Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu [PW-5F-MPP] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 14:55 - 18:10
sala 1070/1071 Budynek dydaktyczny - główny A jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
sala 3077 Budynek z aulami C jaki jest adres? |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Beata Szurowska | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Filipiak E., Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 2002. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2007. Kuszak K., Świat związków frazeologicznych w języku dziecka. Inspiracje teoretyczne - badania - implikacje praktyczne, Poznań 2014. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007. Pardej K., Wpływ dyskursu na konstruowanie opowiadań przez dzieci w wieku od dwóch do dziesięciu lat, „Poradnik Językowy” 2009, z. 8, s. 83-90. Szurowska Beata: (red.)Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Difin 2019 Szurowska B.; Literatura i zabawy literackie jako ważne elementy wspomagania rozwoju małych dzieci, W: Żłobek: wychowanie i edukacja / Jegier Aneta (red.), Difin 2021, , s. 150 -180 Szurowska B.; Kształtowanie gotowości do czytania i pisania, jako ważny element przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole W: Obszary wychowania przedszkolnego / Mikler-Chwastek Anna (red.), 2014, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, s.201-226 Szurowska B.; Rozwijanie zainteresowań czytelniczych przedszkolaków jako ważny element kształcenia gotowości do czytania i pisania W: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności / Cecylia Langier, Krzysztof Śleziński (red.), 2014, Bielsko-Biała, Kolegium Nauczycielskie w Bielsku-Białej, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s.59-75 Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2011. Żytko M., Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: Badyda E., Rzedzicka S., Fonetyka języka polskiego w ćwiczeniach, Gdańsk 2009. Bernstain B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, przeł. Z. Babska, [w:] Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G. W. Shugar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980, s. 557-596. Dubisz S. (red.), Nauka o języku dla polonistów, Warszawa 2002. Dukiewicz L., Sawicka I., Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995. Krasuska-Betiuk M., Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów w młodszym wieku szkolnym, [w:] Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. nauk. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Katowice 2012, s. 45-56. Kucała M., Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1997. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Wierzbicka A., Kultura języka polskiego praktyczne ćwiczenia, Łódź 2001. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
Szczegółowy opis zajęć: I. Zajęcia organizacyjne, podział na grupy, omówienie zadań. Omówienie treści polonistycznych z podstawy programowej, metod i środków dydaktycznych wspomagających rozwój językowy oraz przygotowanie przedszkolaków do nauki czytania i pisania. Praca w grupach/ Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych – konspekt tygodniowy. II. Prezentacja/Utwór literacki, jako inspiracja do wspomagania rozwoju dziecka w nabywaniu kompetencji matematycznych, polonistycznych, muzycznych, plastycznych, technicznych, społecznych, emocjonalnych, przyrodniczych. Praca w grupach. III. – Prezentacja/ Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym (słownictwo, artykulacja, kompetencje komunikacyjne i narracyjne) oraz metody wspomagania rozwoju mowy dziecka w przedszkolu. Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. Prezentacja/Nauka czytania w przedszkolu (wybrane koncepcje, dojrzałość i gotowość do podjęcia nauki czytania i pisania) Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. Praca w grupach IV. – Prezentacja/ Przygotowanie do nauki pisania (rozwijanie sprawności motorycznej i grafomotorycznej, umiejętności organizowania pola spostrzeżeniowego, orientacji na kartce i pamięci wzrokowej). Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. Prezentacja/ Rozwijanie percepcji słuchowej (umiejętności uważnego słuchania, pamięci słuchowej i słuchu fonematycznego). Podstawy teoretyczne i metodyczne, najczęściej występujące trudności. Analiza podstawy programowej i wybranego pakietu w tym obszarze rozwojowym od 3-6 latka. Opracowanie konspektu zajęć z tego zakresu, omówienie konspektu z pomocami dydaktycznymi. Praca w grupach V. Prezentacja pracy grupowej: Słuchowiska i konspekty z wykorzystaniem opowiadań modelujących i wierszy o emocjach. Analiza i Interpretacja dziecięcych wytworów oraz wypowiedzi dzieci do wierszy o emocjach. Prezentacje prac grupowych wykonywanych podczas zajęć. VI. – Zaliczenie: Oena przygotowanych prezentacji, zaangażowania i pracy w grupach, obecność na zajęciach, rozmowa kierowana pytaniami – sprawdzenie wiedzy z zakresu metodyki edukacji polonistycznej w przedszkolu. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, działania praktyczne |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocena przygotowanych prac zaliczeniowych, ocena współpracy w grupie (zaangażowanie, umiejętność rozwiązywania problemów, prezentacja, umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do opracowywanego tematu), ocena wiedzy studenta na temat realizowanych treści podczas rozmowy kierowanej pytaniami. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 2 Metody wykorzystywane podczas zajęć: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacją interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu, działania praktyczne. nakład pracy studenta: * obecność i aktywność podczas zaplanowanych zajęć - 20 godzin * opracowywanie wybranych zagadnień w oparciu o analizę podanej literatury - 6 godzin * analiza podstawy programowej oraz krytyczna analiza programu i pakietów edukacyjnych dla przedszkolaków pod kątem treści polonistycznych - 6 godzin * przygotowanie prac zaliczeniowych: prezentacji, kart pracy, pomocy dydaktycznych i propozycji metodycznych - 8 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.