Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży [20-3S-TTP1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Techniki terapii i pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży [20-3S-TTP1] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Ewelina Grela-Bożek | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Weisz, J. R., Kazdin, A. E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ. 2. Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków: WUJ. 3. Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ. 4. Gmitrowicz, A., Janas-Kozik, M. (2018). Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Medical Tribune Polska. 5. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk: GWP. 6. Kołakowski, A., Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: GWP. 7. Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków: WUJ. 8. Oster G., Gould P. (1999). Rysunek w psychoterapii, Gdańsk: GWP. 9. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. tom III, Warszawa: Wydawnictwo PTP/PTP. 10. Bryńska, A., Szalas, N., Srebnicki. (2022). Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo CBT. (roz. 1, 2) Literatura uzupełniająca: 1. Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: WUJ. 2. Manassis, K. (2014). Opracowanie przypadku w terapii dzieci i młodzieży. . Kraków: WUJ. 3. Kendall, P., Hedtke, K. A. (2013). Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci. Podręcznik terapeuty, Gdańsk: GWP. 4. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Praktyka. 5. Grzesiuk, L., Suszek, H. (2011). Psychoterapia. Problemy pacjentów. 6. Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Gdańsk: GWP. 7. Kaduson, H., Schaefer, Ch. (2001). Zabawa w psychoterapii, Gdańsk: GWP. 8. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. 9. Bloomquist, M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów. Kraków: WUJ. 10. Szalas, N., Bryńska, A. (2021). Myślę, czuję, działa, Psychoedukacja i psychoterapia nastolatka. Scenariusz zajęć cz.1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo CBT. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Specyfika poszczególnych faz rozwojowych a terapia i pomoc psychologiczna - kryzysy rozwojowe, zaburzenie a problem psychologiczny. 2. Podejście kategorialne i dymensjonalne do zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania – wybrane zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. 3. Obserwacja a terapia. 5. Zawieranie kontraktu z dzieckiem i rodzicami (nawiązywanie kontaktu z dzieckiem). 6. Znaczenie terapeutyczne różnych form zabawy i aktywności dziecka. 7. Techniki terapeutyczne oparte o zabawę – wybrane metody. 8. Wybrane techniki projekcyjne (scenotest, test niedokończonych opowiadań). 9. Zastosowanie rysunku w psychoterapii. 10. Terapeutyczne oddziaływanie literatury, bajkoterapia. 11. Behawioralno-poznawcze programy terapeutyczne skierowane do dzieci z zaburzeniami eksternalizaycjnymi. 12. Behawioralno-poznawcze programy terapeutyczne skierowane do dzieci z zaburzeniami internalizacyjnymi. 13. Rodzice a pomoc skierowana do dziecka – możliwości wsparcia, warsztaty psychoedukacyjne. 14. Opracowywanie planu oddziaływań terapeutycznych skierowanych do dziecka z określonymi problemami klinicznymi. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, ćwiczenia praktyczne, burza mózgów, praca z literaturą, praca w grupach. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej. Ocena aktywności podczas zajęć - wypowiedzi ustnych i prac wykonanych podczas zajęć. Ocena indywidualnych prac domowych i prac wykonanych w grupach (praca w małych grupach, przygotowanie prezentacji multimedialnej w grupie). Wymagana obecność. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.warsztatowa V ZM/PY-PKL 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.