Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
sala 1104/1105 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 17:25 - 19:50
sala 1104/1105 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres? |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Sylwia Jaronowska | ||||||||||
Literatura: |
Materiały źródłowe do tematu: Pedagogika analityczno-empiryczna Literatura obowiązkowa: Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 103-121 s. 268-273 s. 282-300 J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 436-437. Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 196-219 (rozdział: Pedagogika pozytywistyczna). Materiały źródłowe do tematu: Pedagogika kultury Literatura obowiązkowa: S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997, s. 142-151, s. 156-175 W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, s. 25-30 , s. 190-207 Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 220-231 (rozdział: Pedagogika kultury). Materiały źródłowe do tematu: Pedagogika fenomenologiczna i fenomenologia pedagogiczna Literatura obowiązkowa: K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003, s. 99-120. N. Pelcova, Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, Warszawa 2014, s. 94-99, 143-161. Lektura uzupełniająca: J. Gara, Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Wydaw. APS Warszawa 2009, s. 10-42. Materiały źródłowe do tematu: Pedagogika egzystencjalno-dialogiczna Literatura obowiązkowa: M. Buber, Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak” 1968, nr 4, s. 443-461. M. Nowak, Pedagogika egzystencjalizmu: jej założenia, cele i rola w rozwoju nauk pedagogicznych, „Rocznik Nauk Społecznych” 2004, tom XXXII, zeszyt 2, s. 5-29. Lektura uzupełniająca: J. Gara, Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Warszawa 2021, s. 69-118. Materiały źródłowe do tematu: Pedagogika hermeneutyczna i hermeneutyka pedagogiczna Literatura obowiązkowa: H.G. Gadamer, Koło jako struktura rozumienia, w: Wokół rozumienia, wybór G. Sowiński, Kraków 1993, s. 227-234. A. Folkierska, Pytanie o pedagogikę, Warszawa 1990, s. 200-205, 238-262. Lektura uzupełniająca: K. Ablewicz, Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998, s. 25-41. Materiały źródłowe do tematu: Pedagogika personalistyczna Literatura obowiązkowa: E. Mounier, Co to jest personalizm, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III - księga druga, wybór S. Wołoszyn, Kielce 1998, s. 123-132. J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61-79 (tekst przedrukowany również w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III - księga druga, wybór S. Wołoszyn, Kielce 1998, s. 133-150). T. Gadacz, Wychowanie jako spotkanie osób, w: : Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 107-113. Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 232-247 (rozdział: Pedagogika personalistyczna). Materiały źródłowe do tematu: Pedagogika krytyczna Literatura obowiązkowa: H.A. Giroux, Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 111-139. P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, s. 59-69. Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 363-377 (rozdział: Pedagogika krytyczna). Materiały źródłowe do tematu: Różnicowanie się pedagogiki i sposoby jej uprawiania. S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1998, s. 31-98. |
||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do zajęć (omówienie zakresu programu zajęć, omówienie metodyki zapoznawania się z lekturami obowiązkowymi, wskazanie na konteksty wiedzy z zakresu kierunków pedagogiki współczesnej, ich rolę i znaczenie dla współczesnej teorii i praktyki pedagogicznej) Pedagogika analityczno-empiryczna Pedagogika kultury Pedagogika fenomenologiczna i fenomenologia pedagogiczna Pedagogika egzystencjalno-dialogiczna Pedagogika hermeneutyczna i hermeneutyka pedagogiczna Pedagogika personalistyczna Pedagogika krytyczna Podsumowanie ćwiczeń. Różnicowanie się pedagogiki i sposoby jej uprawiania. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Analizowanie tekstów materiałów źródłowych, dyskusja, praca w zespołach. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: • Znajomość literatury obowiązkowej; • Frekwencja (możliwa dwukrotna nieobecność na ćwiczeniach); • Aktywność na ćwiczeniach; • Zaliczenie kolokwium. |
||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PC 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.