Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania [PW-5F-AKW] Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania [PW-5F-AKW]
Zajęcia: Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023 [2022Ln] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3088/3089
Budynek z aulami C jaki jest adres?
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
sala 3077
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sylwia Jaronowska
Literatura:

Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015).

Głowacka-Grajper M., Nowicka E. (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s. s.82-98, 338-356, 507-552.

Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021

Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013.

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III (cz. 3), IX, X, XI.

E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004 (rozdziały: II. III.IV.V)

Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf

Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf)

Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010.

Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny

http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf

Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1

Zakres tematów:

1. Podstawowe terminy z obszaru antropologii. Ewolucja kultury i jej uwarunkowania.

Koropczuk A., Ewolucja filozoficznego rozumienia pojęcia kultury, "Acta Universitatis Wratislaviensis No 3508, PRAWO CCCXV/1, Wrocław 2013.

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. IX, X, XI

Włodarczyk E., Kultura, (w:) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. II, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

2. Nurty i metody badań antropologicznych. Przykłady klasycznych i współczesnych badań antropologicznych.

Orientacja ewolucjonistyczna w antropologii.

o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004,

rozdz. II („Ewolucjoniści i ewolucyjne schematy rozwojowe”)

o E.B. Tylor, Cywilizacja pierwotna [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.82-98.

Orientacja dyfuzjonistyczna w antropologii.

o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004,

rozdz. III („Reakcja na ewolucjonizm - dyfuzjoniści”)

o R. Linton, Dyfuzja, [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.338-356.

Orientacja funkcjonalistyczna w antropologii.

o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004,

rozdz. IV („Nurt funkcjonalistyczny w antropologii”)

o B. Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku, [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552.

Konfiguracjonizm antropologiczny

o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004,

rozdz. V („Amerykańska szkoła kultury i osobowości”)

o R. Benedict, Różnorodność kultur, [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552.

3. Antropologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w perspektywie odniesień do wybranych wątków refleksji inspirowanej rezultatami badań antropologicznych nad rodziną. Kulturowe uwarunkowania trwałości i jakości życia współczesnej rodziny.

o Matyjas B., Makro- i mikrospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i kształtu współczesnego dzieciństwa (pdf)

o M. Mead, Dojrzewanie na Samoa [w:] M. Głowacka-Grajper, E. Nowicka (red.), Świat człowieka - świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN Warszawa 2009, s.507-552.

o E. Krawczak, Antropologia kulturowa. Klasyczne kierunki, szkoły i orientacje, Wyd. UMCS, 2004, rozdz. V („Amerykańska szkoła kultury i osobowości”)

4.Wybrane aspekty kulturowych uwarunkowań współczesnych wzorców tożsamości. Kulturowe uwarunkowania odniesień do kobiecości i męskości. Popkulturowe ramy tożsamości. Tradycja a ponowoczesność, tożsamość lokalna a wpływy globalizacji.

Bielak A., Kobieta jako więzień konwencji. Kształtowanie etosu życiowego wobec współczesnych uwarunkowań i stereotypów, „Acta Humana” 6(1/2015).

Marszałek L., Kulturowe uwarunkowania kobiety we współczesnym społeczeństwie

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Seminare_Poszukiwania_naukowe/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279/Seminare_Poszukiwania_naukowe-r2008-t25-s267-279.pdf

Paszkowska J., Społeczno-kulturowe uwarunkowania przemiany wizerunku współczesnego mężczyzny

http://wydawnictwo.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/rozdzia%C5%82VII.pdf

5.Piękno a kicz. Znaczenie i miejsce refleksji nad pięknem i kiczem w dialogu edukacyjnym inspirowanym odniesieniami do kanonu kulturowego i zjawisk popkultury.

Kamionka I., Człowiek i jego rozumienie piękna według filozoficznej refleksji Władysława Tatarkiewicza i Romana Witolda Ingardena, w: Człowiek w przestrzeni sztuki, Wokół piękna, red. M. Szajda, A. Pawłowska, Wydawnictwo Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2021

Żuchowska G., Kicz- przegląd koncepcji teoretycznych i propozycja definicji do celów badawczych, Kultura i Społeczeństwo 2013, nr 1

6. Fundamentalne dylematy współczesnej kultury a dylematy współczesnej edukacji na przykładzie odniesień do sposobów realizowania potrzeb transgresyjnych człowieka znajdujących odbicie w kulturze, jego odniesieniach do śmierci i przemijania.

Kozielecki J., Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1997, rozdz. III, cz. 3

Jaronowska S., Poza limesem życia… Chronos i Tanatos jako przekraczalne granice transgresji, (w:) Transgresja jako zjawisko w kulturze. W Kręgu szans i zagrożeń, A. Ciążela i S. Jaronowska (red.), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017.

Molak D., Religia-religijność-duchowość. Przemiany zjawiska i ewolucja pojęcia, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego Studia Religiologica Z.43 ” MCCCXVII 2010.

Metody dydaktyczne:

lektura tekstów źródłowych, praca w grupach oparta na odniesieniach do problemów związanych z poruszaną problematyką, dyskusje, prezentacje multimedialne.

Metody i kryteria oceniania:

- pisemne kolokwium, które składa się z trzech pytań otwartych sprawdzających znajomość i rozumienie zagadnień poruszanych na zajęciach.

- na ostateczną ocenę z przedmiotu wpływać będzie ponadto ocena aktywności studenta podczas ćwiczeń, a także ocena jakości przygotowanej prezentacji.

Uwagi:

gr.ćwiczeniowa II ZM/PW 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)