Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku [20-3F-PRD1] | ||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 16:30
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Najderska | ||||||||||||||||||||
Literatura: |
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (rozdziały: 2.3.3 i 2.3.4, s. 76-120) ‘Obserwacja’ ‘Testowanie’: ‘Kwestionariusze’, ‘Techniki projekcyjne’, ‘Próby zadaniowe’. Szustrowa, A. (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. W: Stemplewska, K., Krejtz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny (t. 1). Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (rozdziały: 4 ‘Obserwacja swobodna’ i 5 ‘Analiza i interpretacja danych z wywiadu i obserwacji’, ANEKS, s. 81-110). Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (rozdział: 4 ‘Wartości. Etyczna postawa psychologa w praktyce diagnostycznej’, s. 209-225). Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (rozdział: 2.3.2, s. 62-76)‘ lub fragment z: Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny (t. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny (t. 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP (rozdział: ‘Informacje zwrotne’, s. 215-240). |
||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Treści programowe realizowane w czasie zajęć: - omówienie narzędzi diagnostycznych przydatnych w procesie diagnozy psychologicznej; - przygotowanie do spotkania, na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne; przypomnienie odpowiednich technik oraz omówienie warunków przebiegu badania; - omówienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości; - omówienie, czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej; - prezentacja schematu opracowania studium przypadku; - przygotowanie do przeprowadzenia wywiadu; - interpretacja danych uzyskanych z użyciem technik projekcyjnych, tworzenie hipotez, które mają być weryfikowane w wywiadzie; - obszary pytań w wywiadzie psychologicznym; - podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego; - omówienie strategii pracy z oporem; - charakterystyka zjawisk psychologicznych występujących w kontakcie diagnostycznym; - formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników; - przygotowanie planów wywiadów; - sprawdzenie w 4-5-osobowych grupach zasadności poszczególnych hipotez oraz przygotowanego planu wywiadu pod względem interesujących nas kryteriów; - omawianie przykładów na forum w celu weryfikacji poprawności metodologicznej; - konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącą zajęcia; - omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania; - analiza wszelkich trudności, własnych emocji, przeciwprzeniesienia studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami; - interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów; - omówienie doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów - praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi; - praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów; - konsultacje planów informacji zwrotnych. |
||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- mini wykłady - ćwiczenia - praca w grupach - analiza przygotowanych przez studentów studiów przypadku |
||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się będą weryfikowane na podstawie: - aktywności studentów w trakcie spotkań ćwiczeniowych; - wykonywania kolejnych zadań związanych z procedurą diagnostyczną - napisanie pracy zaliczeniowej - studium przypadku - na podstawie trzystopniowej procedury diagnostycznej |
||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa V ZM/PY -PKL 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.