Praca z dzieckiem dwujęzycznym i wielokulturowym [20-3S-PDW]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z dzieckiem dwujęzycznym i wielokulturowym [20-3S-PDW] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:20 - 14:00
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Bartoszak | ||||||||||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Matsumoto, D. i Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP. Grzymała-Moszczyńska, H., Grzymała-Moszczyńska, J., Durlik-Marcinowska, J., & Szydłowska, P. (2015). (Nie) łatwe powroty do domu?: funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji. Warszawa: Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka. Zurer Pearson, B.(2013). Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców i nie tylko. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina. |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do przedmiotu. 2. Problematyka mniejszości narodowych, uchodźcza, imigrancka. Trauma kulturowa. Wrażliwość na potrzeby innych. 3. Stereotypy etniczne i związana z nimi problematyka. 4. Tożsamość, adaptacja psychologiczna i akulturacja. 5. Globalizacja: proces, szanse i zagrożenia, kraje dwujęzyczne i wielokulturowe. 6. Dziecko dwujęzyczne i wielojęzyczne. 7. Wychowanie dziecka dwujęzycznego – rozwój językowy a społeczny. 8. Etyka zawodu psychologa w kontakcie z osobą z innej kultury. 9. Podsumowanie zajęć. |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Formy pracy: - indywidualna, praca w parach, praca w grupach Metody pracy: - dyskusja moderowana, studia przypadków, analiza artykułów naukowych, analiza materiałów dotyczących dziecka dwujęzycznego, prezentacja, praca projektowa. |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ZALICZENIE (OCENA): • Obecność (możliwość 1 x nieobecność = 3 x 45 min.); • Zaangażowanie (aktywność podczas zajęć); • Literatura przedmiotu (przygotowanie do zajęć); • PRACA POJEKTOWA (7 grup) – omówienie treści dydaktycznych oraz opracowanie plakatu |
||||||||||
Uwagi: |
gr.warsztatowa V ZM/PY-WIK |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.