozmowy w kręgu – jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu, Rozmowy w kręgu - jak pomóc uczniom rozwiązać konflikt nie uciekając się do arbitrażu (metis.pl)

Agresja i przemoc w szkole. Szkoła wobec problemów ucznia w sytuacji kryzysowej. Wybrane aspekty problematyki

• Komendant-Brodowska A., Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.

• Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny, Wydawnictwo Rubikon, Warszawa 2009, rozdziały i części: rozdział 1 (s. 13- 29), IV, V, VI.

Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole. Techniki poznawania uczniów i ich aspekty etyczne. Badanie klimatu psychospołecznego szkoły

• Janowski A., Poznawanie uczniów jako podstawa indywidualizacji kształcenia, XIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się i egzamin w oczach uczniów Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (ptde.org).

• Klimat psychospołeczny wspierający zdrowie psychiczne członków społeczności szkoły. Koncepcja badania. Autorki badania: Magdalena Woynarowska-Sołdan, Barbara Woynarowska.

Zasady i metody pracy wychowawczej w szkole oraz ich skuteczność. Kształtowanie i zmiana postaw uczniów. Współpraca szkoły z innymi środowiskami wychowawczymi

• Bucka B., Wieczorek M., Rozwijanie kompetencji wychowawczych nauczyciela. Drogowskazy, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2021, s. 51-70.

• Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf.

• Mendel, M., Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcja partnerstwa edukacyjnego, w: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 185-223.

Dylematy związane z procesem wychowania w szkole - autokratyzm i demokracja w szkole, wychowanie a manipulacja. Kryzys(?) szkoły

• Śliwerski B., Descholersi wobec praw dziecka do wolności uczenia się, Forum oświatowe, N2(66)202.

• Koc. K., Współczesność „źle obecna” w szkole podstawowej, czyli o kryzysie edukacji humanistycznej, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 2019.

Metody dydaktyczne:

METODY KSZTAŁCENIA:

wykład wsparty prezentacjami materiałów audiowizualnych, lektura i analiza tekstów źródłowych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena uzyskana z pisemnego sprawdzianu w formie testu składającego się z 6 pytań (2 otwartych i 4 zamkniętych)

Uwagi:

gr.wykładowa II ZM/PC

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)